Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Verdifall på Model 3

Startet av Mippen, søndag 31. mars 2019, klokken 22:11

« forrige - neste »

Mippen

Nå begynner det å komme en del Model 3 på veien. I den forbindelse kommer det stadig flere Model 3 på for ekempel finn.no. Nå tilgangen på nye biler er såpass god som den er nå, og det stadig blir flere brukte biler til salgs, vil vi ikke snart begynne å se en del billigere Model 3? Spesielt model S holdt seg meget godt i pris lenge pga. lang leveringstid og dollar justeringer. Her er det meget kort ventetid, og det vil snart komme billigere modeller av TM3 med nok ytelse og rekkevidde for de fleste. Når Tesla også kan tilby gunstigere finansiering enn ved bruktbilkjøp så....
Fremtiden er elektrisk.

anorway

Jo, vi vil helt klart se det. Hvorfor kjøpe en bil til overpris på finn.no, når det er 1-2 uker levering på Tesla.no

creal

I det store bildet er det bare fint om LR AWD kommer under 400k på bruktmarkedet nokså raskt. Da er det rom i enda flere husholdninger for å gå over til el. Verdifall på Model 3 kommer nok sannsynligvis til å matches og vel så det, av verdifallet på fossilalternativene. Det er først og fremst fossilalternativene som Model 3 kommer til å presse ned bruktprisen på.

Trultefan

Hvilken "gunstigere" finansiering tilbyr tesla?
Tesla Model Y Performance MY23
Morris Garages 4 Standard MY24

creal

#4
Tipper kampanjerente er rett rundt hjørnet. Tesla har alltid noen triks i ermet for å booste salget hvert kvartal. Neste kvartal er nok trikset kampanjerente på Long range AWD. Husk at Tesla helst selger Long range pga best margin, og dessuten har de erfaring fra S og X med at kampanjerente er en vanvittig effektiv måte å øke salget på. Men kampanjerente er en "skjult" prisreduksjon. Erfaringsmessig påvirker slike kampanjer bruktmarkedet ganske lite. Bruktprisene til Tesla har etter min mening alltid vært kunstig høyt - reelt sett høyere priser enn splitter ny bil fra Tesla når man tar hensyn til kampanjerente. Mange bare "antar" at de sparer penger på å kjøpe brukt.

olavxxx

Sitat fra: creal på søndag 31. mars 2019, klokken 22:35
Tipper kampanjerente er rett rundt hjørnet. Tesla har alltid noen triks i ermet for å booste salget hvert kvartal. Neste kvartal er nok trikset kampanjerente på Long range AWD. Husk at Tesla helst selger Long range pga best margin, og dessuten har de erfaring fra S og X med at kampanjerente er en vanvittig effektiv måte å øke salget på. Men kampanjerente er en "skjult" prisreduksjon. Erfaringsmessig påvirker slike kampanjer bruktmarkedet ganske lite. Bruktprisene til Tesla har etter min mening alltid vært kunstig høyt - reelt sett høyere priser enn splitter ny bil fra Tesla når man tar hensyn til kampanjerente. Mange bare "antar" at de sparer penger på å kjøpe brukt.
Tviler på det kommer så mye kampanjer på Model 3, den gir veldig mye for pengene vs konkurrentene.
Derimot må nok Opel og andre kutte kraftig i prisene sine.

Når det gjelder priser på finn, så bør alle forvente 10-20% verditap første året, uavhengig av merke.
Frem mot 2020-2021 er det ingen moms, men plutselig kommer momsen og da blir bilene dyrere igjen.

Men klart de som tror de kan flippe model 3, kommer nok til å brenne litt cash.

Mippen

Jeg merker stor forskjell når Tesla kom med kampanjerente på Model S. Bilen min falt nesten 100 tusen i verdi i løpet av sommeren før det flatet ut igjen. Hvem betaler 700.000 for en 2 1/2 år gammel bruktbil når du kunne få en ny med facelift (riktig nok med litt mindre batteri), til samme pris, og med nesten 0 prosent rente ved kjøp fra Tesla. Hadde jeg solgt bilen min før sommeren kunne jeg fått mer, men slik kan man aldri vite. Litt over 100 tusen tapt på 2  år og 8 måneder må sies å være billig bilhold uansett :)

Poenget er at Tesla nå spyr ut biler som aldri før slik at det er lett å få tak i ny bil, og jeg tror Tesla tilbyr ganske gunstig rente på Model 3. Kompis sier han betaler rundt 3 prosent for fullt lån på en LR. DnB og S banken som er billigst på billån i følge Google søk ligger på 5-6 prosent, så det er ganske rimelig å kjøpt ny fra Tesla i forhold til brukt for nesten samme prisen.
Fremtiden er elektrisk.

creal

Helt enig i at Model 3 er valuta for pengene. Men i det store bildet har Tesla bare solgt en ukesproduksjon i Norge så langt i 2019. Med andre ord er det vanvittig mange biler som skal skuffes ut. Og Tesla er best tjent med å pumpe ut LR AWD, enn å starte short-range salget. Derfor er nok mitt tips at kampanjerenta kommer. Tesla ønsker gjerne å selge 10.000 - 20.000 biler i Norge neste kvartal..

Sitat fra: olavxxx på søndag 31. mars 2019, klokken 22:43
Tviler på det kommer så mye kampanjer på Model 3, den gir veldig mye for pengene vs konkurrentene.
Derimot må nok Opel og andre kutte kraftig i prisene sine.

Magnus Hansen

Tesla har selv sagt at SR konmer til Europa andre halvår, så da tviler jeg på at de trenger å ty til kampanjerenter med det første for å holde salget oppe. Jeg tenker de først trenger å komme med kampanjer når det for alvor nærmer seg Model Y salg. Jo nærmere vi kommer, jo flere setter seg på gjerdet for å vente på Y.

Ellers tror jeg verdifallet kommer til å bli ganske lavt. Det er veldig god tilgang på nye biler, men det er heller ingen andre veldig åpenbare alternativer å bytte inn i den nærmeste tiden. Så jeg innbiller meg at det ikke blir veldig stort antall bruktbiler til salgs. Men vi får se. Kommer plutselig hengerfeste om et år, uten mulighet for etterinstallasjon, så vil kanskje en del bytte. Og selvfølgelig er det veldig naturlig å tenke seg at det blir mange 3ere til salgs når Y blir lansert. Og når vi er ut i 2021 så blir det kanskje en del andre interessante biler feks fra vw konsernet

Mippen

Det er nå 45 Model 3 til salgs på finn.no mot 166 Model X og 508 Model S. Billigste Model 3 koster nå 454900 kroner. En LR med 2000 kilometer på telleren. Absolutt billigste jeg klarer å konfigurere med vinterdekk er 468430. LR sort med bare standard utstyr og vinterhjul.
Fremtiden er elektrisk.

SteinarSun

Nå har jo el-biler vært velsignet med lite verdifall i forhold til fossilbiler inntil nylig.
Er nok en del eiere som vil oppleve at markedet for elektrisk har endret seg, i dag kan du få ny bil "på dagen", og dette reflekteres selvfølgelig i manglende vilje til å betale for å snike i "køen"

På fossilbiler er det vel naturlig å regne 50% verdifall etter 3-4 år, mens en 2013 model S fremdeles går for rundt 400', noe jeg tipper vil endre seg kjapt.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

navyelsen

Sitat fra: Mippen på mandag 01. april 2019, klokken 06:45
Det er nå 45 Model 3 til salgs på finn.no mot 166 Model X og 508 Model S. Billigste Model 3 koster nå 454900 kroner. En LR med 2000 kilometer på telleren. Absolutt billigste jeg klarer å konfigurere med vinterdekk er 468430. LR sort med bare standard utstyr og vinterhjul.

Bilen du referer til har ikke nevnt noen form for autopilot eller ACC i annonsen. Kan vi anta at den kommer med bare grunnkonfigurasjon?
For et par uker siden kostet denne 429.000. Med vinterdekk (15.500,-) er totalprisen rundt 445.000 kr. 10k lavere enn det selger forlanger i dag... I tillegg er det en bruktbil, noe som burde redusert prisen allerede fra første dag!
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Magnus Hansen

Vi må vente noen måneder før vi kan du noe om bruktmarkedet. Nå er det sikkert fremdeles flippere som har annonser ute i håp om kjapp gevinst.

Mippen

Sitat fra: SteinarSun på mandag 01. april 2019, klokken 09:51
Nå har jo el-biler vært velsignet med lite verdifall i forhold til fossilbiler inntil nylig.
Er nok en del eiere som vil oppleve at markedet for elektrisk har endret seg, i dag kan du få ny bil "på dagen", og dette reflekteres selvfølgelig i manglende vilje til å betale for å snike i "køen"

På fossilbiler er det vel naturlig å regne 50% verdifall etter 3-4 år, mens en 2013 model S fremdeles går for rundt 400', noe jeg tipper vil endre seg kjapt.

Tesla solgte i helgen innbyttebiler av Model S for rett under 300.000 kroner. I dag fra Tesla sin side.
Fremtiden er elektrisk.

ReneM

Tiden at man kunne tjene rått på nybil er forbi tipper jeg. Markedet er nå såpass forsynt at det ikke lenger er lønnsomt/fornuftig å handle brukt med påslag.

Vi har gått fra en situasjon der det var flere måned/år leveringstid til ingen leveringstid.

  • Tesla har (nesten) ingen leveringstid
  • Jaguar har ingen leveringstid
  • Ny Leaf har ingen leveringstid
  • Volkswagen E-golf er lager vare
  • Soul er lagervare
  • Zoe er lagervare

Med andre ord kan du velge og vrake så lenge man ikke ønsker en Kona/Niro. I tillegg til dette kommer det en rekke elbiler på markedet i 2019/2020 (Neo, Polestar, Model Y, E208, Soul FL +++

Mitt anslag er at prisene kommer til å falle kraftig i tiden fremover. bare ta en titt på E-golf (190km), Leaf og Zoe. Disse raser ned i prisen nå bedre alternativer er godt tilgjengelig. Prisene kommer til å stabilisere seg med normal verditap over tid.

Og det er bra for nesten alle, Ingen kjøper er tjent med en situasjon der man må betale et solid påslag til noe hobbyselgere på Finn som melder seg på samtlige biler.

Forøvrig mener jeg at det er 1 gruppe kjøpere som kommer til å slite i tiden framover. Det er familier med vannlig inntekt som har kjøpt Model S/X til 800-900K og 10 års nedbetalingstid. Det sier seg selv at disse bilene har et høyere verditap enn nedbetalingsplan på lånet. Når disse biler går ut av garantiperioden, og vi er (minst)  2 rentehopp (på huslån) og bompengerøknigner lenger fram i tiden spå jeg at disse biler kommer til å bli en (for) stor belastning for noen. Men det vil tiden viser.
2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA