Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor varmt vil lading gjøre 62kWh batteriet?

Startet av leafnor, fredag 29. mars 2019, klokken 07:24

« forrige - neste »

leafnor

Synes det er forl lite spekulasjoner omkring 62kWh. Så da spør jeg, hvor varmt vil hurtiglading av 62 kWh batteriet bli.
Vi vet det er pakket flere celler i samme volum. 55% mer energi. Det skal og kunne lades hardere, så mer trøm går i det. Men, det er tre og ikke 2 celler i paralell, noe som kanskje kan hjelpe. Dvs hver celle skal ha mindre strøm, og da varmer det mindre på høyere effekt i og med strømmen deles i tre og ikke på to celler.
Så, blir det melt-down eller blir det ikke?
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

#1
Ingen? Får spekulere og svare meg selv da.
Vet at varmgangen i batteriene er kvadratisk proporsjonal med strømmen til/fra batteriet. Det er lagt til 50% flere celler i pakken for å øker energimengden de lagrer. Men de ligger i parallell med de to fra før, 3p konfigurasjon.
Gunstig, da strømmen har tre å passere i stedet for to celler.
De fleste 50kW ladere gir 121Ampere for Chademo. I 40 kWh pakken går det 60,5A i hver celle. I 62kWh pakken blir det 40,3A. Det kvadratiske forholdet mellom strømmen med tanke på varmen fra indre motstand gir at 62kWh pakken vil varmes 44,4% av hva 40kWh pakken gjør.
Vet at pakken under lading på maks i en 50kW lader øker med 0,5 grad/min. 62kWh pakken vi varmes 0,5x0,444=0,22 grad/min.
I Bjørn Nylands mange videoer med Leaf ser en at ved omtrent 65% så synker ladeeffekt. Og det er vanlig kanskje å starte lading på ikke lavere enn 10%. Dvs, hurtiglading på maks effekt = strøm skjer i påfyll av 55%.
55% på 40 kWh er omtrent 21 kWh, og i 62kWh pakken 32,6 kWh.
Konklusjon å driste seg på blir da at 62 kWh med en 55% påfyll i 50kW lader tar 44 minutter og øker temp i batteriet med 9,6 grader. En 55% lading i 40 kWh tar kortere tid, 28 minutter, men øker temperaturen med 14 grader. Dvs, 62 kWh pakken vil holde seg langt kjøligere enn det som erfares med 40kWh.

62 kWh kan lades på 100kW (Trolig bare rundt 70 om jeg skal tippe). Ved 100kW vil temp stige 0,95 grad/min. Men en 55% lading tar 19 minutter og varmer 18 grader. Da er man tilbake på samme utfordring med temp som i 40 kWh pakken. Dog har man da omtrent 84 kWh tilgjengelig med den ene hurtiglading på 19 minutter, og det skulle gi nok strøm til 500km i "god fart".



 
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Desti


Desti

Sitat fra: leafnor på søndag 31. mars 2019, klokken 13:30

De fleste 50kW ladere gir 121Ampere for Chademo. I 40 kWh pakken går det 60,5A i hver celle. I 62kWh pakken blir det 40,3A. Det kvadratiske forholdet mellom strømmen med tanke på varmen fra indre motstand gir at 62kWh pakken vil varmes 44,4% av hva 40kWh pakken gjør.



Your calculation missed, that there are 50% more cells now. So it's adding 50% more heating power, but also 50% more mass to be heated.

leafnor

I missed  :+1:,

The increase will be more like 0,333 per minute at a 50kW charger.
On the one in the video, @107A, it increased 0,28/minute.
But still a lot better then the 40kWh Leaf.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Desti


leafnor

200A vil muligens varme 0,91 gras. Lade 55% vil trolig heve batteri med 29 grader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus

Tipper den youtube videoen med Electric Journey Japan eller No.

Marius Kotsbak

Det kan da ikke stemme. Han fant jo ingen hurtigladere over 40kW. Ser over 70 i det bildet der.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Joltus


Desti

Many 200 A chargers are getting installed in Japan now.  :police:

https://bbs.kakaku.com/bbs/K0000099959/Page=2/SortRule=2/ResView=all/#22562070

充電時間 バッテリー容量 充電速度
1分 34% 72kW
11分 57% 64kW
14分 62% 55kW
18分 68% 48kW
22分 73% 43kW
27分 79% 38kW

8)



leafnor

Skrives på den japanske siden det er linket til at ladingen fikk temperaturen opp to streker. Antas at batteriet holdt noe over de 14 som instrumentpanel viser. Grov skala der en strek 10C.
Så batteriet kan en da anta økte mellom 10-30, trolig litt rundt 20C.
Det er snitt 0,75grad/min. Så min "korrigerte" beregning av en 200A laders påvirkning på 0,91 grad/min er nok ikke langt fra realitetene. Mao, få vil oppleve rapidgate som problem i 62 kWh.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

leafnor

Sitat fra: leafnor på mandag 01. april 2019, klokken 23:45
I missed  :+1:,

The increase will be more like 0,333 per minute at a 50kW charger.
On the one in the video, @107A, it increased 0,28/minute.
But still a lot better then the 40kWh Leaf.
Kanskje vært bekreftet mange andre steder, men en dane på danske FB siden til LEAF har lagt ut temperturgraf og data fra lading. Og bekrefter i en 21 minutters lading på 50kW lader (120 A omtrent) en økning på 0,32 grad/min. For kjøring på langtur selv i 110 sone og en holder seg på 110, så skal det ikke bli rapidgate på en dags kjøring i Norge. Sett at tyskere og franskmenn i 30 grader varme og i 130+ på motorveg klarer å bake batteriet, så i slike forhold er den ikke egnet.
Men i Norge, no problem.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Tja, ut fra artikkel linket til i et annet innlegg får Leaf problem med hurtiglading på 3 lading.
Videre sliter den med å lade over 50 kW .

Så ikke helt lovende.

Helt idiotisk forøvrig at den ikke leveres med CCS!

https://www.tu.no/artikler/test-vi-fikk-sa-vidt-over-halvparten-av-oppgitt-ladehastighet-pa-nye-nissan-leaf/470421
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA