Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvilken takboks?

Startet av ewilmann, fredag 29. mars 2019, klokken 10:06

« forrige - neste »

elekTrond

@GOS & OlavXXX: Stalin-orgel liggende over bakruta? :D
'13 Mjau

ewilmann

#16
Sitat fra: GOS på fredag 05. april 2019, klokken 21:32
Da har jeg vært en runde og testet diverse takbokser. Problemet med Model 3'ern er at takstativet står så lang fremme og dermed så kommer fronten av takboksen langt frem, så langt at den vises godt fra førersetet når hode er helt inntil nakkestøtten.

Mitt krav var at jeg skal kunne ha ski som er 205 cm lange inne i boksen. Da var det kun Thule Motion XT Alpine som jeg ikke så fronten av når jeg satt med hodet inntil nakkestøtten.

Desverre så står jeg ikke å tar bilder på samme plass/med samme vinkel, så det ser ikke ut som om det er så stor forskjell på hvor langt frem boksen stikker, men det utgjør fort 30 cm i forksjell på dem.

Jeg fant ikke noen som hadde Skiguard 830 S lett tigjengelig, men jeg tror den vil stikke veldig langt frem om den er i prinsippet mye lik 860. (860 har ett veldig langt frontparti fra fremre stativholder og til fronten)


Her ser en:
-Thule Motion XT Alpine
-Thule Dynamic L (Denne kommer veldig langt frem med sin spisse nese)
-Packline FX SUV fra siden (de andre Packline kommer vel så langt frem)
-Thule Flow
-Thule Flow fra innsiden (Dynamic kommer enda lenger frem, packline FX SUV noe det samme)
-MontBlanck MB 450 (En superbillig som Dekk1 hadde..skeptisk)
-MontBlanck MB 450 fra innsiden. (Denne var den som jeg så minst av med unntak av Thule Motion XT Alpine)

Ser du testa Dynamic L. Jeg fikk Dynamic M levert i dag - får akkurat plass til ski på 205cm! Skal ta bilder når jeg får tid til å montere stativ og boks.
Model S 2013
Model 3 2019

GOS

Sitat fra: ewilmann på fredag 05. april 2019, klokken 23:42

Ser du testa Dynamic L. Jeg fikk Dynamic M levert i dag - får akkurat plass til ski på 205cm! Skal ta bilder når jeg får tid til å montere stativ og boks.

Interresant, ta bilde fra innsiden også
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ewilmann

#18
Dynamic M: synes ikke fra førersetet, god klaring til bakluka, får akkurat plass til langrennskia på 205cm

Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.
Model S 2013
Model 3 2019

xerxes

flotte bilder! dette syntes jeg så ganske bra ut! grei å tre på bilen og åpne topplokket på? aldri hatt skiboks før men med det svære batteriet som m3 har, så kunnne det jo være aktielt å ha en sånn permanent på taket for litt ekstra lastekapasitet til hytteturer etc.

xerxes

må også si at den boksen matcha bilen veldig bra, følger liksom formen på bilen med å kurve over taket på den måten.

med svart bil og svart takboks blir det nesten vakkert...

hvordan påvirker det støyen opplevd inni bilen å ha en slik på taket?

daktari

Vær obs på at regnsensoren vil fungere dårlig når kameraene er dekket av et lite tak. Det vil ikke falle regn på når man kjører sakte eller står stille.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

erikf

Skiguard 830 er sikkert bra, og støpes med kanaler tilpasset plassering for model3 så den kommer lengre bak og skygger mindre for utsikten fremover.
Men med gjennomgående kanaler blir det vel vanskelig å ta av boksen fra bilen da må hele stativet av? Jeg ser egentlig for meg å kjøre rundt en del uten boksen, men å unngå å ta av og på stativet for mye, da dette er litt styrete spesielt på model3.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Magnus Hansen

Hva er det som skiller Thule Dynamic M og Flow? Forholdsvis lik i pris og størrelse?

ecx

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 07. august 2019, klokken 22:40
Hva er det som skiller Thule Dynamic M og Flow? Forholdsvis lik i pris og størrelse?

Har kjøpt Flow brukt på finn og dratt på ferie med den. Går helt fin. Vanlige problemer med regnsensor, men ikke noe uoverkommelig.
Flow funker bra for meg. Andre bokser hadde sikkert funket like bra.

Jeg skjønner ikke helt lenger hvordan man kan henge seg opp i hva slags taksboks man bruker, uten at det er årsaken for noen problemer under kjøringen. Det er alt for mange variasjoner. Behovet mitt var at jeg måtte ha en takboks og Flow gjorde jobben til en OK pris. Hadde det vært andre forutsetninger, hadde det sikkert begrenset utvalget mitt litt mer.
Kanskje kan noen forklare meg hva jeg gir glipp av med å ha gått for den?

Milo

Kjøpte Thule Motion XT Alpine: https://www.thule.com/sv-se/se/cargo-carrier/car-top-carrier/thule-motion-xt-alpine-_-6295b

Den bygger ikke så høyt, samt at den tar langrennski opp til 210 (innvendig mål er 215). Den bygger litt ut, men man ser den ikke når man sitter i førersetet og titter ut.

Magnus Hansen

Sitat fra: ecx på torsdag 08. august 2019, klokken 08:45
Jeg skjønner ikke helt lenger hvordan man kan henge seg opp i hva slags taksboks man bruker, uten at det er årsaken for noen problemer under kjøringen. Det er alt for mange variasjoner. Behovet mitt var at jeg måtte ha en takboks og Flow gjorde jobben til en OK pris. Hadde det vært andre forutsetninger, hadde det sikkert begrenset utvalget mitt litt mer.
Kanskje kan noen forklare meg hva jeg gir glipp av med å ha gått for den?

Det er jo veldig greit å utveksle erfaringer her. Kan jo risikere at det er enkelte bokser som gir mye støy og/eller uforholdsmessig høyt forbruk. Har vel vært litt ekstra bekymring grunnet plassering av takstativet så langt frem på taket

ecx

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 08. august 2019, klokken 09:56
Det er jo veldig greit å utveksle erfaringer her. Kan jo risikere at det er enkelte bokser som gir mye støy og/eller uforholdsmessig høyt forbruk. Har vel vært litt ekstra bekymring grunnet plassering av takstativet så langt frem på taket

Ja, enig med deg.
Fasiten min ble at der er veldig lite å bekymre seg over ang. takboks. Flow (og mange andere) funker helt fin. Selv om jeg egentlig hadde lyst på Skigard sin til TM3, så var det pengene som førte til at jeg bestemmte meg å velge et mer rimelig model.
Uten erfaring med takbokser er det litt vanskelig å si om det er mye man kan gjøre feil eller ikke. Flow er mitt første takboks og da nerdete jeg meg selvf. også litt inn i temaet.

TøddiVedder

Ecx
Har flow liggende frem til vintersesongen begynner.
Ser du den fra forsete?
Har du bilder av den på? Skulle gjerne sett det  :D

ecx

Sitat fra: TøddiVedder på torsdag 08. august 2019, klokken 13:40
Ecx
Har flow liggende frem til vintersesongen begynner.
Ser du den fra forsete?
Har du bilder av den på? Skulle gjerne sett det  :D

* Du ser den fra førersete. Avhengig av seteposisjonen selvf. Siden hele taket er laget av glass ser du boksen uansett. Har ikke irritert meg. Jeg ville ikke vinne en skjønnhetskonkurranse, men heller få med alt bagasjen ;)
* Har ikke bilder av den. Men siden du har den liggende, bare hiv den på. Da får du også ett inntrykk av hvor "ille"(tm) det er å se den under kjøring. Tror at det uansett kommer an på sjaføren og sete-instillingene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA