Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Sverige - Samletråd.

Startet av Amatøren, torsdag 28. mars 2019, klokken 12:10

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55
Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Hørt om trådløse kortterminaler? Dønn lik opplevelse som RFID brikke. Med løsninger som Apple Pay og Google Pay slipper man t.o.m å ha med noe kort. Det er kun matbutikkene som gjør at man må ha med kort nå om dagen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55


Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.

Den store fordelen med bankkort er at man slipper å gjøre masse forarbeid.

I Norge er det fem aktører man må forholde seg til hvis man skal være fullt dekket. Med avtaler og apper og rfid'er.

Og kjører man utenfor Norges grenser, så blir kaoset komplett.

Før en Sverige-tur lastet jeg ned InCharge-appen, og etablerte kundeforhold. Den appen fikk jeg ikke bruk for. Og kanskje får jeg aldri bruk for den.

Og hvis jeg nå skal ut på en ny Sverigetur neste år, så må jeg likevel sjekke at jeg har en fungerende app. De kan jo ha endret på betalingsløsningen i mellomtiden.

Jeg ønsker ikke å stå foran en hurtiglader i regnvær og vind, og måtte laste ned app'er og legge inn betalingskort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amatøren

Kan vi ha meninger om bra og dårlige løsninger her?

Eller er jeg på bærtur?

Tråden var tiltenkt konkret informasjon om betalingsløsninger som virker og nye operatører.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Rollep

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 19. oktober 2019, klokken 08:55
Han med pølsebua eller skalldyrkassen sin har bare 1 terminal og han kan passe på terminalen sjøl. Hurtigladeoperatørene har 1000 ladere og dermed må ha 1000 kortlesere. Då begynner da å koste samt vedlikehold på den fordi den står utendørs.

Og da er vel ikkje så mykje enklare med bankort? Der må du inn med kortet. Taste pinkode og gjerne pumpenummer og ladetype. Med brikke så setter du rett kabel i bilen og sveiper brikka over kortlesaren og så startar ladinga.
Trenger da ikke å ha terminal på hver eneste lader.

Har absolutt ingenting imot brikke, men da må dem for pokker ordne det slik at jeg kan bruke en brikke hos alle operatører, og det uten å måtte registrere meg å legge inn kredittkort for hver eneste av dem. Og ikke minst må dem sørge for at jeg får best mulig pris uten å måtte inn å sjekke på ørten forskjellige apper eller nettsteder.

Skulle tatt seg ut om man ble belastet med 50 kroner literen bare fordi man kom i skade for å bruke feil VISA kort på bensinpumpa :D
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

Lars C. Krogenæs

Nå har det jo blitt sånn i daglivarehandelen. Du får 2-3% billigere mat hvis du er registrert kunde. Så får du i tillegg 10-15% rabatt på frukt og grønt, men da må du i tillegg være registrert for billig frukt og grønt (så vidt jeg har skjønt) hos de samme butikkene.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

nordmannisverige

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på tirsdag 19. januar 2021, klokken 09:20
Nå har det jo blitt sånn i daglivarehandelen. Du får 2-3% billigere mat hvis du er registrert kunde. Så får du i tillegg 10-15% rabatt på frukt og grønt, men da må du i tillegg være registrert for billig frukt og grønt (så vidt jeg har skjønt) hos de samme butikkene.
Det blir litt omvendt.
Prisen på hylla får alle, rabatten får du om du er medlem, og den ser du enten på håndscanneren eller på kvitteringa.
Jeg har ikke noe problem med samme løsning når det gjelder hurtiglading.
Tenk om man kunne ha en klar og tydelig kWh-pris på "el-pumpa" som på bensinstasjonene?
Det er prisen man da betaler om man ikke har noen rabatt.
Så kan selvsagt ladeoperatørene ha spesialrabatter knyttet til sine brikker, apper og ladekort, men du kommer aldri måtte betale mer enn prisen på skiltet.
Eller i det minste lik det taxier har på sideruta, 50kWh på 30 minutter koster X kroner.
Da har man en grei pris å sammenligne med ettersom det er noen som fortsatt opererer med ren minuttpris eller en kombo av minutt og kWh.
Hvorfor skal dette være så vanskelig?

Java

Anbefaler ChargeFinder-appen. Den har den beste dekningen av ladere i Sverige og har med alle operatører med god informasjon om hvordan du lader. Du kan se både priser og tilgjengeligheten av ladere i sanntid.

https://chargefinder.com/no

Amatøren

#83
OKQ8 satser på å bli store på elbillading.

Sitat fra: OKQ8OKQ8 blir ledande inom supersnabbladdning

Tillsammans med Skellefteå Kraft etableras 800 laddpunkter på stationerna. Elektrifieringen av den svenska bilflottan går snabbt och behovet att ladda fordonen ökar.

Idag sker laddningen till största del i hemmet, eller på arbetet i avsaknad av publika laddplatser längs vägarna. Framöver kommer dock detta vara avgörande för mobiliteten.

OKQ8 och Skellefteå Kraft kommer därför att etablera supersnabbladdare på fler än 300 stationer runt om i landet de närmaste åren, vilket blir det största och mest omfattande nätverket i Sverige.


Preem satser på samarbeid med Recharge.

Sitat fra: alltomelbil.sePreem bygger snabbladdare – 4 till 8 laddpunkter per station

Idag avslöjar Preem en storsatsning på utbyggnaden av snabbladdare för elbilar i anslutning till sina stationer. Utbyggnaden kommer att ske i samarbete med laddningsoperatören Recharge.

Inledningsvis ska Preems stationer utrustas med fyra till åtta laddpunkter med en effekt på 150 upp till 300 kW. Arbetet med att få laddstationerna på plats ska påbörjas snarast.


Videre gjør Vattenfall grep med navnebytte og gjør alle inCharge ladere i Europa tilgjengelige med en og samme registrering.

Sitat fra: Mottatt epostDen 1 oktober ändrar Vattenfall InCharge namn till InCharge AB. Vi gör dessa förändringar så att du bara behöver använda ett laddkort eller bricka i vårt europeiska laddnätverk när du laddar på vägen. Namnändringen innebär också att vi uppdaterar våra villkor. Du som är laddkund behöver inte göra någonting utan laddar din elbil precis som vanligt!


Lagt til foreløpig informasjon om OKQ8 i første post. Oppdatert om Vattenfall også.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

GreenEyez

Det har kommet en 300 kW hyperlader på CircleK Kungsbacka.

Norsk CircleK Charge-app finner kun norske stasjoner, så ikke mulig å starte den derfra.

Dansk vanlig CircleK-app finner svenske stasjoner, men har ikke funksjonalitet mht. lading (vet ikke om det også finnes en dansk CircleK Charge-app).

Har ikke registrert noen brikker på den norske CirckleK Charge-appen, så forsøkte å igangsette laderen med følgende brikker:

Gammelt svensk Clever-kort
Shell Recharge/OneMotion-brikke
Svensk E-On ladekort
Svensk inCharge-brikke

Husker ikke om jeg forsøkte min danske e-On-brikke også.

QR-kode linker til CirckleK-app på svensk App Store, man får error.

Man kan igangsette via nettsiden og kredittkort, men jeg fikk det ikke til. Prisen da skulle være over 7 kr/kWh.

Spurte svensken ved siden av hva han brukte. Han brukte Plugsurfing. På tide for meg å skaffe seg det.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

Orbit

Tar QR-koden deg hit? https://www.circlek.se/betala-laddning/sv/

Der kan du i alle fall legge inn lader-ID nederst, og betale med kredittkort direkte på nettsiden (uten å installere app).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

GreenEyez

Stemmer. Tastet inn riktig ladenr og kortinfo, men laderen ville ikke igangsette.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Lasta ned Plugsurfing-appen nå. Man får ikke opp noen CircleK-ladere i den, verken i Norge eller Sverige. Ser for det meste Fortum/Recharge-ladere.

Muligens det er verdt et forsøk allikevel? Svensken som ladet der sa jo at han brukte Plugsurfing-brikke... (eller så mente han muligens at han hadde linket opp RFID på den mot sin svenske CircleK-konto...)
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

#88
OkQ8: Genialt med kortlesere på 150 kW-ladere, hvor du kan tæppe (Kungsbacka/Varla). Er også mulig å laste ned og starte fra svensk app ser det ut som. Jeg prøvde ikke fra min danske app, men skal gå an.

Forsøkte først å tæppe mot RFID-leseren med Plugsurfing og Newmotion, men det ville den ikke.

Dette er mye bedre enn å knote på en jæskla nettside på mobilen, som CircleK SE legger opp til.
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

GreenEyez

Noen som har ladet med gammelt svensk Clever-kort på Mer Sverige-ladere (som senest var Bee og Clever før det)? Ladingene mine med det kortet fremgår ikke av den svenske Mer-appen. Tror derfor at de kommer til å sende faktura, men jeg vet ikke hvor jeg skal oppdatere adressen min, ser ikke ut som Mer Sverige-appen og nettside har noen løsning for mitt tilfelle, og Bee-nettsider linker bare til forannevnte...
--
Renault Zoe 41 kWh 2018-2019
Tesla Model 3 LR AWD EAP/FSD svart/hvit 03/19

Pod Point hjemmelader 3,6 kW med trafo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA