Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fersking på langtur: Oslo - Stavanger

Startet av Ravis, fredag 29. mars 2019, klokken 09:41

« forrige - neste »

Ravis

Skal hente ny Ionic i Oslo og ønsker å kjøre den hjem selv. Har kjørt elbil en gang i mitt liv og det var i kun 10km.

Det jeg lurer på er hvor det er lurt å lade(og hvor ofte). Jeg leser i gamle poster her og ser at noen ladestasjoner ikke nødvendigvis virker etc.

Jeg fikk et tips om å lade mange ganger og kort istedet for få og mye. Totaltiden hjem blir omtrent den samme uansett og bonusen er bedre uthvilt sjåfør. Jeg legger inn et lengre stopp i Kristiansand pga besøk.

EV-FTW

Bestill brikker fra grønn kontakt og fortum på forhånd, slik at det blir enklest mulig å lade.
Last ned en app med oversikt over ladestasjonene. Eks. Appen som heter ladestasjoner ( Fjordkraft sin app), den er veldig grei.

Det er godt med ladestasjoner på den strekningen, så det er null stress.
Alt er avhengig av farten du kjører på motorveiene. Men legger du deg jevnt i 100 der, og ellers følger fartsgrensene kjører du ca 12-15 mil mellom hver lading. Så fra Oslo til Kr.sand lader du to forholdsvis raske ganger.
Fra Kristiansand, dersom du starter med fullt batteri, kan stoppe på Helleland for å lade. Da skal det holde til Stavanger etterpå. ( alternativt er rask lading i Lyngdal og så på Ålgård).

På strekket mellom Kristiansand og Ålgård bør du lade på grønn kontakt, da disse koster 2,50 kr i minuttet mot 4 kr hos Fortum.
Fra Oslo til Kristiansand trenger du ikke tenke på det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

AppleKnocker

Sitat fra: Ravis på fredag 29. mars 2019, klokken 09:41
Skal hente ny Ionic i Oslo og ønsker å kjøre den hjem selv. Har kjørt elbil en gang i mitt liv og det var i kun 10km.

Det jeg lurer på er hvor det er lurt å lade(og hvor ofte). Jeg leser i gamle poster her og ser at noen ladestasjoner ikke nødvendigvis virker etc.

Jeg fikk et tips om å lade mange ganger og kort istedet for få og mye. Totaltiden hjem blir omtrent den samme uansett og bonusen er bedre uthvilt sjåfør. Jeg legger inn et lengre stopp i Kristiansand pga besøk.
En slik tur en null stress.

Ioniq lader med full speed opp til 77%, så dabber det litt av før hurtiglading stopper på 94%. Det lønner seg derfor tidsmessig å stoppe lading rundt 77-80%.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Ravis

Sitat fra: Øyst1 på fredag 29. mars 2019, klokken 15:48
Bestill brikker fra grønn kontakt og fortum på forhånd, slik at det blir enklest mulig å lade.
Bestille brikker? Jeg er heelt grønn altså. Jeg trodde jeg kunne kjøre til ladestasjonen, bruke bankkort og lade i vei? Hvordan virker disse brikkene?

xyzzy

Sitat fra: Ravis på mandag 01. april 2019, klokken 07:28
Sitat fra: Øyst1 på fredag 29. mars 2019, klokken 15:48
Bestill brikker fra grønn kontakt og fortum på forhånd, slik at det blir enklest mulig å lade.
Bestille brikker? Jeg er heelt grønn altså. Jeg trodde jeg kunne kjøre til ladestasjonen, bruke bankkort og lade i vei? Hvordan virker disse brikkene?

Ladestasjonene fungerer ikke med bankkort (ihvertfall ikke noen jeg har sett). Stort sett er det tre måter å betale på:


  • Med SMS - dyrest
  • Med app fra den som driver laderen- da har du satt opp konto med kredittkort på forhånd
  • Med brikke (RFID) - bruker samme konto som appen.

Du kommer til å ende opp med mange apper/brikker etterhvert...

Orbit

Informasjon med videoer fra de to største ladeleverandørene på lenkene nedenfor. Generelt, bør du ha testet hurtiglading med begge før du legger ut på langtur. Du kan gjerne teste dette på en annen bil (med CCS-kontakt) i Stavanger før du henter i Ioniq'en Oslo. Det viktigste er å få sjekket at kundeforholdet er skikkelig satt opp med betalingsløsning etc. Når dette først er på plass, er RFID absolutt det mest kurante. Det fungerer også dersom laderen har mistet dataforbindelsen med de sentrale systemene.

https://www.fortum.no/lade-elbil-0/hvordan-lade-med-charge-drive
https://www.youtube.com/watch?v=GIIwTGNf3t8
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ravis

Takker!

Ble medlem i elbilforeningen i går og får velkomstpakke. Forstod at jeg må registrere det kortet hos tilbyderne. Jeg skal teste dette med min sønns bil her hjemme før jeg kjører avgårde

EV-FTW

Sitat fra: Ravis på tirsdag 02. april 2019, klokken 12:27
Takker!

Ble medlem i elbilforeningen i går og får velkomstpakke. Forstod at jeg må registrere det kortet hos tilbyderne. Jeg skal teste dette med min sønns bil her hjemme før jeg kjører avgårde

Elbilforeningen sin brikke kan du registrere hos flere tilbydere. Jeg bruker bare det, fungerer bra.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Skeptikeren

Jeg hentet bilen min i går, med startpakke fra Hyundai. Brikke tilsvarende elbilforeningens, har nå registrert den hos BKK, Defa, Fortum og Grønn Kontakt. Prøvde å lade hos Fortum med brikke i dag og det fungerte helt strøkent både å starte og avslutte.

Balaklava

Sitat fra: Ravis på fredag 29. mars 2019, klokken 09:41

Det jeg lurer på er hvor det er lurt å lade(og hvor ofte). Jeg leser i gamle poster her og ser at noen ladestasjoner ikke nødvendigvis virker etc.

Det er gjort noen regnestykker på dette. Om du skal fra A til B med Ioniq og det er så langt at du må lade flere ganger gjør den, relativt sett, korte ladetiden og fravær av rapidgate osv at det lønner seg å "kjøre som et svin" og lade ofte. Optimal hastighet var visstnok rundt 130 kmt. I praksis blir vel det sånn ca så fort som du tør å kjøre. Mao så lønner det seg ikke, tidsmessig, å prøve å spare strøm og feks holde seg i 90kmt på motorvei med 110 grense.

Men så er det en del andre ting som teller inn da... Feks avstand mellom ladepunkt, om det er en eller flere ladere (sjanse for ladekø), om en kan få gjort praktiske gjøremål når en lader så en ikke "kaster bort tid" osv.

Syns "a better routplanner" er gull. Den tar med ganske mange greier i betrakningen.

Ravis

Vil bare si at turen gikk veldig bra :) Adaptiv cruise var digg. Stod låst på 90kmt, men rundkjøringene gikk fint siden bilen foran holdt riktig fart. Rørte ikke pedalene fra Kristiansand og hjem og jeg brukte nivåene på regenerering aktivt via rattkontrollene som bremser. Nesten hjemme satte jeg den i nøytral og bremset godt opp i en lang og bratt bakke sånn at bremseklosser og skiver fikk litt

Skeptikeren

Hvor mange ganger ladet du, hvor lenge og åssen forbruk hadde du på turen?:)

Ravis

#12
Ladet 4 ganger fra Sandefjord. Tok ferja fra Sverige. Prøvde å lade når jeg kom under 50%. Lada fra 33% på det minste og 50% på det høyeste. Kunne klart meg med mindre.

Forbruket var høyt pga passasjer, 4 hjul ekstra, noen brett diverse rekvisita :angel:, noen flasker og et himla dårlig vær. Det regna og var mye vann i veibanen. Husker ikke nøyaktig, men det var 1.3-1.4 sånn røfflig.

Kjørte 43mil og var ikke trøtt når jeg kom hjem. Det var overraskende hvor god form jeg var i. Natten før var dårlig så det ser ut som om at pausene gjorde meg godt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA