Skrevet av Emne: Bygge batteri 18650  (Lest 550 ganger)

autopass

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 117
    • Vis profil
Bygge batteri 18650
« på: Fredag 29. Mars 2019, klokken 16:06 »
Noen soom har gode tips på hvor det er ok å kjøpe batterier?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

jorgenbsk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 71
    • Vis profil
Sv: Bygge batteri 18650
« Svar #1 på: ſøndag 31. Mars 2019, klokken 17:01 »

autopass

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 117
    • Vis profil
Sv: Bygge batteri 18650 og TSDZ2 Sykkel
« Svar #2 på: Torsdag 23. Mai 2019, klokken 09:22 »
Da var byggingen i gang. Punktsveiset og lagt opp ledninger til BMS.

14s2p batteri som skal passe fint inn i en liten seteveske. Sykkel vil da se ganske anonym ut.

Pakken er 48v 5Ah og er laget av 28 Samsung INR18650-25R 2500mAh - 20A batterier.

Motor falt på 500w TSDZ2 fra Tong Sheng. Bilde av sykkel viser et testbatteri som er stripset fast. Med seteveske blir den ennå mere anonym.
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 385
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Bygge batteri 18650
« Svar #3 på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 11:12 »
Jeg ville vært redd for at varmen ville skade batteriene når man lodder rett på batteripolene, men du vet vel hva du gjør. Det er kanskje et spørsmål om å bruke stor nok loddebolt og være rask? Og kanskje litt strategisk plassert tape på metalldelene kan hindre at de gnager hull i isolasjonen på ledningene? Men det har du sikkert også tenkt på. Jeg synes bare det er greit å nevne av hensyn til andre som ønsker å følge ditt eksempel.
Trondheim; Kia Soul EV 2018

jkirkebo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13195
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Bygge batteri 18650
« Svar #4 på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 11:17 »
Jeg ville vært redd for at varmen ville skade batteriene når man lodder rett på batteripolene, men du vet vel hva du gjør. Det er kanskje et spørsmål om å bruke stor nok loddebolt og være rask? Og kanskje litt strategisk plassert tape på metalldelene kan hindre at de gnager hull i isolasjonen på ledningene? Men det har du sikkert også tenkt på. Jeg synes bare det er greit å nevne av hensyn til andre som ønsker å følge ditt eksempel.

Lodding vil nok ødelegge batteriene, men han har jo ikke loddet. Han har punktsveiset, slik som det skal gjøres på slike batterier. Helt etter boka mao.

Jeg har selv bygget stort elbilbatteri med 143 stk. 18650-celler som ble punktsveiset. Fungerer helt supert, men man må jo anskaffe punktsveiseapparat da. Det koster litt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017

hanche

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 385
    • Vis profil
    • Jobber på NTNU
Sv: Bygge batteri 18650
« Svar #5 på: Fredag 31. Mai 2019, klokken 14:07 »
Punktsveiset? Åja, han skrev jo det. Beklager støyen.  :-[
Trondheim; Kia Soul EV 2018

Olee

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 654
    • Vis profil
Sv: Bygge batteri 18650
« Svar #6 på: Fredag 21. Juni 2019, klokken 12:03 »
Litt vanskelig å se, men er det en nikkelstrip mellom seriene på toppen der? Mulig det blir litt varmt under full belastning, vurder å legge på en til (hvis du ikke har tykkere enn 0,15mm) :)