Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWt taper bilen din i døgnet?

Startet av GeirHM, torsdag 28. mars 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

smurf

Sitat fra: GeirHM på fredag 12. juli 2019, klokken 00:32
@vaduz, da har du ikke lest det jeg skriver. For det var nettopp det som var min frykt. At jeg hadde tredjepartsapper som tappet bilen tom for strøm. Det var ikke det som var grunnen. Det var 12 volts batteriet som var synderen.
GeirHM: Takk for nyttig info. Er på ferie og ser at batteriet mitt har falt fra 349 til 51 km på 11 dager når bilen står parkert på Gardermoen! Det er ca 60kW. Synes det virker veldig mye og mistenker at noe kan være feil. Hvor mye taper bilen din seg (sommerstid) per døgn etter at de fikset 12V batteriet?
2014 Hvit S85 Tech Panorama Luft HIFI Vinter Alarm P-sensor (solgt 2017)
2017 Hvit X100D 7seat kremfarget, Premium, oppgradert AP: Lev sen Nov -Des 2017. (Endret til sen oktober- november)

GeirHM

Dager hvor bilen ikke røres i det hele tatt, rundt 1 til 1,5 kWh. Litt småturer hit og dit, blir det raskt noe mer.

Det jeg har lært er å unngå bruk av sentry mode på p-hus med mye besøk. Da er tapet skyhøyt! Så høyt at jeg kontakta Tesla Service fordi jeg trodde problemet var tilbake. Men det var sentry.

GeirHM

#32
En fin test. Bilen har vært fire døgn på fjellet. Kom fram med 64% og dro hjem med 58%. Bilen ble i perioden brukt til fire småturer (opp og ned fra snaufjellet) så dette kommer som fratrekk. 1,3 km hver vei. Bratt. I følge TeslaFi har bilen tapt omlag 1,2 kWt hvert døgn mens den sto parkert. Eneste jeg stusser over er at den knapt har vært i sleep mode, kun i park mode. Men så lenge vampire drain er så begrenset er jeg ikke bekymret. Nattetemperaturer på under ti grader. Bilen sto uten sentry mode aktivt og med ac manuelt skrudd av. Sånn for sikkerhetsskyld. Overheat av. Men med mobiltelefon tilknyttet. Alle var instruert om å holde bilnøkkel på god avstand fra bilen.

Jeg synes bilen kom godt fra det. Det virker som det automatiserte energisparingssystemet til Tesla fungerer nå. Tror ikke jeg noen gang kom bedre fra det med min gamle TMS85D.

Øyvind.h

Jeg opplever også at vampire drain er betydelig redusert med siste programvare. Før gikk det vel 2-3% i døgnet (fordi jeg har all energisparing av og full tilkobling hele tiden).
Nå virker det å være under 1% uten at jeg har målt. Ofte prosenten er lik når jeg forlater bilen som når jeg kjører den dagen etter. Til gjengjeld hender det at jeg møter meldingen "Systems are powering up" slik at den blir like treg på å starte som mange andre biler.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GeirHM

@Øivind.h

Enig. De siste oppdateringene kom tett som haggel og har gjort noe med strømsparingen.

Men våre biler er også forskjellige. Alle produsert etter feb 2018 fikk ny MCU og ble samtidig fratatt alle muligheter for manuell energistyring. Det har vært opphavet til min bekymring. Siden jeg i mindre grad kunne styre dette selv.

I tillegg har min bil hatt et problem med 12 volts batteriet som først ble oppdaget og korrigert på første årsservice.

Øggen

Har 24.4......
Parkerte bilen i garasje til kompis mandag før festival. Fikk ikkje kobla til pga stress med avreise, men tenkte det gikk bra da den hadde 59% igjen.
Men, Sentry Mode hadde aktivert seg, og fikk da melding på dag 5 om at batt nivå var på 9%  :o
Fikk heldigvis nokken til å plugge den på strøm, men altså 50% på 5 dager med Sentry aktivert.
Når ej kom fram til bilen søndag, ser ej også at der e varsel om full USB-stick. Her snakka vi 64Gb.
Ka som har trigga veit ikkje ej, men kvart 2'dre minutt blinka den med lysa og "våkna opp"
Blei et par erfaringer rikere her ja....
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

geear


kzh

Har også sett at Sentry reaktiverer seg etter noen minutter på nye lokasjoner. Måtte slå av Sentry inne i bilen for ikke å tappe batteriet. Har også 24.4.
Tesla Model X75D Des 2017 FSD 3.0
2012 Peugeot Ion
2008 BMW X3 2.0da - død/solgt

GeirHM

@Øggen

Jeg hadde omtrent presis samme erfaring i en parkeringsgarasje under Plaza Mayor midt i Madrid i nesten førti grader. Hadde haugevis av sentry varslinger. Jeg tenkte ikke stort over det da. Så bare at det rant strøm ut av batteriet. Trodde det var 12 voltsbatteriet som hadde satt i gang sin egen lille energisløsingsfest en gang til. For den tapte seg nær innpå 10 % på et døgn!

Men jeg fikk dem til å sjekke det hos Tesla i Madrid. Og de fant ikke noe galt med 12volts batteriet. De pekte også på Sentry. Og det er nok den som var synderen.

Jeg har den merkelige situasjonen akkurat nå at når jeg trenger sentry som mest, da kan den ikke brukes! På langtisparkeringer på offentlige steder der mange passerer bilen vil den tømme bilen for strøm om den ikke de-aktiveres. Og som @kzh skriver, så må sentry skrus av under innstillingene i bilen. Det er (muligens) ikke nok å gjøre dette i appen.

Jeg har sw 2019.28.2

Kim-

Da tror jeg det er min tur til å rammes av å miste mange km.

På en helg hvor bilen står helt i ro både lørdag og søndag langt vekke fra nøkkelen mister jeg litt over 20 km.

I desember var vi på utenlandsreise og bilen stod parkert i 6 hele dager uten å bli kjørt og det resulterte i at jeg mistet 40km.

I julen var vi på hytten, og her forsvart 27 km på 3 dager (noen km her er nok pga. batteriet ble nedkjølt etter en lang kjøretur)

Tok kontakt med tesla, og fikk nå svar fra de hvor de sier at å miste 15 km er helt normalt og det ikke behøver å være noe gale med bilen. Er dere enig i det tesla skriver her?
Jeg kan ikke huske at bilen har mistet så mange km før på å stå parkert en helg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

RBK

Du mister vel mest i starten når batteriet blir kaldt også stabliserer det seg, (er min erfaring med 3 stk i løpet av 5 år)
Modell Y - Hvit - 31 aug. 2021
Modell 3 SR+ - Hvit - 22 juni 2021

Solgt Mai 2021: Modell 3 - Sort - 22 feb. 2019
Solgt april 2020: S100D - Blå - 19 mai 2017
Solgt feb. 2017: Model S85 - Brun - Juni 2014

kodax

Sitat fra: Kim- på onsdag 29. januar 2020, klokken 07:17
Da tror jeg det er min tur til å rammes av å miste mange km.

På en helg hvor bilen står helt i ro både lørdag og søndag langt vekke fra nøkkelen mister jeg litt over 20 km.

I desember var vi på utenlandsreise og bilen stod parkert i 6 hele dager uten å bli kjørt og det resulterte i at jeg mistet 40km.

I julen var vi på hytten, og her forsvart 27 km på 3 dager (noen km her er nok pga. batteriet ble nedkjølt etter en lang kjøretur)

Tok kontakt med tesla, og fikk nå svar fra de hvor de sier at å miste 15 km er helt normalt og det ikke behøver å være noe gale med bilen. Er dere enig i det tesla skriver her?
Jeg kan ikke huske at bilen har mistet så mange km før på å stå parkert en helg.
Du skriver jo ikke om sentry var aktivert, noe som jo gjør store utslag. Du skriver heller ikke hvilken versjon bilen er på, noe som også gir store forandringer. Uten sentry og på v2019.50.7 mistet jeg ca 7km i døgnet i snitt på fjellet i i snitt -5 grader over 10 dager.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Sjøhyene

Testet nå i jula på fjellet med kaldt vært. Ligger på ca 1kWh per døgn i tap.
For da 2017 X90
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Kim-

Sitat fra: kodax på onsdag 29. januar 2020, klokken 08:43
Du skriver jo ikke om sentry var aktivert, noe som jo gjør store utslag. Du skriver heller ikke hvilken versjon bilen er på, noe som også gir store forandringer. Uten sentry og på v2019.50.7 mistet jeg ca 7km i døgnet i snitt på fjellet i i snitt -5 grader over 10 dager.
Selvsagt med sentry av, den sluker jo strøm =) er på 2019.40.50.7

Sitat fra: Sjøhyene på onsdag 29. januar 2020, klokken 09:55
Testet nå i jula på fjellet med kaldt vært. Ligger på ca 1kWh per døgn i tap.
For da 2017 X90
Husker ikke hvor mange kwh du har tilgjengelig og hvordan det står ut ihht til km, men hos meg blir det da sånn ca 8,5kwh på den uken i julen.

Problemet her er egentlig som jeg ser i teslafi at bilen våkner etter å ha sovet godt i en 15-20 timer. Den er da våken i 8-15 timer og tapper batteriet for å så sovne igjen og så gjenta samme prosedyre hver dag.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

DagfinnN

Testet med bilen stående urørt en uke i høst. Temp fra 0 - 5 grader. Mistet ca 4 km i døgnet i snitt = noe under 1 kwh. Sjekket ikke bilen med app i løpet av uka.

S100D, november 2017.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA