Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sommerdekk og felger spøramål vedr. rekkevidde

Startet av Dusy, lørdag 30. mars 2019, klokken 21:57

« forrige - neste »

Dusy

Hei!

Har nå nettopp gått til innkjøp av et felg og dekksett for sommeren, og begynner få litt klump i magen av tråden her. Det jeg bekymrer meg for er i grunn rekkevidden med tanke på felgstørrelsen, og felgtype. Det er 5 eiket konkave felger, som er åpne. Er bekymret for luftmotstand og rullemotstand, og at det vil tappe rekkevidden. Er fullt klar over at det ikke er gunstig for rekkevidden med så store felger, men spørsmålet er om jeg skulle gått for noen som var "snillere" i forhold til rekkevidden. Hvor mye rekkevidde kan jeg forvente å tape? 20 km eller mer?

Oppsettet er som følger:
KHAN Khan Concave V5 8,5"X19-5/112 ET45 Silver (815 Kg)
Continental ContiSportContact 5P AO 235/35R19 91Y

Samt skal det senkes 30/20 mm med Eibach fjærer.

Bør jeg gå for noen andre felger? Det gjelder en 2019 E-Golf.

Tusen takk på forhånd for svar.

Mvh
Dusy

Gordon Retriever

Tidligere diskutert i bl.a. denne tråden:  Link.

Felgdesignet er nok et mindre problem enn dekkdimensjonen.

jonste

Har du kommet frem i vinter, vil du komme frem i sommer. Med den felg/dekk dimensjonen er forbruket på sommer tilnærmet det samme som gjennom vinteren med orginaldim.
Som nevnt over, bredde har mer å si enn utforming.


Dusy

Sitat fra: jonste på søndag 31. mars 2019, klokken 20:56
Har du kommet frem i vinter, vil du komme frem i sommer. Med den felg/dekk dimensjonen er forbruket på sommer tilnærmet det samme som gjennom vinteren med orginaldim.
Som nevnt over, bredde har mer å si enn utforming.

Tusen takk for svar! Tenkte jeg skulle legge ut de 17''Madrid felgene ut for salg men avventer til jeg får testet ut oppsettet skikkelig. Er det forresten flere her inne som har gjort tilsvarende og vil dele erfaringer så må dere bare skyte løs!

jonste

Sitat fra: Dusy på søndag 31. mars 2019, klokken 21:30
Tusen takk for svar! Tenkte jeg skulle legge ut de 17''Madrid felgene ut for salg men avventer til jeg får testet ut oppsettet skikkelig. Er det forresten flere her inne som har gjort tilsvarende og vil dele erfaringer så må dere bare skyte løs!

Ikke mye å hente på salg av madrid felgene, lite interesse hvis man ikke "gir" de vekk.

Hadde en e-Golf 190(med senk) i 3 somre med både 225/40-18 og 235/35-19, begge disse felgtypene var åpne og 8,5 bred. Begge ga lavere forbruk enn snitt vinter.
Har nå en e-Golf 300 med 225/35-19, men kun kjørt på ca 1 mnd på sommerdekk, så har lite data på forbruk.

Mistenker at bytte til grill fra GTD stjeler endel forbruk på nåværende, slik at sammenligning ikke blir helt reell.

Dusy

#5
Sitat fra: jonste på tirsdag 02. april 2019, klokken 21:56
Sitat fra: Dusy på søndag 31. mars 2019, klokken 21:30
Tusen takk for svar! Tenkte jeg skulle legge ut de 17''Madrid felgene ut for salg men avventer til jeg får testet ut oppsettet skikkelig. Er det forresten flere her inne som har gjort tilsvarende og vil dele erfaringer så må dere bare skyte løs!

Ikke mye å hente på salg av madrid felgene, lite interesse hvis man ikke "gir" de vekk.

Hadde en e-Golf 190(med senk) i 3 somre med både 225/40-18 og 235/35-19, begge disse felgtypene var åpne og 8,5 bred. Begge ga lavere forbruk enn snitt vinter.
Har nå en e-Golf 300 med 225/35-19, men kun kjørt på ca 1 mnd på sommerdekk, så har lite data på forbruk.

Mistenker at bytte til grill fra GTD stjeler endel forbruk på nåværende, slik at sammenligning ikke blir helt reell.

Fikk faktisk tjent en god slant på å selge Madrid felgene, hjalp meg å finansiere nye felgene samt tenkesettet. Strålende fornøyd med det

Radiobil1

Noen som har prøvd smalere dekk på orginalfelger, feks 195 eller 185?
Gjorde det imtilfellet noe positivt med rekkevidden?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA