Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla selger standard sommerhjul til kr 53 125 - Les en fredagshistorie!

Startet av GeirHM, fredag 29. mars 2019, klokken 17:15

« forrige - neste »

GeirHM

Dette er en utrolig historie. En riktig røverhistorie. Men den ender godt. Den startet også veldig bra. Det er fredag, sola skinner og jeg skulle ut på årets aller første utendørs sykkeltur på ræsern. Den ble det ikke noe av. For telefonen ringte. En dame ville ha meg til å bekrefte at jeg var meg. Det er jeg. Så kom det.

Sommerhjula mine var borte vekk. Hæ? Ja, mest sannsynlig var de alt videreformidlet til ny eier i et annet land. Hæ? Hallo? Jeg måtte bekrefte at jeg var kunde hos XX dekkhotel. Det gjorde jeg. Damen ble litt forlegen og så ba hun meg om flere detaljer om bil, reg.nr. og så videre. Alt hotellet hadde igjen var visst etternavnet mitt. Alt annet var stjålet. Dekkhotellet var blitt tømt for alle hjul og alt datautstyr. Alt som var igjen var lokalene. Og så sa damen - fortsatt med forlegen stemme - at sånn verden var skrudd sammen så var det heller ikke slik at deres bedriftsforsikring dekket tapet av mine hjul! What??? Nei, altså, det måtte jeg ta opp med min bilforsikring. Hva var det jeg betalte for da? Det fikk jeg ikke noe jeg oppfattet som svar på.

Slik var det altså. Jeg hadde ikke lengre sommerhjul. Jeg ringte Tesla. Jeg måtte ha nye. Og nei jeg kunne ikke ringe salg i Tesla om dette. Ny telefon. Ny kø. Jeg ventet på Tesla service. De solgte hjul. Om de bare kunne finne de rette papirene. Det tok tid. Så fikk jeg prisen. Jeg kunne ikke annet enn å le. Det var dumt. Han jeg snakket med ble lei seg. Jeg forstår det. Det er ikke hyggelig å bli ledd av.  Jeg ba om å få tilbudet skriftlig. Det fikk jeg. I to omganger. Prisen var den samme hver gang. Kr 53 125. Og for at du ikke skal tro at dette er en skrøne så vedlegger jeg en utskrift hvor jeg har sladdet vekk selger og min egen epost. Dette er prisen fra Tesla for nye sommerhjul med standardfelger og standard dekk.

Så sjekket jeg Finn. Der fant jeg Erik som solgte helt flunka nye sommerhjul han ikke hadde tatt ut med sin nye bil kjøpt i januar. De skulle han ha 13 000 for. Omtrent samme pris som flere andre. Og Erik kunne selvfølgelig gi meg en kjøpskontrakt på dette. Flott. Det var på tide å kontakte eget forsikringsselskap. Det tok sin tid. Men der traff jeg til slutt tyske Patrik. Han hadde orden på sakene. Selvfølgelig hadde han det. Han bekreftet at jeg hadde egenandel på tapet av hjulene. Det hjalp ikke at jeg var uskyldig tredjepart.  De kunne gjøre regress ovenfor dekkhotellet og kanskje kunne jeg på sikt få refundert deler av denne. Jeg så hvor dette bar. Ingen steder.

Jeg presenterte Patrik for de to kjøpsoppsjonene jeg hadde. Tilbudet fra Tesla og tilbudet fra Erik. Her fulgte noen tid hvor Patrik - Der Grundigkeit - i forsikringsselskapet jobbet med saken. Han hadde bitt seg merke i Eriks uklanderlige historikk på Finn. Han hadde også samtalt med juridisk avdeling. Han ringte tilbake. Om jeg kanskje kunne slå til på tilbudet Erik hadde kommet med? Jeg svarte tilbake at det var dette med egenandel. Om ikke jeg kunne premieres for å ha funnet fram til et tilbud som var noe rimeligere enn det jeg hadde fått fra Tesla? Patrik ble stille i telefonen. Han veide dette frem og tilbake. Jeg fikk refundert halvparten.

Nå har jeg flunka nye sommerhjul jeg har betalt 2 000 kroner for. Det er et ran, men jeg er ikke raneren!

Ja, og så har jeg byttet dekkhotell. Ha en riktig god helg!


z4rd

2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Tellus

Send skriftlig krav til dekkhotellet. Følg opp med inkassovarsel 14 dager senere. Hvis de fortsatt ikke betaler så sender du en siste betalingsoppfordring 14 dager etter inkassovarsel. Deretter sender du saken til namsmannen hvis pengene ikke kommer. Namsmannen vil begjære utlegg. Dekkhotellet blir slått konkurs hvis de ikke gjør opp for seg.

Råde

e-Golf | X75D

Thomas Parsli

Gratulerer med nye dekk -og nytt dekkhotell.

Kan du i det minste oppgi i hvilket område det gamle lå, så vi andre kan unngå useriøse aktører?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

GeirHM

Jeg kan ikke henge ut et firma offentlig, uten at de i det minste får anledning til å forsvare seg. Er det viktig så ta kontakt på pm. Selskapet reklamerer med å være vinnere av gaselleprisen. De er nok ikke useriøse. Prisen de tok var slettes ikke useriøs. Når det gjelder mange av disse firmaene kan en få tanker om arbeidsbetingelser og slikt. Men igjen, jeg fikk kvittering fra vanlig kassa-apparat. Og de er jo ranet for alt. Helt ribbet. Så de er jo også ofre her. Og det er helt sikkert noe med liten skrift i dette  - som i alle slike hoteller - som gjør at det er min og ikke deres forsikring som dekker mitt tap. Dette er sikkert bransjestandard. Og hallo, fikk ikke jeg billig oppgradering av mine sommerhjul da? Og jeg fikk en heisatur av en historie. Som jeg altså har delt med dere. :-)

Det jeg synes er mer merkelig - er at INGEN - klager over det ranet Tesla vil gjennomføre om du må tilbake dit og få deg nye hjul. Prisen er temmelig nøyaktig den dobbelte av den de tar for vinterhjula - når du kjøper bil. Og det er også MYE mer enn de tar for disse snobbehjula på 22 tommer som noen av kjøper for å få ned rekkevidden.

Jeg synes Tesla har mye å svare for når det gjelder oppfølging av sine oldtimer-brukere. (Jeg er ikke en simpel kunde nei, jeg er en bruker.) Jeg er fly forbanna for måten jeg er svikta når det kommer til prioriteringene av Model 3 KUNDENE (de er for pokker ikke brukere) framfor oss gamlekara. Hvordan kunne de begynne utrullinga av NAVI ON AUTOPILOT  til DEM og IKKE til OSS????

Model 3 får med siste software oppdatering NAVI mens du og jeg får DOG MODE. Behøver jeg å si mer?

Femtitretusen-etthundreogtjuefem tusen kroner for standard sommerhjul. Makan.

hemi

Prøvd kjøpe felger til porsche eller bmw siste tiden? :p vi snakker 4x for senterbolt på en 911

Selv uberkipe dritfelger typ 16" hos nissan er over 20.000

Hvordan selskapet kan drive dekklager uten forsikring er merkelig, har dette blitt tydeliggjort for deg på en måte de kan bevise? hvis ikke er det nok bare å kjøre en klage jeg tipper du vinner.

Om de slår seg konk om mange gjør det og om du får noe kan diskuteres.

Jeg *skyr* dekkhotell, forrige gang jeg hadde P85D var vinterfelgene der...., når jeg skulle hente de var skada etter å ha falt ned fra hylla eller noe 2 av 4, det var deeeeen runden, tesla endte med å betale da de hadde brukt de.

På min nye model 3 fikk jeg beskjed om at felgene også var kommet.... til dekkhotell, tenkte dra ned og hente ganske snart før ting forsvinner og blir skadet ;)

De som jobber som sjauere der betales nok sjelden altfor godt eller så godt som de fortjener, og innsatsen deres er ofte litt deretter. catch22

Hvor ofte ser du de bruke skru på muttere for hånd og inntil, før de  momentnøkkel i kryssmønster.
vs
Hvor ofte du ser de dytte mutterne i muttertrekkern og guffe de på, gjerne første helt inn.

Dekkskift krever ikke noe sertifisering eller forhold til ting og momenter.

Øyvind.h

Prisen av 22» i konfiguratoren er oppgraderingspris og eks mva, så det blir ikke helt sammenlignbart :)
Men bra det løste seg! Kjøpte selv et sett 20» på finn nå pga en del kjøring på sommeren på kjerrevei i årene som kommer. Da må 22» vike dessverre :(
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Utrolig dårlig av de å ikke forsikre hjulene!
Har du bedt om kopi av at du har signert en kontrakt hvor de ikke tar ansvar for tyveri/skader?

Hva er vitsen med dekkhotell hvis de ikke kan passe på hjulene dine?

GeirHM

Jeg forsto på mitt eget selskap, norges største bank, at dette er helt vanlig. Altså at det er min forsikring som gjelder. Men at mitt selskap kan gå til sak mot deres. Og kanskje hadde de gjort det om dekka kosta 53 tusen. Men til 13 er dette glemt av alle.

Inkludert meg.  ;)

Tellus

Kan ikke tenke meg at dekkhotell kan fraskrive seg ansvaret for det de oppbevarer. Ville bli veldig overrasket om du finner noe i din avtale med hotellet hvor dette står.

Råde

Vet du hvorfor jeg tror Tesla gjør dette, GeirHM? Mot deg, altså som seriøs oldtimer bruker? De gjør det for å gi oss gode historier formidlet av deg. Historier som kan røre ved noe dypt og primalt i oss. Jeg kjenner allerede nå på en gryende vrede. En rød varsellampe som vitner om at reptilhjernen slår inn. Jeg tror en bevegelse er på vei. Utløst av Tesla Norge sin kløktige plan om å få NoA til sine trofaste S og X brukere. De synes også at riffraffet i proletariatet har vært heldige langt utover sin stand, men har ikke nådd frem med sin klagesang på tross av direkte smøring til Elon på Norgesbesøk.

Drit i 68'er generasjonen. Dette blir opprør. Blodig urettferdig! De kommer til å snakke om 19-erne i tiår fra nå. Som veltet styrer og knuste den vanlige mannen i gata, men som til slutt fikk sin overprisede NoA.

Pulsen er høy nå. Du har klart det. Jeg er rekruttert!
e-Golf | X75D

GeirHM

@Tellus: Ok. Jeg skal sjekke dette. Jeg er egentlig forbanna fordi de lovet å sende meg alle papirer og jeg har purret på dem. Men det kom intet. Jeg lover også at om jeg ikke får vanlig kundebehandling vil jeg til slutt også navngi firmaet. For da må de unngås. Men alt dette er litt fram. Men om du vurderer et slikt selskap geografisk plassert kystnært mellom Drammen og Oslo uten at vi snakker om Drammensfjorden kan du jo ta kontakt.

@Råde. Endelig, endelig! Vi kupper en parole på første mai. Det store ekte progressive toget av oss overårige. Vi valser over dem unge onga våre og tar tilbake alt som er vårses! Tesla sentralt skal få så hatten passer! Kast model 3 i gørra og gi oss NoA! Vi krever det! Ellers skal vi banke dere i støvlene med visakorta våre!

hELgenen

Hva er formålet med dekkhotell gitt at man har plass til å lagre dem selv?
Når de ikke dekker noe ved tyveri eller skade,så ser jeg ikke hvorfor folk velger dette. Å ha dem på dekkhotell vil jo også kunne innebære større sansynlighet for skade ettersom flere personer er involvert i det å håndtere dekkene dine.

hemi

Mange lagrer de jo hjemme i bod og sånn typ felles hvor de kan stjeles, så vil ha sikrere sted.. ohhh wait.

Litt pussig at forsikringen egentlig dekker dette, du gir jo frivillig fra deg hjula til noen andre, uten at du har kontroll.

Har du de stående i åpen carport, i hagen fritt osv er det jo ikke dekning, men når dekkhotell gjør det samme..?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA