Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladestasjon effektmuligheter, se bilde av sikringsskap.

Startet av nilsen_79, mandag 11. februar 2019, klokken 20:03

« forrige - neste »

nilsen_79

Har kjøpt feriehus med skrusikringer. Hovedsikring på 25A.
Inntakskabel(kabel frem til husvegg) ble fornyet for noen få år siden.
Fra inntaket er det en ca 15 meter lang 10 kvadrat pfxp-kabel som ligger fritt(med klemmer) langs en bjelke på loftet og går ned gjennom taket til sikringsskapet. Har planer om å bytte ut alle skrusikringer med jordfeilautomat. Håper også på å få byttet ut hovedsikring til 50A.
I tillegg må jeg få meg ladestasjon. Ønsker egentlig ikke i denne omgang å legge ny kabel fra inntak til sikringsskap. Tenkte å legge ut ny kabel med 32A til garasjen(3 meter fra sikringsskap). Bestille Easee ladeboks med pulse(denne kommuniserer med hovedsikring, og justerer uti fra totalforbruk). Planer om å lade i3 og Tesla de neste årene.
Mine spørsmål før jeg kontakter elektriker er:
Høres opplegget greit ut? Og er det 1-fas eller 3-fas anlegg jeg har? Se gjerne bilder.
Takk for svar.

bjornb

1-fas. Ikke mye kapasitet til overs uten å bytte hovedsikring her..
Er det 3-fas i den nye inntakskabelen frem til huset? Er det 3-fas kabling frem til skapet?
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

elektrolux

#2
Du må undersøke om easee virkelig kan styre ladingen dynamisk ut fra hovedsikringen sin øvrige last. Det er nemlig sådd tvil om dette er en funksjon på easee: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41569.msg763939#msg763939

Et alternativ som er dynamisk er vår Zappi, er tilgjengelig fra lager og som vil kunne gi deg inntil 25A lading er vår Zappi.

Obs på at denne trenger eksternt jordfeilvern type B ( 1200 kr fra oss ) og at du ser ut til å mangle overspenningsvern i skapet.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nilsen_79

Sitat fra: bjornb på mandag 11. februar 2019, klokken 20:24
1-fas. Ikke mye kapasitet til overs uten å bytte hovedsikring her..
Er det 3-fas i den nye inntakskabelen frem til huset? Er det 3-fas kabling frem til skapet?
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.

nilsen_79

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. februar 2019, klokken 21:27
Du må undersøke om easee virkelig kan styre ladingen dynamisk ut fra hovedsikringen sin øvrige last. Det er nemlig sådd tvil om dette er en funksjon på easee: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=41569.msg763939#msg763939

Et alternativ som er dynamisk er vår Zappi, er tilgjengelig fra lager og som vil kunne gi deg inntil 25A lading er vår Zappi.

Obs på at denne trenger eksternt jordfeilvern type B ( 1200 kr fra oss ) og at du ser ut til å mangle overspenningsvern i skapet.
Godt poeng. Det var jeg ikke klar over. Men betyr vel ikke så mye hvis jeg må gå for 1-fas all-the-way ?

elektrolux

Har ingen sammenheng med om det er en eller 3 faser. Poenget med dynamisk styrt ladestasjon er å kunne sette et tak på forbruket. Enten på hovedsikringens verdi, eller ønsket tariff. Ellers legger ladingen seg oppå toppen av annet forbruk og kan medføre overbelastning av sikringen, eller at du havner i en dyrere tariff når det innføres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

nilsen_79

Sitat fra: elektrolux på mandag 11. februar 2019, klokken 21:54
Har ingen sammenheng med om det er en eller 3 faser. Poenget med dynamisk styrt ladestasjon er å kunne sette et tak på forbruket. Enten på hovedsikringens verdi, eller ønsket tariff. Ellers legger ladingen seg oppå toppen av annet forbruk og kan medføre overbelastning av sikringen, eller at du havner i en dyrere tariff når det innføres.
Men er det ikke det Tibber pulse gjør ?
Siterer hjemmesiden : "Med å overvåke hovedsikringen din med Tibber Pulse justerer Easee ladehastigheten automatisk, slik at hovedsikringen ikke blir overbelastet".

Altså et tak på effekt som er hovedsikringens verdi.

elektrolux

#7
Det er derfor jeg skriver at du må undersøke dette. Min tanke er at Pulse kun sender informasjon om belastningen målt av telleren i skapet. Altså etter at den er målt, og registrert. Da kan en allerede ha havnet oppi en annen tariff selv om treghet i sikringen forhindrer at den ryker.

easee er noe vage med å forklare funksjon og virkemåte. Om den ikke måler de individuelle fasene separat vil den ikke kunne operere optimalt på et 3 fase anlegg. Jeg har selv bestillt Pulse med tanke på å se belastningen på hver fase, men må dessverre vente til uti mars og på ny måler før jeg kan se om dette er mulig. 

Edit: I følge hjemmesiden ser det ut som easee skal lastballansere mot hovedsikringen:

Hvordan fungerer lastbalansering med hovedsikring?
Med en Tibber Pulse og Easee i hjemmet, skjer automatisk overvåking og lastningsbalansering av hovedsikring.


Leser en nøyere er det ingenting som tyder på at den leser de individuelle fasene, noe som i ditt tilfelle heller ikke er nødvending siden du kun har 1 fase.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bjornb

Det ser ut som Pulse kan se enkeltfaser ut i fra API dokumentasjonen @elektrolux:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
(Se LiveMeasurement delen).
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

bjornb

Sitat fra: nilsen_79 på mandag 11. februar 2019, klokken 21:43
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.
Du kan jo ta en titt på kabelen både til inntak og i huset og se hva den er merket med, 3G10, 4G10 osv. Er det lagt opp til 3-fas i inntaket? (kan du se inntakssikringene?)
Tesla Model YP - tidl.: Model Y LR, Model S 90D

nilsen_79

Sitat fra: bjornb på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:52
Det ser ut som Pulse kan se enkeltfaser ut i fra API dokumentasjonen @elektrolux:
https://developer.tibber.com/docs/reference#livemeasurement
(Se LiveMeasurement delen).

Ja, det ser faktisk slik ut. Gode nyheter hvis det stemmer. Skal ta en titt på kablene til helgen.

nilsen_79

Sitat fra: bjornb på tirsdag 12. februar 2019, klokken 20:55
Sitat fra: nilsen_79 på mandag 11. februar 2019, klokken 21:43
Usikker på om det er 3-fas inn til huset. Får høre med elektriker etterhvert.
Også usikker på om det er lagt 3-fas kabling frem til skapet. Er en enslig 10 kvadrat PFXP-kabel som går inn til skapet.
Du kan jo ta en titt på kabelen både til inntak og i huset og se hva den er merket med, 3G10, 4G10 osv. Er det lagt opp til 3-fas i inntaket? (kan du se inntakssikringene?)
Da har jeg fått tatt bilder. Er en meget tykk kabel inn til huset (TFXP 4G50) som deler seg i fire før den går inn til sikringskapet på utsiden av huset. Klarte ikke se hva slags inntakssikringer som sto der. Ut av sikringsskapet på utsiden av  huset går den enslige 10 kvadrat PFXP-kabelen.
Betyr dette at jeg har 3-fas inn til huset, og mulighet for å oppgradere kabel inn til hovedsikring?
Blir en grei ekstrakostnad i så fall. Lurer på om jeg da skal gå for å bare oppgradere hovedsikring til 52A(som jeg regner med skal gå). Er det forskjell på 1 og 3-fas sikringer, slik at jeg kan kan skifte kabel til sikringsskapet og oppgradere til 3-fas på et senere tidspunkt(uten og igjen skifte sikringer)? Skal ta alt dette med elektriker etterhvert, men synes det er greit å være foreberedt.

jkirkebo

Er det 3 eller 4 ledere i PFXP-kabelen?

10mm2 PFXP er god for 50A når den ligger åpent. Om det er en 4G10 kan du oppgradere til 3-fase uten å bytte den. Er det en 3G10 må du bytte den for å få 3-fase. Kabelen inn til tomta er mer enn god nok, om du bytter PFXP-kabelen til 3G16 kan du få 3x63A hovedsikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nilsen_79

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:11
Er det 3 eller 4 ledere i PFXP-kabelen?

10mm2 PFXP er god for 50A når den ligger åpent. Om det er en 4G10 kan du oppgradere til 3-fase uten å bytte den. Er det en 3G10 må du bytte den for å få 3-fase. Kabelen inn til tomta er mer enn god nok, om du bytter PFXP-kabelen til 3G16 kan du få 3x63A hovedsikring.
Tusen takk for svar. Da skal jeg sjekke litt mer nøye på kabelen. Forhåpentligvis er det 4G10. Får også høre med elektrikeren hvor mye dyrere det blir å bytte hele kabelen.

nilsen_79

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. mars 2019, klokken 21:11
Er det 3 eller 4 ledere i PFXP-kabelen?

10mm2 PFXP er god for 50A når den ligger åpent. Om det er en 4G10 kan du oppgradere til 3-fase uten å bytte den. Er det en 3G10 må du bytte den for å få 3-fase. Kabelen inn til tomta er mer enn god nok, om du bytter PFXP-kabelen til 3G16 kan du få 3x63A hovedsikring.

Tok en ny titt på kabelen som er inni huset. Forstår ikke helt dette. Ser ut som det er en PFSP 3x10/10 kabel som "skjøtes" med PFXP-kabelen. Har tatt med bilde av PFXP-kabelen. Det står ikke noe om den er 3G eller 4G noe sted. Bildene viser kabelen i rekkefølgen fra PFSP til PFXP-kabelen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA