Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

Dyreborg



geear

Jo. Den må ha dansk støpsel og schuko stikk.

Forøvrig må jeg si at jeg skulle ønske e-On hadde hyggeligere prising på sine type 2. 5,40/kWh er såpass ille at kilometerprisen på en Model X blir dieselpris. Ikke akkurat noe som stimulerer til elbilsalg i Danmark. De burde ha litt mer aggressiv prising for å tenke langsiktig. Kjenner at vi heller lader på superchargere enn å lade over natta slik vi burde.

GrønnSvartfarge

Det er rett plugg det der, men den har fransk jord og ikke tysk. Det går fint med en norsk schuko-lader, fordi den er laget til både fransk og tysk. Søk på  CEE 7/7, eller kikk på schuko-pluggen. Den har et hull i bunnen til jordpinnen.

Siden som går inn i veggen har dansk jord.

Dyreborg

Pluggen er korrekt. Er fra Danmark og bruker altid den når jeg er hjemme på besøk.

Prisen for strøm i Danmark er ganske høy. Du betaler gjerne runt 2-2,5 danske kroner per kwh i et vanlig hus. At du må betale cirka der dobbelte på en ladestasjon er ikke veldig ulikt Norge.

Amatøren

Første post oppdatert.

Sitat fra: eon.dkEngangsopladning Credit Card

Find den offentlige E.ON ladestander, du ønsker at oplade fra. Ring til vores kundesupport på telefon 70 27 05 77 og få adgang til at oplade din elbil.

Fast pris kr. 249,- pr. opladning uanset batteristørrelse.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rævedilter

Sitat fra: egolf2018 på søndag 16. juni 2019, klokken 17:54
Skal i retning Ebeltoft i sommer og har noen spørsmål ang. lading.

- Hva er beste måte for å lade på Clever-stasjoner. Kun en uke til avreise, så en ev. brikke fra plugsurfing rekker vel kanskje ikke frem, men kan jeg starte/stoppe ladingen i deres app? Betaling med SMS på Clever så noe kronglete ut. Noen som har prøvd dette i praksis?

- Leier feriehus. Har sett det har blitt anbefalt mange ulike overganger på forumet. Dette er en nybygd hytte, hvilken overgang er å anbefale for å øke sjansen for lading ved feriehuset.

Eg har vore i Ebeltoft ei veke no uten mulighet for lading ved feriehuset (for lang avstand til parkering), gjorde eit hederligt forsøk på å kjøpe SMS hos Clever, men gjelder kun for danske kunder (med dansk mobilnummer) såvidt eg forstår, godtok iallefall ikkje mitt norske telefonnummer +47xxxxxxxx. Sjekket ikkje ladekort om eg kunne fått kjøpt det lokalt, men for min type 2 var det kun 22 kW to plasser uansett så me endte med å kjøre til Randers på SuC. Neste gang skal eg sjekke feriehuset for lademuligheter bedre før eg bestiller.

Amatøren

#67
I forbindelse med egen tur til Danmark så har jeg hatt epost korrespondanse med Clever. De sier at brikke mot kundekonto kun er for de som bor i Danmark.

For utenlandske turister er det SMS lading som gjelder.

Det man må være klar over er at på grunn av flere type ladere så er det to forskjellige guider for SMS lading!

Det gjelder å bruke riktig. Hvis ikke virker det ikke.

Selv slapp jeg å bruke Clever da jeg klarte meg med EON (bruk den norske Circle K registreringen på EON).

De arbeider med å få til løsning med kredittkort betaling via app, men er ikke ferdige med det.

Det kan se ut som om man kan bruke Plugsurfing app til start og stopp av lading. Om du registrerer deg så har du brikken til senere. Vet ikke om alt virker i app selv om brikke ikke er kommet frem, men det er jo et forsøk.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rævedilter

Nokon med norsk mobil som faktisk har fått SMS lading på Clever til å fungere? Eg får ikkje kjøpt SMS ladinga fra webshop med norsk mobilnummer (får feil format når ein prøver å lagre nummeret).

Amatøren

#69
Jeg testet og gikk helt frem til betaling og fikk ikke feil på mobilnummeret.

Valgte du land til Norge under adresse og brukte +47 foran mobilnummeret? Jeg la inn mobilnummeret uten noen mellomrom.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

EivindS

Er i Danmark nå, og har noen spørsmål og erfaringer.

Ladet på Eon i Skagen i går. Stod på parkeringen ved Super Brugsen, der er det også parkometer. Først koblet jeg meg på med brikken fra Elbilforeningen, og det startet fint, så at sesjonen kom opp i Cirkle K appen. Avsluttet fordi jeg ble usikker på hvordan det ble med parkeringsavgift for og  stå på plassen via denne løsningen. Startet greit med EasyPark-appen, og fortsatte ladingen i 3-4 timer. Følte likevel meg ikke 100% sikker på at dette dekket parkeringsavgiften, men fikk ikke bot (så en p-vakt som forlot plassen idet jeg kom tilbake).
Noen som vet hva som gjelder? Hva hadde skjedd om jeg var koblet på via CirkleK/Elbilforeningen?

Tenkte jeg skulle hurtiglade litt på Clever i Hjørring, men trengte ikke så mye som 20kWh som vel er det minste som kan kjøpes uten brikke? Ser noen har hatt problemer med SMS lading også. Noen som kan dele positive erfaringer? Ser jeg kan velg den laderen i Plugsuring-appen. Kan jeg bruke denne og lade bare 10-12kWh for eksempel og betale for forbruk? Har ikke brukt Plugsurfing før.

Kjøpte meg hybridstikprop hos Harald Nyborg Hjørring, men er dessverre for langt til stikkontakt på hytten...

GrønnSvartfarge

Danmark har noen særregler, og om det er fritak for elbil eller ei er et kommunalt anliggende. Helt generelt gjelder det dog alltid at hvis det er tidsbegrensning (45min, x timer, osv, men ikke "man-fre 08-16"), så vil det aldri samtidig være betaling.

København har ingen fritak for betaling, men Frederiksberg har.

Det er også kommunalt bestemt om det er ladeplikt eller ei.

P-avgift kan betales enten via automat, eller EasyPark (eller andre aktører). Hvilke dette gjelder vil typisk stå på automaten. Dette varierer også fra kommune til kommune.


geear

Ofte er urskive i vinduet en greie der nede. Det har jeg aldri brukt i Norge, men var nødt til å skaffe i Danmark.

goggo

Sitat fra: EivindS på onsdag 10. juli 2019, klokken 16:47
Er i Danmark nå, og har noen spørsmål og erfaringer.

Ladet på Eon i Skagen i går. Stod på parkeringen ved Super Brugsen, der er det også parkometer. Først koblet jeg meg på med brikken fra Elbilforeningen, og det startet fint, så at sesjonen kom opp i Cirkle K appen. Avsluttet fordi jeg ble usikker på hvordan det ble med parkeringsavgift for og  stå på plassen via denne løsningen. Startet greit med EasyPark-appen, og fortsatte ladingen i 3-4 timer. Følte likevel meg ikke 100% sikker på at dette dekket parkeringsavgiften, men fikk ikke bot (så en p-vakt som forlot plassen idet jeg kom tilbake).
Noen som vet hva som gjelder? Hva hadde skjedd om jeg var koblet på via CirkleK/Elbilforeningen?

Tenkte jeg skulle hurtiglade litt på Clever i Hjørring, men trengte ikke så mye som 20kWh som vel er det minste som kan kjøpes uten brikke? Ser noen har hatt problemer med SMS lading også. Noen som kan dele positive erfaringer? Ser jeg kan velg den laderen i Plugsuring-appen. Kan jeg bruke denne og lade bare 10-12kWh for eksempel og betale for forbruk? Har ikke brukt Plugsurfing før.

Kjøpte meg hybridstikprop hos Harald Nyborg Hjørring, men er dessverre for langt til stikkontakt på hytten...

Nå er det et par-tre år siden jeg var i Skagen, men da var det i allefall slik at man måtte betale parkeringsavgift på den lokale automaten i tillegg til å betale for ladingen. Husker det ble rådyre KWh, men hadde da en trilling og trengte påfyll for å være sikker på å komme meg til Hirtshals.

Et tips hvis det er i Skagen du har hytta; Colorline hotellet der har (hadde i alle fall før) gratis elbil lading for hotellets kunder.  Vi spiste middag der en gang vi ventet på kveldsbåten hjem, og fikk lade gratis. Mener å huske det var 2 stk blå 16A plugger, mulig de har fått seg ladestasjon nå.

mvh
Hugo


Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

jkirkebo

Sitat fra: gr på torsdag 11. juli 2019, klokken 10:19
Ofte er urskive i vinduet en greie der nede. Det har jeg aldri brukt i Norge, men var nødt til å skaffe i Danmark.

Aldri i Norge? Hvordan får du da parkert på steder med tidsbegrensning og gratis parkering? Jeg har hatt nytte av min hundrevis av ganger i Norge, på svært mange forskjellige plasser.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA