Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

EivindS

Parkeringsplassen er etter det jeg forstår driftet av EasyPark, skulle da tro appen deres tok høyde for alle avgifter for og stå på den plassen, men det er ikke så lett og forstå seg på reglene her nede...

Siden elbilforeningen har samarbeid med Eon(?), kunne som sagt benyttet brikken, burde kanskje de kunne svare, men dette er kanskje ikke riktig plass for «offisielle» spørsmål/svar?

Nakatira

Nettopp blitt medlem, men har vært en ivrig leser.
Er i DK nå, testet lading på Clever med SMS, kan ta litt tid å få startet lading, men det er snakk om minutter. Testet hurtiglader 50KWH og type P-plass lader med 11 KWH, begge gikk fint. NB på 11KWH laderen, vent med å sette i kabel før du har ordnet med SMS og fått mld data check i lade display.
Har ladet i huset der jeg bor også, 13 amp sikringer her, så da lader jeg fint på 10 amp.

Ulle

Hot tips:

EON har en (helt?) ny hurtiglader ved Q8 i Slagelse ved motorvei på østsiden av Storebæltbroen. Lader har 4x ccs/chademo plasser, støtte for 175kw CCS og er pt GRATIS (ladet her 17/7 og 22/7). Bare å koble på og trykke start.

For de som måtte være i legoland og i beit for strøm kan jeg anbefale EON 11kw lader (2 plasser) på hotell legoland. Nesten alltid ledig og man kan betale med easypark (dyrt i DK ca NOK 7/kwh). Det er også gratis å parkere inntil 2 timer for ikke-hotellgjester, men 3 timer gikk helt fint..
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

Dyreborg

På Samsø er det gratis lading på InterCharge sine stasjoner. Bare å plugge i, trenger ikke noe app eller annet.

e-curious

Jeg ser her at en kan bruke svensk EON i Danmark.  Jeg forsøkte å registrere meg som kunde, men fikk opp Cirkle K.  Det viser seg at det er samme firma som administrer ladeløsningene (Virta).  Betyr dette at jeg kan bruke brikker som er registert hos Cirkle K på EON i Danmark?

Amatøren

#80
Skal gå ut fra tilbakemelding:

Sitat fra: goggo på lørdag 18. mai 2019, klokken 01:46Da kan jeg bekrefte at RFID fra både NAF og Elbilforeningen virker hos E.ON i Danmark, jeg har testet det nå og det fungerer fint.


Som det står i første post:

Sitat fra: Amatøren på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19Felles betalings- og bikkeløsning.

  • EON, Circle K, Virta


Selv har jeg brukt EON Sverige kortet på Circle K. Lokal pris uten tillegg så langt.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

TøddiVedder


OhmPaPa

Sitat fra: TøddiVedder på søndag 14. juni 2020, klokken 08:47
Har alle SuC i Danmark CCS?

I allefall de aller fleste. Kjørte til Spania i fjor og de fleste - kanskje alle - ladestasjoner jeg var innom hadde CCS.

AslakBP

Hei!
Vi skal på ferie i sommerhus til sommeren, og siden det er ganske langt til nærmeste ladestasjon i den delen av Danmark vi skal til, så hadde det vært veldig fordelaktig å lade ved sommerhuset.

Har lest litt rundt her, men jeg er såpass fersk i elbilverdenen at jeg må ha inn ting med teskje. Så hva er det jeg faktisk trenger for å få det til å funke? Vet ikke ennå om det er jordete stikkontakter der, så må kanskje anta at det ikke er det. Hva skal jeg kjøpe? En sånn schuco-overgang og en skjøteledning? Er det nok og er det trygt? Har BMWi3 hvis det har noe å si  :)

Noldus71

Tror du må ha overgang pga litt ulik stikkontakt, jeg har kjøpt en slik:

https://cdon.no/elektronikk/skross-el-adapter-combo-danmark-eur-p40364077

Har ikke testet foreløpig, men noen ladeklatter nekter visstnok å starte hvis du plugger rett inn i dansk stikk.

Jeg skal til Danmark i sommer og vil kun bruke ladekladden dersom der ikke finnes ladestasjoner.


Sent from my iPhone using Tapatalk
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

Orbit

Vår danske venn på forumet sier det ikke er er lov å lade mer enn 30 min på stikkontakt:
Sitat fra: evtronDK på tirsdag 09. juni 2020, klokken 16:47
...
Opladning ved sommerhus kan IKKE ANBEFALES! Det er ikke lovligt at lade mere end max. 30 minutter pga. brandfare.

I Nordjylland er der begrænset med ladere, men medbring Plugsurfing kort + Audi ECS kort, så skal det nok gå. Check også plugshare da mange private låner ladere ud.
...
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Noldus71

Er det et generelt forbud mot >30 min lading via vanlig stikk eller er det en anbefaling?


Sent from my iPhone using Tapatalk
C-Zero 2016
Kia e-Niro 2019

Øyvind.h

#87
At de danske stikkene som sitter sammen med lysbrytere ikke bør belastes tungt forstår jeg godt. Opplegget virker ikke veldig godt dimensjonert i eldre hytter. Men kan du sette ned bilens strømtrekk til 5-6A bør det være helt problemfritt og trygt. Har brukt denne løsningen tre ferier i DK så langt. Sjekket varmgang ved forskjellig belastning og det blir gjerne ikke lunk før 10A+. Med i3 som er så strømgjerring bør 6A lading holde lenge til å dekke alt forbruk under oppholdet. Sist trakk jeg vel i snitt 7-8A uten at det ble varmt noe sted jeg sjekket, og det var mer enn nok til å både fylle opp og dekke alt forbruk hele uken for en Model X. Svogerens Ioniq var også problemfri å holde godt ladet under oppholdet. 
Strømlast ellers i hytta på sommeren er jo veldig lav mtp null behov for panelovner. Og bassengvarme, varmepumper osv drives jo normalt av helt dedikerte kurser uansett.

Men ja - du trenger overgangen som sikrer jording med tre pinner istedenfor to på schuko`en vi bruker i Norge. Skjøteledning trenger en også. Før første DK tur med Teslaen leste jeg at en del sommerhus har industristikk, men det har jeg ikke funnet på noen av de jeg har leid.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

AslakBP

Takk for gode tips! Jeg skal vel klare å få satt ned strømtrekket til 5-6A, så satser jeg på at det går bra. Har også lastet ned den tyske appen eins E-Mobil som var beskrevet tidligere i tråden. Koblet opp med IBAN-nr, så håper det funker. Veldig mye billigere å lade via den enn å bruke Clevers sms-tjeneste.

GOLF-raider

#89
Du skriver ingenting om hvor i Danmark dere skal bo / kjøre.
Jeg ville ikke hatt noen motforestillinger med å kjøre elbil i Danmark  :)
Trykk på linken så vil du få opp ladekartet fra Plugshare:
https://www.plugshare.com/

Ladekartet for øya Samsø får du ved å trykke på linken:
https://www.visitsamsoe.dk/elbil/?fbclid=IwAR01AvtzvDBu6K6_rBGyBcSBjgAXE3MNrBlPAPYKzK2I6hHOnXCyt_gt0HU
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA