Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trøbbel å starte hurtiglading ved under 39%

Startet av Biltesteren.no, fredag 29. mars 2019, klokken 22:09

« forrige - neste »

Biltesteren.no

Jeg kjører mye, men det er sjeldent at jeg kjører så dypt mellom hver lading, men hver gang jeg gjør det har jeg trøbbel å få starta lading.

Bildet viser hvor mange % jeg har når jeg skal starte lading.

Og ladestasjonen viser meldinger som:

"Feil med elbilen"
"Sjekk tenningen er avslått"
"Ikke kommunikasjon mellom bil og lader"

Men LeafSpy Pro kommer med denne rapporten.
Bilen viser "Feil med HV" lampa hver gang jeg har trøbbel.
12V batteriet er byttet og har 12,8V.
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Burger

Jeg har slått meg til ro med at Leaf bruker 1 til 10 ganger på å starte hurtiglading. Uansett hva man gjør så er det bare å prøve og prøve. Etter 3-4 mislykkede ganger så starter jeg bila og flytter den 5-10 cm.

Har aldri opplevd slikt på i3-en og jeg kommer mest sannsynligvis å velge Tesla neste gang pga alle jeg møter og det jeg leser om på nett sier at det bare virker.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Biltesteren.no

Jeg prøvde 20 ganger til sammen på 2 ladere på en lokasjon før jeg flyttet bilen ytterligere noen kilometer til en plass hvor det finnes AC lader.

Jeg tok ikke opptak av alle forsøkene, men kommer til å lage videoer om dette temaet seinere.
Det hadde vært fint å visst hvorfor det er slikt. Jeg sleit skikkelig når jeg skulle hjem etter gjennomført Ladetour og var nær til å måtte bruke bilberger. Men jeg ble reddet på grunn av en med Renault Zoe hadde tilfeldigvis en booster i bilen, men da var det 12V batteriet som var problemet og var nede på 10,4V og hadde en naturlig forklaring da.

https://www.youtube.com/watch?v=_NeLyMiy1n0
Elbilblogger og fulltime YouTuber

Electrix

Jeg har hatt samme problemet med vår Leaf det siste året, eller kanskje de to siste årene...? Fikk stadig feilmeldingen bilen må være avslått. Vet ikke om det har noe med hvor mye strøm som er igjen på batteriet da så og si alle mine hurtigladinger har blitt gjort på 1 eller 2 streker igjen på batt.

Kommer nok ikke til å forske noe mer på dette da vi nå har kjøpt oss en Model 3 som vil ta langturer, og da holder Leafen greit til småkjøring uten hurtiglading.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Det er vel 2 ting jeg pleier å gjøre når hurtiglading ikke vil starte:

  • Ringe operatøren for å spørre etter restart av laderern
  • Prøve en annen lader
Restart pleier å hjelpe, men det er ikke alltid operatøren kommer inn på stolpen. Jeg har også sette noen ha sukess med å kjøre restart fra nødknappen også. Dersom man gir opp å lade sjølv, så synes jeg det er vitig at man alikevel ringer om restart, så laderen er klar til bruk når nestemann kommer.

Det kan også være mye kluss med betalingsløsninger og autentisering.  Forbered deg ved å ha flest mulig betalingsalternativer tilgjengelig.

Det kan være vanskelige å se noe mønster i hva som virker og ikke virker. Inntrykket mitt er at det var langt værre for 4-5 år sida. Jeg spurte en operatør en gang hvorfor ladinga fungerte for enkelte biler, men ikke for andre, og han hadde en teori om at når ladestolpen ikke er på nett, så vil den godta ladebrikker som er brukt på samme ladestolpe før, og som ligger i cashen. Så på øde steder kan det være tryggest å bruke ladebrikke, så du blir gjenkjennt neste gang du kommer.

Om du har feilkoder på bilen, så behøver ikke de ha noe med ladeproblemene å gjøre.  Men man kan google for å sjekke opp hva dem kan bety. Er feilkodene avhengig av om du er over eller under 39%, og hjelper det å slette dem?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA