Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forbedrede understellsdeler på Model S

Startet av Muffinman, onsdag 27. mars 2019, klokken 20:06

« forrige - neste »

Muffinman

Mange har nå byttet en del komponenter i hjulopphenget på bilene sine, hvorav noen  kanskje burde holdt en del lengre. Tenkte derfor at det er greit om vi har en tråd å samle det vi vet om det er kommet forbedringer på nyere biler, og om de nye delene som monteres ved bytte på de gamle er forbedret. Starter med å kommentere hva som er skiftet på våre biler, og det lille jeg vet:

- Caster/thrustarmer foran (fremre, nedre arm) - byttet på 85D: Ikke kjent med endring
- Camberarmer foran (bakre, nedre arm) - byttet på begge biler. Tesla-mekaniker nevnte at de nye er forbedret, men vet ikke om det stemmer.
- Integrallinker bak - byttet på P85: Ikke kjent med endring.
- Nedre bærearmer bak- byttet på P85. Disse er forbedret pga at 2013-2014 modeller hadde en tendens til å få svikt på disse. Vi byttet før bulletinen i januar 2019 kom, og tok kostnaden selv. Usikker på om de er endret ut over å adressere problemene med svikt.
- Camberarmer bak (øvre, bakre) - byttet på 85D. De gamle var utsparet og mye materiale var fjernet, mens de nye er massive og muligens litt mer kompakte
- Toe-linker bak: byttet på P85. Ikke kjent med endringer.
- Subframe bak: byttet på P85. Ikke kjent med endringer.

Fyll gjerne på de som vet noe :)

m1chaelt

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:06
- Nedre bærearmer bak- byttet på P85. Disse er forbedret pga at 2013-2014 modeller hadde en tendens til å få svikt på disse. Vi byttet før bulletinen i januar 2019 kom, og tok kostnaden selv. Usikker på om de er endret ut over å adressere problemene med svikt.

Hvilken bulletin er dette?
Har 2014 P85 og har ikke hørt noe om bulletin som kom i 2019 vedr. Nedre bærearmer



Sent from my iPhone using Tapatalk

Elbil fundamentalist

Jeg fikk byttet noe greier i forstillingen pga knirk. Ble borte etter dette  :+1:
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

BMW850

Sitat fra: m1chaelt på onsdag 27. mars 2019, klokken 23:39
Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. mars 2019, klokken 20:06
- Nedre bærearmer bak- byttet på P85. Disse er forbedret pga at 2013-2014 modeller hadde en tendens til å få svikt på disse. Vi byttet før bulletinen i januar 2019 kom, og tok kostnaden selv. Usikker på om de er endret ut over å adressere problemene med svikt.

Hvilken bulletin er dette?
Har 2014 P85 og har ikke hørt noe om bulletin som kom i 2019 vedr. Nedre bærearmer



Sent from my iPhone using Tapatalk

Ikke hørt noe jeg heller. 2014 P85.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

#4
Du vil neppe høre noe da det ikke er en innkalling. Men de bytter nok på forespørsel eller kanskje når bilen er inne likevel-om de har deler.

https://elbilforum.no/index.php?topic=7843.msg786289#msg786289

Hadde også knirk i forstillingen på P85 ved ca 40.000km. Da ble ene camberarmen foran byttet på garanti. 100.000 senere var den altså utslitt og måtte byttes igjen.

StaticApnea

Hei, på https://www.tesla.com/vin-recall-search
kan man sjekke enhver VIN hva som evt skal byttes og status på dette for gjeldende bil.

Eksempler på hva som står på noen av disse bilene:

"Model S vehicles built prior to a mid-2016 front end refresh contain steering racks that include aluminum bolts that could corrode and break from exposure to long-term, high-corrosion environments. If these bolts fracture, the power steering gear assist motor may move, causing the transmission belt to slip, and result in reduced or lost power steering assist. Reduced or lost power steering assist would not affect steering control, but could require greater steering effort from the driver, particularly at low speeds."

og

" Tesla, Inc. (Tesla) is recalling 2014-2016 Model S vehicles equipped with certain airbag inflators assembled as part of the passenger frontal airbag modules used as original equipment or replacement equipment. In the event of a crash necessitating deployment of the passenger frontal airbag, these inflators may explode due to propellant degradation occurring after long-term exposure to absolute humidity and temperature cycling."

Muffinman

Fin den, men merk at den ikke gir treff på bulletiner.

Thor2014


Muffinman

Man finner de ihvertfall på serviceportalen til Tesla. Koster noen kroner for tilgang.

https://service.teslamotors.com/

Muffinman

Har "knabbet"  dette bildet fra en bruker i TOCN-gruppa. Forhåpentligvis blir jeg ikke hodekappet :)

Her ser man at camberarmen foran er redesignet. De er jo byttet på begge våre biler; så jeg skal jammen sjekke om begge har fått ny type.

Ellers kommer det fram at årsaken til at innfestingen på nedre, bakre bærearm ryker på noen biler er stålforing mot alu. Korrosjon mellom gjør at det "vokser" ut til innfestingen sprekker.

Thor2014


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA