Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor mange kWt taper bilen din i døgnet?

Startet av GeirHM, torsdag 28. mars 2019, klokken 08:57

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juni 2019, klokken 12:48
Nå har jeg kopiert @GOS sine settinger. Jeg har forsøkt allt mulig. Jeg har og endra på Tesla pw så jeg skal være helt sikker på at ingen annen app logger bilen. Men noe alvorlig galt er fatt.
Jeg holdt lenge på uten å forstå hvorfor TeslaFi holdt bilen våken døgnet rundt. Helt til jeg forstod at jeg måtte sette "Energy saving" til på og "Always connected" til av i bilen. (Hvis du har nyere bil med MCU2 så har du ikke disse valgene.) Når det var ordnet, sovnet bilen så lett som bare det. :+1:
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

GeirHM


GOS

@GeirHM

Antar du er sikker på at det hverken SentryMode eller AutoPrecondition som spiller deg noen puss?

Ser du at TeslaFi logger hele tiden?

Håper det ordner seg slik at ferieturen ikke blir ødelagt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

Sentry er off på hjemmeadressen. Auto precon bruker jeg aldri. Uregelmessig livsstil uforenlig med slik bokstenkning...

GeirHM

Jeg sjekka bilen nå etter å ha kopiert dine innstillinger @GOS. Bilen er like søvnløs som alltid.

GOS

Sitat fra: GeirHM på søndag 30. juni 2019, klokken 18:16
Jeg sjekka bilen nå etter å ha kopiert dine innstillinger @GOS. Bilen er like søvnløs som alltid.

Er det TeslaFi som er synderen eller kan bilen ha ett annet problem? (Jeg antar du alt har prøvd å koble ut TeslaFi for å se om den da fortsatt har like mye VampireDrain?)

Min ser ut til å tape mellom 1-4 tkm per døgn avhengig av hvor mye turer det har vært. (Kjører normalt bare 2-4 turer på ca 5 km per dag + 2 * 65 km i løpet av helga, så den står  mye i ro)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GeirHM

@GOS, jeg tror ikke dette skyldes TeslaFi. Og derfor har Tesla bilen. For å finne ut av hva dette kan være.

Vhagar

Om det er til noe hjelp så er dette mine erfaringstall med en X75D fra høsten 2017 med MCU v1. Så vidt jeg har regnet meg frem til så har den minst 68kWh ved 100% til 0%, så jeg taper 1kWh pr. 12 timer.

Bilen avrunder grovt og sier at jeg taper 1 prosentpoeng på 12 timer over natta. I realiteten så taper den 0,15 prosentpoeng.

Dette er uten å være tilkoblet strøm og jeg har ikke teslafi eller andre apper eller ustyr tilkoblet.

Sjekket via http API'et fra 1562104803695 til 1562148003804 som var 3 sekund over midnatt til 3 sekund over kl 12 i dag. Timestamp fra bilen. API verdiene "battery_level" og "usable_battery_level" viser da begge 74% mens lilleskjermen i bilen har gått fra 74% til 73%

Forklaringen ligger i API verdiene "battery_range", "est_battery_range" og "ideal_battery_range".
Under er verdiene ved 100% etter supercharging som referanse, ved midnatt og så kl 12 i dag.
252,39 -> 185,55 -> 185,18 (battery_range)
294,84 -> 136,47 -> 135,93 (est_battery_range)
202,37 -> 148,77 -> 148,48 (ideal_battery_range)

Et problem er at verdiene ikke gir noe særlig mening. De er absolutt ikke km og de gir ikke særlig mening om de er i miles heller.

Ved 100% så sier bilen via lilleskjermen at den har 326km rekkevidde som er 202,567 miles. Altså nært "ideal_battery_range" verdien. Problemet er at ideal_battery_range verdiene 148,xx ikke er i nærheten av hva bilen sier i dag, 283km som er 175,848 miles. Som forsåvidt ikke matcher hverken est_battery_range eller battery_range verdiene.

Jeg har heller ikke match på desse verdiene om jeg ser på estmitert rekkevidde i energi appen ved siste 10km, 25km eller 50km.

La oss se på de prosentvise endringene.
Verdiene for "battery_range" endrer seg fra 73,52% til 73,37% (av 252,39).
For "est_battery_range" er det fra 46,29% til 46,10% (av 294,84).
For "ideal_battery_range" er det fra 73,51% til 73,37% (av 202,37).

Så der ligger forklaringen begravd, bilen går fra 73,52% til 73,37% og vi får en naturlig avrunding fra 74% til 73% I realiteten kun 0,15 prosentpoeng tap altså. Eventuelt 0,14 om en legger ideal_battery_range til grunn.

Dette er UTEN at bilen bruker sentry mode, den står på wifi, ingen mobilapp eller annet tilkoblet bilen. Utetemperatur var 6 grader ved midnatt og 7 grader kl 12 i følge bilen. Har trolig ikke vært særlig kaldere gjennom natten.

Dette er trolig det minste en kan forvente at bilen taper seg på 12 timer parkert. Den vil trolig tape mer dersom den drar ned ny software/kart og hvertfall når sentry mode er aktivert. Mulig den hadde brukt litt mindre om jeg hadde skrudd av wifi, men det er neppe den helt store strømtyven.

Software versjon er forøvrig 2019.20.4.2 66625e9

Det er helt klart noe galt med din bil, håper Tesla finner ut av hva. Jeg hadde ikke gamblet på en spaniatur uten hjemmelading der nede med slike tap.

Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Sjøhyene

Min X90 (2017mod) med MCU1 / AP2 taper ekstremt lite synes jeg og innbiller meg at den taper mindre enn min forrige S85 fra 2014, uten at jeg har gjort noen vitenskapelig test på akkurat det.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

GeirHM

#24
I går sendte (onsdag) jeg følgende melding til sms-service hos Tesla Drammen:

SitatHei! Dere har hatt min bil siden fredag morgen. Etter en testtur ble bilen parkert med 57% lading. I dag har det gått fem døgn og nå står bilen med 25%. Bilen har tapt 32 prosent på fem døgn. Det er alarmerende mye! Jeg ber om at dere finner ut av og ordner dette for meg. Hilsen en bekymret bileier, GeirHM

GeirHM

Herlig! Forklaringen var 12 volts batteriet. Det har stått og tappet hovedbatteriet. Skal være ordnet nå. Takk, service Drammen!

GeirHM

Det har gått ett døgn siden jeg fikk igjen bilen fra service (Det kom en hyggelig fyr på døra). Siden da har bilen knapt hvert ute av sleep mode. Takket være TeslaFi kan jeg gå tilbake til hvilken som helst dag det året jeg har hatt bilen og sjekke logg. Den har knapt hvert i sleep mode i det hele tatt! Nå er den der hele tiden. Jeg Har anslagsvis tapt 4 kWh hver dag. Og jeg har fikla med settinger i TeslaFi og lurt på om det var den som var energityven. Det er den ikke. Det har nok vært noe feil på lading til 12 voltsbatteriet hele tiden siden bilen var ny. Tips til andre med MCU2 som har batteri som stadig trenger påfyll. Sjekk 12 volts batteriet. Det er først de siste ukene at det har gitt meg en feilmelding. Den forsvant til og med. Men nå er det rettet.

Ps. Jeg har meldt fra om problemet med energitapet til Tesla mange ganger helt siden lengevfør jeg startet denne tråden. Men dette er første gangen bilen har vært til kontroll hos dem. De har aldri funnet noe via vanlig fjerndiagnoser.

Thomas Parsli

Nå har vår X100D stått 14 døgn på Gardermoen. Parkerte med 363 km rekkevidde, nå er den 353 km.
Skrudde av Sentury Mode før jeg parkerte pga skrekkhistorier...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Vaduz

Jeg tipper 90% av alle disse problemene er betinget overivrige brukere som installerer 3. Parts overvåkningsapper eller forsøker manuelt manipulere systemet på annen måte. Litt som da jeg forsøkte overstyre klimaanlegget og var svært misfornøyd helt til jeg fikk tips om å bare la det stå på auto:p

GeirHM

@vaduz, da har du ikke lest det jeg skriver. For det var nettopp det som var min frykt. At jeg hadde tredjepartsapper som tappet bilen tom for strøm. Det var ikke det som var grunnen. Det var 12 volts batteriet som var synderen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA