Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lader med kun 0,5 kW/t

Startet av Powerflux, mandag 08. april 2019, klokken 07:46

« forrige - neste »

Powerflux

Bilen fremviser lading litt underlig?
Lader på 12A fra medfølgende ladekladd og displayet i bilen viser 2,7-2,8 kW inn på bilen.
Etter en stund synker fremvisningen til 0,5 kW. Trykker jeg på startknappen går den opo til 2,7-2,8 kW igjen.
Fremvisning av antall timer/minutter til ferdig ladet ser ut til å være
riktig uavhengig av om det vises 0,5 eller 2,8 kW i displayet!
Noen som har sett det samme eller vet hva som foregår?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

elKona

Når bilen låses opp, så frigjøres ladekabelen fra bilen i ti sekunder. I den perioden reduseres overføringen til 0,5kw.
Jeg antar at det er det du ser

Powerflux

Sitat fra: elKona på mandag 08. april 2019, klokken 08:09
Når bilen låses opp, så frigjøres ladekabelen fra bilen i ti sekunder. I den perioden reduseres overføringen til 0,5kw.
Jeg antar at det er det du ser
Det er akkurat det som skjer ja :+1:
Ikke noe jeg har opplevd hverken på Teslaen eller Leafen! Hvorfor i alle dager skal ladingen avbrytes når bilen låses opp.....meget merkelig ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

elKona

Sitat fra: Powerflux på mandag 08. april 2019, klokken 23:15
Sitat fra: elKona på mandag 08. april 2019, klokken 08:09
Når bilen låses opp, så frigjøres ladekabelen fra bilen i ti sekunder. I den perioden reduseres overføringen til 0,5kw.
Jeg antar at det er det du ser
Det er akkurat det som skjer ja :+1:
Ikke noe jeg har opplevd hverken på Teslaen eller Leafen! Hvorfor i alle dager skal ladingen avbrytes når bilen låses opp.....meget merkelig ::)
Nå er ikke jeg elektriker, men i mitt hode så virker det fornuftig å redusere overføringen dersom risikoen for at noen napper ut kabelen er tilstede. Tapet med redusert fart i ti sekunder er jo helt ubetydelig.

Powerflux

Sitat fra: elKona på tirsdag 09. april 2019, klokken 06:55
Sitat fra: Powerflux på mandag 08. april 2019, klokken 23:15
Sitat fra: elKona på mandag 08. april 2019, klokken 08:09
Når bilen låses opp, så frigjøres ladekabelen fra bilen i ti sekunder. I den perioden reduseres overføringen til 0,5kw.
Jeg antar at det er det du ser
Det er akkurat det som skjer ja :+1:
Ikke noe jeg har opplevd hverken på Teslaen eller Leafen! Hvorfor i alle dager skal ladingen avbrytes når bilen låses opp.....meget merkelig ::)
Nå er ikke jeg elektriker, men i mitt hode så virker det fornuftig å redusere overføringen dersom risikoen for at noen napper ut kabelen er tilstede. Tapet med redusert fart i ti sekunder er jo helt ubetydelig.
En helt unødvendig feature da dette er innebygget i ladepistolen fra før. Pilotsignalet kuttes først i det man drar ut kabelen. Således kuttes strømmen og det oppstår ikke gnister eller lysbuer!
Om noen er dumme nok til å røske ut Schuko kontakten først så kan det forsåvidt gi litt mening. Mye mulig dette er for å verne mot slike dumheter?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

elKona

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 09. april 2019, klokken 09:56
En helt unødvendig feature da dette er innebygget i ladepistolen fra før. Pilotsignalet kuttes først i det man drar ut kabelen. Således kuttes strømmen og det oppstår ikke gnister eller lysbuer!
Om noen er dumme nok til å røske ut Schuko kontakten først så kan det forsåvidt gi litt mening. Mye mulig dette er for å verne mot slike dumheter?
Dersom den lader på maks effekt, 7,7kW, så utgjør de ti sekundene med redusert fart et tap på 20W, eller 0,03% mindre på batteriet ved endt lading.
Dersom den lader på vanlig stikk, 2,7kW, så utgjør de ti sekundene med redusert fart et tap på 6W, eller 0,009% mindre på batteriet ved endt lading

Det droppet i effekt har ingen betydning på ladingen, så da er det helt unødvendig å ikke implementere ekstra sikkerhet rundt dette.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA