Skrevet av Emne: Lading, forbruk, tap og Spritmonitor  (Lest 187 ganger)

julien122

  • Newbie
  • *
  • Innlegg: 1
    • Vis profil
Lading, forbruk, tap og Spritmonitor
« på: ſøndag 31. Mars 2019, klokken 07:49 »
Hei, sett på tallene på Spritmonitor.de og lurte på om dere kunne informere meg om hvordan forbruket registreres. Brukes det OBD eller innebygde systemer og registreres det relle forbruket fra pluggen eller bare forbruket i det oppladede batteriet(uten å bry seg om tap i ladingen)?
Takker

ca119

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 56
    • Vis profil
Sv: Lading, forbruk, tap og Spritmonitor
« Svar #1 på: ſøndag 14. April 2019, klokken 00:22 »
Med mindre du har en boks som registerer forbruket, ser det dårlig ut.
Kan prøve med en powermeter/strømmåler, eller en SONOFF POW.

Jeg lader stort sett på jobben ensålenge - med 7.3KW Salto lader

Men slik en tysker på spritmonitor sa.
Du tar (SOC% etter lading - SOC% før lading ) * 0.64 = ca forbruk.
For eks lader jeg altid til 90% og etter jeg har kjørt 260km er jeg nede i 25%

Da blir det 90%-25%  = 65%
og 65%*0,64=41.6KW

Ellers kan du vel se forbruket i EV (i bilens infoskjerm) for hver lengre kjøretur.

Men lading går ikke uten tap! Nå har jeg bare ladet 1x hjemme - med alt man ikke skal gjøre :)
Fra sikkringsskap til garasjen ca 15m på gammel ledning fra 1960 .... inn på SONOFF POW2 måler inn til billig 3veis kontakt - så 25m 1.5mm2  skøyteledning og inn på bilen.

Det var etter første tur da jeg hentet bilen 100% fullladet og kjørte 300km. Hjemme hadde jeg 17% igjen.
Så satt jeg den til lading på 8A for å være snill. I displayet sto det 33:50h til 90%!!!
Da har vi (90-17)*0,64(batteriestørrelse)= 46.7KW som jeg fikk ladet på de 33:50 timer (ja over ett døgn).
Og SONOFF viste et forbruk på 58KW.  Noe samme blir 33:50timer * 1.7KW (står i bilen display) = 57KWH
Det gir 46.7/100*58=124. Det vil si et tap på 24%!!!