Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke alternativer med ACC og forvarming?

Startet av 2ris, lørdag 30. mars 2019, klokken 08:40

« forrige - neste »

2ris

Hei,

Har kommet frem til at følgende er "MÅ HA" for oss dersom vi skal kjøpe elbil:

1. adaptiv cruisekontroll, som helst funker også ved køkjøring[/li][/list]
2. forvarming, enten med nøkkel (må fungere gjennom husveggen og ca. 200 meter bort) eller via app

Tesla X og S er uaktuelle, og ønsker primært å kjøpe nytt/ubrukt. Ønsker selvsagt mest mulig plass, som alle andre

z4rd

Du sier ingenting om budsjettet ditt. Det er kanskje den mest avgjørende faktoren.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

2ris

Godt poeng!

Helst under 400 000, kan i verste fall strekke oss til prisen av en TM3. Spørsmålet er hvilke som innfrir de to kriteriene jeg nevnte i denne prisklassen.

Glemte å nevne at forvarming må fungere når den IKKE er tilkoblet lader

Amatøren

Anbefaler e-Golf, men den har litt kort rekkevidde. Derimot så gir den god kvalitetsfølelse.

ACC går helt ned til 0 km/t. Går trafikken videre innen 2 sekunder så starter den opp automatisk og følger på. Står man stille men enn 2 sekunder så trengs det bare ett trykk på resume knappen på rattet eller effektpedalen.

I tillegg så så kan du få veldig gode nær- og fjernlys. Adaptive LED nærlys og fjernlysassistent (den dimmer ned der det er biler og har på fjernlyset på andre steder). Har selv hatt min datter bak i den ene bilen i mørket med fjernlys på uten å blende meg, men fikk opplyst nærområdet på sidene av bilen min.

Ta å prøvekjør forskjellige og velg en som faller din følelse nærmest. Vet ikke om Zoe har ACC, men den har ikke hurtiglade mulighet og er sær på strømnettet da den ikke er tilpasset IT nett.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Mippen

De fleste nye elbiler har acc og forvaring via app som standard nå. Bare å søke på finn og se hva som faller i smak :)
Fremtiden er elektrisk.

Crown

Men samtidig, ikke lås dere til at dere "må" ha forvarming via app. Hvis dere kommer fra en fossilbil, så er det en helt annen tankegang med elbil. De blir varme på et blunk, det tar ett minutt der det tar 15 minutter med en dieselbil. De koreanske bilene (Ioniq, Soul, Kona, e-tron) har ikke app, men er ellers suverent gode elbiler, og de blir lynraskt varm. Kan også forvarmes hvis de er påkoblet kabel, via timer i bilen. Så ikke velg bort dem fordi dere tror dere "må" ha app.

Jeg har Leaf med app, og trodde savnet etter app kom til å bli stort da vi kjøpte Ioniq, men det er ikke et savn, og bilen er så mye bedre på omtrent alle andre områder.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Samco

Kablet forvarming tisk tisk .... gå for en som ikke trenger å være plugget i for å forvarme.

Tiger123

Leaf e+ får du til ca 400 000 ferdig på veien. Med 60kw batteri blir vel realistisk rekkevidde godt over 30 mil på en sommerdag.
Gode seter, godt interiør, på Tekna 40kw som jeg hadde frem til for noen uker siden.
Bra ACC, selvkjøringen med filholder er mindre bra, egentlig ubrukelig. en pedals kjøring har Leaf egen knapp for, e-pedal, veldig kjekt. Dårlig ryggekamera, men bra med 360 kamera. Stort bagasjerom.

Bestiller du nå, tror jeg du får den før 17. mai.

hemi

i3 120ah har fort samme rekkevidde som leaf 60, og fås til 320-330k nå med alt utstyr.

Leaf har ikke aktiv varming/kjøling av batteri og utgår vel ifølge speccen her.

i3 har forvarming via app, og fra nøkkel, fungerer også i motsetning til leaf appen.

Tiger123

Sitat fra: hemi på søndag 31. mars 2019, klokken 19:50
i3 120ah har fort samme rekkevidde som leaf 60, og fås til 320-330k nå med alt utstyr.

Leaf har ikke aktiv varming/kjøling av batteri og utgår vel ifølge speccen her.

i3 har forvarming via app, og fra nøkkel, fungerer også i motsetning til leaf appen.

Gjenstår vel og se det med kjøling av batteri. Forvarming via app ble mye bedre etterhvert, etter at du solgte Leafen din.
Men ja, om BMW har 35 mil med vanlig kjøring så, kan være bra alternativ det og jeg er ingentrofast misjonær av noe bilmerke.
Hva er WLTP?

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på søndag 31. mars 2019, klokken 21:10
Hva er WLTP?
Wltp er vel 31 mil, og er nok oppnåelig med rimelig normal landeveiskjøring. Sikkert 4-5 mil kortere enn 60kWh Leaf. Grunnet manglende kjøling kan nok fort i3 være bedre på 70-80 mil pluss turer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

problemet er jo at WLTP er mer ubrukelig enn NEDC

LEaf 40 og i3 94ah går ca like langt, i3 120ah går vesentlig lenger, og trolig da likt med nye 60'en.

Vi testet model 3 på langtur mot i3 120ah nå, der i3 120ah hadde igjen 10% hadde tm3p 35% så den imponerer rett og slett.

app på nissan begynner vel virke fordi det ble varmere og man slapp forvarme? :p

Burger

i3 sin ACC er ikke så veldig god, takler motsol, tunell og fukt veldig dårlig. (i3 2018 modell)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA