Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Danmark - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

nilsen33

Tenkte meg til Danmark i påsken. Skal kjøre fra Hirtshals til København og må lade 2-3 ganger på veien. Kjører en Skoda Citigo.

Kommer dette til å gå fint? Hvor bør jeg satse på å lade? Ladetilbudet i Danmark virker veldig uoversiktlig...

RJK

Forsøk med abetterroutplanner.com, her antyder den to ladinger på turen, ene hos Ionity, andre hos Clever. Men mye kommer an på hvor mye juice du har på batteriet i det du kommer på land. Ladeprisene er gjerne dyrere i Danmark, så jo fullere batteriet er før du kjører på ferga, dess bedre er det. Dessuten, lading rett etter at du kommer av ferga, kan fort bli vanskelig om det er mange som tenker likt. Da kan du fort havne i kø om du ikke er maks heldig.

Her er et forslag jeg fikk opp:

https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=79602cc7-e630-44b2-ab3f-8b70aa439bee
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Kvikken

#137
Skal kjøre 2019 Leaf (chademo) til Fyn  i Danmark i sommer og lurte på hva jeg må skaffe av ladekort og lignende? Har med type2 og schuko-kladd.

Holder det eks. å registrere elbilforeningen sin ladebrikke på e-on?

goggo

Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)

Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.

Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)

mvh
Hugo
Pensjonert ingeniør med sterke meninger og umettelig teknologi-nysgjerrighet.
El kjøretøy: Tesla M3 og Renault Twizy

Marius Kotsbak

Siste nytt fra Danmark nå er at Circle K sine stasjoner tar kredittkort som betaling. Jeg fikk heller ikke noe annet av brikker til å fungere (Ladeklubben, Elbilforeningens som virker på stasjonene deres i Norge) eller den norske appen deres (Danske fins ikke med norsk telefon).

Derfor endte jeg opp med å bruke kreditkort. Ser i ettertid at det må ha vært fryktelig dyrt, antagelig langt over 8 NOK/KWt, eller et fast påslag. Kan se ut som kortterminalen skal tilbakebetales av bare kortbrukerne. Ikke helt ulikt hvordan Eon/Clever gjør det i Norge.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

GreenEyez

Det fungerer å lade med den norske Circle K-brikken, som jeg har registrert opp mot den svenske Circle K-appen. Prisen da er DKK 4,95/kWh.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

ca119

Sitat fra: goggo på lørdag 18. juni 2022, klokken 18:31
Jeg ser nå i Tesla appen at de fleste (alle?) superladere i Danmark og Sverige er åpnet for alle CCS biler.
Har dette nettopp skjedd, eller er det jeg som ikke følger med på utviklingen lengre? :)

Uansett - dette er jo fantastisk. I det siste har jeg unngått å ta ferieturer i Danmark fordi jeg hater stresset med å få ladet på de små Clever- og E.ON ladestasjonene der det nesten alltid er kø.

Da blir det nok en høst tur med Ioniqen til Hamburg i år likevel! :)

mvh
Hugo
Ja, de begynte i Nederland på en stasjon september 2021 og nå er det flere og flere i Skandinavia (IKKE ALLE! - du må se i app).
Var nettopp gjennom 1/2 sverige fra Oslo - Göteborg - Malmø - Trelleborg 650km. Ladet i Falkenberg på TESLA til 7.70SEK/KWH. Kanskje litt dyrere en noen andre, men valget er enkelt når alle andre kun har 1stk lader mens  TESLA har 20 og derav 15 er ledig! Neste tysklandsturen går nok via Danmark og jeg ser at det finnes mange åpne teslastasjoner på vei. Blir nok TESLA-FAN når det er så bra  :+1: Men ChargeMyHyundai-kortet fungerte også bra på sverigeturen må jeg si ... og da hadde jeg jo ladekode pga batteribytte = FREE CHARGING  :D

Svk

Leid hytte på aabo camping.henger en 22 kw lader på annenhver hytte. 4 danske pr kwh.
Veldig praktisk

TJV

#143
Lastet ned «OK» app i går (røde bokstaver på hvit bakgrunn) da den står utenfor nærmeste butikk. Har riktignok ikke prøvd å lade ennå, men helt suverent enkelt når man laster ned app, skriver inn eget navn, mail og velger Apple Pay som betaling. Et halvt minutt så er man i gang og ikke abonnement. Virker ikke som de satser på de kraftigste laderne, ser det er stort sett 11 og 75/100kW ladere, men kraftigste er 300kW. Prisen på 11kW er 3DKK kr kWh og 75kW er priset til 3,5DKK. 100kW og oppover er priset til 4,5DKK.
Obs, denne appen passer gjerne ikke alle da det ikke er teppebelagt med ladere i Danmark og ikke alle er veldig kraftig, men tror det er billig. Kan være greit å sjekke ut.
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Svk

Var på Tivoli Friheden igår.
Stor parkering i nærheten med clever ladere 22 kW.Alle ledige.sjekket i appen et par ganger.var bare en utenom meg som ladet der.

10 stk
Stadion alle.
Brukte Elton appen.ser clever appen gir litt bedre priser. Men fikk jo NAF laderabatt.

Men hvorfor får jeg ikke 7.4kW på en fas 32A kabel?ladet 3.6kW.

edyrli

Sitat fra: Svk på fredag 30. juni 2023, klokken 08:40Men hvorfor får jeg ikke 7.4kW på en fas 32A kabel?ladet 3.6kW.
Hvilken bil? Om den den har 11kW ombord lader tipper jeg den kan lade med maks 1x16A eller 3x16A.
Jeg har vel også sett lade uttak som er merket med 22kW men som bare har gitt 16A.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Svk

Sitat fra: edyrli på fredag 30. juni 2023, klokken 15:10
Sitat fra: Svk på fredag 30. juni 2023, klokken 08:40Men hvorfor får jeg ikke 7.4kW på en fas 32A kabel?ladet 3.6kW.
Hvilken bil? Om den den har 11kW ombord lader tipper jeg den kan lade med maks 1x16A eller 3x16A.
Jeg har vel også sett lade uttak som er merket med 22kW men som bare har gitt 16A.

Byd Atto den støtter 3 fas 16A og 1 fas 32A.
Vært i danmark nå en uke snart.sakteladet for over 1000kr :-)


vesttrønder

Er i Ebeltoft no. Begredeleg utval av ladarar. Her er det *ein* 50 kW plugg på ein stasjon. To pluggar til under montering, ser det ut til. Trangt og fæl parkering. Finst nokre få 22 kW rundt om kring. Flusst av nordmenn på elbiltur, og vi kan alle klage litt i lag :). Ser det er mykje det same rundt i resten av landet, og enorme skilnader i pris? Tenkte å prøve å klare meg med Elton samt Kia Charge for IONITY der vi er forbi desse. Har ikkje sett på Tesla si dekning enno pga ladefart vi vistnok får derifrå på EV6.

Sjølv småbygder på Vestlandet klarer å hoste opp nokre 150 kW-ladarar med mindre enn 5-6 mil mellomrom.

Orbit

#148
Laderen ved Fötex? Det er også en 50 kW på OK-stasjonen ved Kvickly litt lenger sør i byen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

7 mil til Ionity Skanderborg, Tesla som er åpen for andre finner du relativt sentralt i Århus ved ServiceSenter 55 km fra Ebeltoft.

Ellers ligger både Tesla SuC og masse ladere fra Clever ved Randers Storsenter, ca 54 km fra Ebeltoft.

Var ikke så mye på det stedet, men man kommer langt med en tur til Randers eller Århus, som ikke er avskrekkende langt unna. Er jo og noen AC-ladere hvor man kan sette bilen for noen timer eller over natta om man ikke har det veldig travelt med å få ladet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA