Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.8.4

Startet av xerxes, lørdag 30. mars 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 02. april 2019, klokken 19:16
Vedr. høyre felt, så er det slik både på BMW og VW med ACC. Forbikjøring i høyre fil er normalt ikke tillatt, men på de tyske kan dette overstyres med gasspedalen.

Skjønner hva du mener, men det er ikke forbikjøring når høyre felt går raskere enn venstre felt.
Jeg lå i høyre felt fra Skøyen til Sandvika og måtte bruke gasspedalen alt for mange ganger...
Men bilen kjørte forbi (uten at jeg brukte gass), den måtte bare tvile litt først og så gjøre det med nøling. Lastebilen som lå bak var ikke imponert :(
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Råde på tirsdag 02. april 2019, klokken 20:34
Æsj, fikk nettop 2019.8.4 og tenkte at problemene var løst, men det ser ut til st jeg må vente tålmodig på OTA-spøkelset litt til for å få litt bedre fungerende bil igjen.

Jeg deler data med Tesla og krysser fingrene for at de løser dette i løpet av en versjon eller to :)
Forventer at ACC fungerer ordentlig, selv med møtende trafikk.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Pleier bare vente på bedre tider, men er det noen som har erfaringer med hvor det er best å melde tilbake slike krisesoftwarer som dette? Ringe supporttelefonen i bilen, sende via Teslakonto eller ta det med servicesenter?

Motorwatt

Jeg er ganske sikker på at de holder seg orientert. De leser sikkert på amerikanske fora, og der er de ikke nådige. Problemet er ikke noe norsk fenomen, så det er nok bare å lene seg tilbake.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emmern

#34
Sitat fra: GeirHM på lørdag 30. mars 2019, klokken 13:39
Jeg skjønner ikke at ikke flere er opprørt over at Tesla -på samme oppdatering - gir model 3 navi on ap mens vi andre ikke får det. Særlig tatt i betrakning at det nettopp var et rusj for å få oss alle til å kjøpe den absolutt helt tomme FSD-pakken. Og vi kjøpte den. Men altså, model 3 får software vi andre har betalt for.

Og det er IKKE slik at model 3 har noe elektronisk hokus pokus vi ikke har. For så vidt meg bekjent så ruller model s og x rundt på veiene med navi on ap aktivt i USA.

Korrekt. Hva er det de venter på? Å se om noen Model 3 krasjer først?

Sitat fra: gr på lørdag 30. mars 2019, klokken 20:09
Har registrert at du nevner det i omtrent hvert eneste innlegg her inne, men skjønner ikke hva som er så viktig. For min del så kjører jeg på motorvei med avkjøringsfelt OG destinasjon plottet inn kanskje en gang i måneden. Om jeg må avbryte AP før avkjøringsfeltet, blinke og svinge selv, eller la den ta avkjøringen selv og så avbryte den 200 meter senere, slik at den ikke skal bli airborne i første rundkjøring, har fryktelig liten betydning for meg. Det er hvordan den kjører på distansen mellom som betyr mest. Hadde den kjørt fra A til Å hadde jeg vært mer irritert på å ikke få det, men akkurat den lille detaljen at den bare tar riktig avkjøring betyr bortimot nada for meg. Mye mer irriterende med denne oppdateringen er at den har vært en nedgradering på alt annet. MCU har rebootet av seg selv en gang. Browseren er HELT ubrukelig, klarer ikke laste google.no engang, og enda mindre aktivere linkmytesla, spotify hakker, kollisjonsvarselet går av i hytt og pine, og vindusviskerne har begynt å slå seg på i en undergang jeg kjører i igjen - nesten et år siden de holdt på med det.

Du visste veldig godt at FSD-pakken var innholdsløs da du kjøpte den.

Ja det er sånn du bruker bilen din. Men alle er ikke deg, vettu! Folk er forskjellige.
Det er sånn at mange av oss vil faktisk bruke de tingene som er lovt i 100 år. Vi visste at NoA kom til Norge og funka på både S og X, og det er for meg et mysterium at "folkebilen" får dette nå, og ikke "flaggskipene" først.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

geear

Sitat fra: emmern på tirsdag 02. april 2019, klokken 23:31
Ja det er sånn du bruker bilen din. Men alle er ikke deg, vettu! Folk er forskjellige.
Det har jeg vel aldri hevdet heller. Spørsmålet til GeirHM var hvorfor ikke flere var opprørt over dette, og derfor fortalte jeg hvorfor det ikke var viktig for meg.

Apache

Denne "oppdateringen" er mer lik en nedgradering for min del. Nå er ACC helt ubrukelig. Den tar plutselig å seter hastigheten ned fra f.eks. 70 til 40 i 60 sone. (ja 10 km/t for mye). Dette gjør den flere ganger med 1-2 minutters mellomrom mellom f.eks. Eiksmarka og Ullevål. Ser at den fast satte hastigheten plutselig detter ned 30km/t og bilen bremser opp. Og de som kjører bak meg og sleiker bak-fangeren ,tuter og står på bremsene opp pga meg.

(TMS)

spirrevipp

Fikk omsider denne (var på 2018.50.6). Fornøyd med sammenslåing av skjermene for temperatur/vifte og rattvarme/setevarme, og at den tullete nedjusteringen av innstillt hastighet når AP avbrytes er borte.

Ved noen påkjøringsfelter oppfører bilen seg nå greit uten den vante svingen mot venstre, mens ved andre er det like ille som før. Hadde en fantombremsing (første på lenge), men må nesten kjøre noen flere turer før feller endelig dom.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Motorwatt

Trodde feilaktig at denne var bedre enn 2019.8.3 med TACC, men tok grundig feil.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Råde

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 03. april 2019, klokken 22:38
Trodde feilaktig at denne var bedre enn 2019.8.3 med TACC, men tok grundig feil.
Totalt enig!
e-Golf | X75D

emmern

#40
Sitat fra: Àpache på onsdag 03. april 2019, klokken 17:48
Denne "oppdateringen" er mer lik en nedgradering for min del. Nå er ACC helt ubrukelig. Den tar plutselig å seter TACC-hastigheten (ikke skilthastigheten) ned fra f.eks. 70 til 40 i 60 sone. (ja 10 km/t for mye). Dette gjør den flere ganger med 1-2 minutters mellomrom mellom f.eks. Eiksmarka og Ullevål. Ser at den fast satte hastigheten plutselig detter ned 30km/t og bilen bremser opp. Og de som kjører bak meg og sleiker bak-fangeren ,tuter og står på bremsene opp pga meg.

(TMS)

Det er et problem jeg har hatt sidden 2019.4.3. Jeg har sett noe annet rart i 2019.8.3 (har ikke 4 ennå) at det en slags snurre-animasjon (1 rotasjon) på den blå ringen rundt hastigheten, så reduseres den bare med 10 km/ ad gangen hvert 5 sekund av seg selv uten noen ny hastighetsindikasjon. Kan være for at den ikke vil skru ned fra veldig høy til lav hastighet med en gang.

Ellers er nesten Autosteer ødelagt, den er veldig nervøs noen steder, men samtidig veldig farlig, for den vil kaste meg inn i busslommer, samtidig som den bråbremser for spøkelser.

Ikke bare det, men den ser hastigheter som aldri har vært der. Det kan umulig være utdatert kartdata, for disse hastighetene har vært  de samme i mange år. Mulig den fanger opp fartsgrenser fra en større radius eller bruker en annen regnemetode for å finne den gjeldende hastigheten. Skiltlesing kan ikke komme fort nok.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

cra

Min erfaring med 2019.8.4 så langt (riktignok ikke så stor enda) er at den har blitt litt flinkere på å ikke skulle legge seg midt mellom midtstripe og hvitstripe på busslommer, forbikjøringsutvidelse og i siste del av flettefelt som den forige jeg hadde (2018.something.something). Men har merket noen antydninger til fantombremsing (bare små "rykk så langt) ved bruk av ACC (uten biler foran/bak).
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Apache

Sitat fra: emmern på torsdag 04. april 2019, klokken 09:27
Sitat fra: Àpache på onsdag 03. april 2019, klokken 17:48
Denne "oppdateringen" er mer lik en nedgradering for min del. Nå er ACC helt ubrukelig. Den tar plutselig å seter TACC-hastigheten (ikke skilthastigheten) ned fra f.eks. 70 til 40 i 60 sone. (ja 10 km/t for mye). Dette gjør den flere ganger med 1-2 minutters mellomrom mellom f.eks. Eiksmarka og Ullevål. Ser at den fast satte hastigheten plutselig detter ned 30km/t og bilen bremser opp. Og de som kjører bak meg og sleiker bak-fangeren ,tuter og står på bremsene opp pga meg.

(TMS)

Det er et problem jeg har hatt sidden 2019.4.3. Jeg har sett noe annet rart i 2019.8.3 (har ikke 4 ennå) at det en slags snurre-animasjon (1 rotasjon) på den blå ringen rundt hastigheten, så reduseres den bare med 10 km/ ad gangen hvert 5 sekund av seg selv uten noen ny hastighetsindikasjon. Kan være for at den ikke vil skru ned fra veldig høy til lav hastighet med en gang.

Ellers er nesten Autosteer ødelagt, den er veldig nervøs noen steder, men samtidig veldig farlig, for den vil kaste meg inn i busslommer, samtidig som den bråbremser for spøkelser.

Ikke bare det, men den ser hastigheter som aldri har vært der. Det kan umulig være utdatert kartdata, for disse hastighetene har vært  de samme i mange år. Mulig den fanger opp fartsgrenser fra en større radius eller bruker en annen regnemetode for å finne den gjeldende hastigheten. Skiltlesing kan ikke komme fort nok.

Mistenker detter er vær avhengig, da jeg slet som værs så var det skikkelig regnvær. Men ikke problem ved opphold/sol. Hadde ikke det før på tidligere software uppdates"

emmern

Nope. Sol og opphold, like nervøs begge gangene. Opphold midt på dagen var ironisk nok verst.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

JorEl

Er enda på 8.3 som jeg fikk med dog-mode og sentry, og har småhunder. Men det er jo ikke varmt enda.
Litt fantombremsing.
Det jeg virkelig venter på er skilt-lesing. Hadde jeg kjøpt en brukt modelS, så hadde jeg vært meget fornøyd med AP1 og mobileye... 2.0 skulle jo være en opptur :police:

Men jeg koser meg, og gleder meg over at bilen er virkelig en rask, god PC på hjul. Alt "SW-rusket" er bare en overgang, og jeg har ikke hatt bilen i 6mnd enda. Får jeg en oppdatering som gjør bilen bedre hver 6mnd så er jeg svært fornøyd.

Som en trøst så var jeg inne i en TM3 her forleden, og viste hvordan man resetter og litt småting, er jo fersk i Teslaverden og mye å lære enda. Men en ting jeg la merke til var at browseren hans var tregere enn sirup. TM3 skal vel ikke stå tilbake for S/X mtp datahastighet? Skal sjekke neste gang hvilken sw versjon han har. Han har hatt den 1uke.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA