Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny bil.? Er golf dårlig?

Startet av Moffen, onsdag 27. mars 2019, klokken 15:32

« forrige - neste »

Moffen

Skal kjøpe meg el bil og har nå prøvd både i3, ioniq og golf..
Sliter litt med innbytte pris hos bmw og hyundai mens golf kommer bedre ut.
Men til saken. Golfen er helt klart den jeg synes var best å kjøre. Komfortabel og bra utstyrt.
Men når jeg går gjennom forum her virker det som både i3 og ioniq forumene er fulle av lovord men her i golf mye klaging.
Er det virklig så elendig rekkevidde på golf i forhold til di 2 andre og er kvaliteten dårligere? Blir litt bekymret når folk sier di kommer maks 13-15mil.

emmern

Nei. e-Golf har topp kvalitet, og har virkelig god premiumfølelse. Rekkevidden kan komme opp i 250'ish km om sommeren. :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Amatøren

Sitat fra: emmern på onsdag 27. mars 2019, klokken 15:34
e-Golf har topp kvalitet, og har virkelig god premiumfølelse.

:+1:

Støtter den. Vi har to og ikke uten grunn.   ;D
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

geear

Har truffet 300km e-Golf som gikk strømtom og måtte hentes av Falken etter 16 mil på sommeren (!), kun to mil var motorvei (90-sone), men med mye stigninger, så rekkevidden kan definitivt være dårlig, alt ettersom. 25 mil må være under særdeles gode omstendigheter. Vinterstid er problemet at du heller ikke har varme siste par milene, så reell rekkevidde med litt marginer mellom hurtigladere blir veldig begrenset. Men tror ikke du skal forvente mer av Ioniq.

Kvalitetsfølelsen på Golf er god ift klassen den er i, og den er lett å trives i, men vår har vært i overkant mye på verksted.

e-Stig

Vi kjøpte e-Golf i august i fjor og passerte nettopp 11 000 km. Syns e-Golfen er en fantastisk bil og har ikke angret et sekund på kjøpet. For meg var det viktig at den var godt utstyrt (adaptive cruise, dynamiske frontlykter, subwoofer, app til å fjernstyre, etc.). Jeg har egentlig blitt mer og mer imponert over bilen for hver måned.

Rekkevidden på e-Golf er 18-26 mil alt etter årstiden. På vinteren med dårlig vær og føre går bilen cirka 18 mil. Hvis man har planer om å pendle 8-9 mil frem og tilbake på jobben blir dette feil bil. Skal man kun kjøre langt en gang i blant er det bortkastet energi å bekymre seg. Da stopper man og lader underveis.

e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Marzo

Forskjellen på en som ikke eier og en som eier elbil er rekkeviddeangsten :)

Man glemmer fort å tenke på rekkevidde når man får bilen.
Man lader når den er under halv og tenker ikke mer på det.

Så klart skal man kjøre 200km daglig er hverken e-golf eller gjerne elbil riktig valg enda.
Kan man heller ikke lade hjemme er det også en ulempe.

e-Stig

Sitat fra: Marzo på torsdag 28. mars 2019, klokken 10:08
Forskjellen på en som ikke eier og en som eier elbil er rekkeviddeangsten :)

Man glemmer fort å tenke på rekkevidde når man får bilen.

Viktig poeng. Det er ofte de som IKKE har elbil som har rekkeviddeangst. Skal elbilen brukes til pendling så er man bare spent de første to dagene.

Det blir skrevet side opp og side ned om rekkevidden på de ulike elbilene. Hvis man skal kjøre nye strekninger og forskjellige avstander hver dag tror jeg det blir stress med elbil. Skal man cruise noen få mil frem og tilbake mellom hjem og jobb og kanskje ta en liten avstikker innom polet så er e-Golf den ultimate penderbilen. Av de elleve tusen kilometerne jeg har kjørt har minst syv tusen av dem vært med adaptiv cruisekontroll. Enkelte dager kjører jeg med cruisekontroll 95% av strekningen.

Sitat fra: Marzo på torsdag 28. mars 2019, klokken 10:08
Kan man heller ikke lade hjemme er det også en ulempe.

Ja, har man inntil 9 mil til jobben så går det bra hvis man enten har ladestasjon hjemme eller får lade på jobben. Er avstanden større så må man ha lading i begge ender, eller stikke innom hurtiglading i ny og ne på vinteren.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Moffen

Takker for svar.. Jeg har en Toyota hiace som blir brukt i jobben så får meg blir bilen kun brukt i nærmiljøet og max 9-10 mil som lengste tur..
Men jeg synes det er veldig deilig med en bil ferie en gang i blandt 5-6 ganger i året og det er her jeg blir i tvil om det blir meget tungvindt..

emmern

5-6 ganger i året er jo ganske ofte da. Annenhver måned. Spørs hvor langt du skal?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Moffen

Ikke så veldig blir vel 60-70mil sånn normalt tur retur.
Ferie var vel litt skive bom men langtur tenkte jeg

emmern

Det burde gå greit, men regner med at det blir en stopp eller to hver vei :)
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

thrain


J@x

Har vært veldig fornøyd med mine e-Golfer også. Har tilbakelagt over 100.000km til sammen med mine, uten nevneverdige problem, ingen driftstans. Hadde en Ioniq i knappe 2 mnd mellom mine Golfer, og opplevde rekkevidden som temmelig lik med nyeGolfen på vestlandsveier og vestlandsvinter, dvs ned mot 170-180km reell rekkevidde på vinteren (Vestlandsvinter), og jeg sparer ikke på strømmen. Om sommeren får jeg til vanlig 230-250 reell rekkevidde på e-Golfen.

Hadde som sagt en Ioniq i 2 korte mnd før jeg byttet tilbake til e-Golf (FL), og har ikke angret på det. Jeg opplevde Ioniq´en som en OK bil med gode elbilegenskaper, men jeg syns at e-Golfen er en bedre bil. Både når det gjelder kjøreegenskaper, design, komfort og kvalitetsfølelse. Men dette er jo en smaksak.

Jeg kjører også såpass mye at jeg mange flere ganger har vurdert å bytte til i3 pga at de har 200.000km på den vanlige garantien og at min arbeidsgiver har gunstig avtale med BMW, men hver gang jeg har vært og testet og fått tilbud, så ar jeg falt tilbake på Golfen pga komfort og brukervennlighet. Opplevde rekkevidden på i3 94Ah som litt kortere enn e-Golfen, 120Ah har jo noe bedre..
2024 Skoda Enyaq IV 85x Sportline i bestilling
2021 VW ID3 1st Plus
2021 Skoda Enyaq IV 80 Sportline (solgt 2024)
2017 VW e-Golf FL
2017 Hyundai Ioniq Electric (solgt)
2014 VW e-Golf (solgt)

eivhelle

Sitat fra: gr på onsdag 27. mars 2019, klokken 18:32
Har truffet 300km e-Golf som gikk strømtom og måtte hentes av Falken etter 16 mil på sommeren (!), kun to mil var motorvei (90-sone), men med mye stigninger, så rekkevidden kan definitivt være dårlig, alt ettersom. 25 mil må være under særdeles gode omstendigheter. Vinterstid er problemet at du heller ikke har varme siste par milene, så reell rekkevidde med litt marginer mellom hurtigladere blir veldig begrenset. Men tror ikke du skal forvente mer av Ioniq.

Kvalitetsfølelsen på Golf er god ift klassen den er i, og den er lett å trives i, men vår har vært i overkant mye på verksted.
På sommeren kjører jeg greit strekningen Horten-Dagali med 10-15% rest på batteriet. Da snakker vi i overkant av 200 km med 800 meter høydeforskjell. Så det er ikke normalt at man skal kunne gå tom for strøm etter 160 km på sommerføre.  Men har du 10 sekundmeter motvind hele veien, gir det tilsvarende bidrag i 80 km/t som om du kjører på motorvei i 116 km/t, så værforholdene kan selvsagt være en faktor man må ta hensyn til.

Men har du tørr vei, relativt vindstille, temperaturer over 15 grader og moderat høydeforskjell, er det ingen problemer å beregne 240-250 km rekkevidde på Norsk landevei.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Eivind S

e-Golfen er en glimrende elbil!
Rekkevidde kommer veldig an på mange faktorer. Og den største faktoren styrer du selv og det er farten. Forskjellen mellom 90 og 120 er enorm (ref testene til TeslaBjørn), så du kan regne med 40-50% ekstra strømforbruk per kilometer. Så hvis du lurer på hvorfor det ligger mange elbiler bak busser (og delvis lastebiler) på motorveien eller som kjører sakte på motorveien, så er det for å få vesentlig bedre rekkevidde.
Ellers har temperatur, vått/tørt/snø, motvind, takboks, høydemeter osv mye å si.

Jeg vurderte Ioniq, men e-Golfens appstyring, mulighet for takboks og vesentlig bedre takhøyde i baksetet ble valget enkelt for min del.

Skal du ofte på veldig lange turer (dvs mange ladestopper etter hverandre) er nok en elbil med aktive batteristyring bedre. e-Golfen lader også litt tregt på DC lading (maks 40 kW), og den kan lade tregere hvis du plager batteriet for mye så det blir for varmt (Rapidgate). Men e-Golfen ser ut til å tåle mer enn Leaf på dette. e-Golf ser heller ikke ut til å være så plaget av treg lading i kulda. Men igjen aktiv temperaturstyring av batteriet er den beste løsningen hvis du skal veldig langt.
Ioniq er en bedre langturbil fordi den har aktiv kjøling og lader raskere (opp til 70 kW). Men til kortere turer betyr dette ikke noe.

Det er klart den beste langturbilen er Tesla Model 3. Svært effektiv, lang rekkevidde og veldig rask lading. Men pris deretter :-)
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA