Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Type 2 lading - bil på 13 ampere og ikke MAKS

Startet av Sjefen, mandag 08. april 2019, klokken 09:18

« forrige - neste »

Sjefen

Hei!
Har satt maks ladestyrke på 13ampere i egolf Fl. Satte bilen på en offentlig ladestasjon med type 2 kabel. Har rett under halv tank. 5 grader ute og har kjørt 110 km, så batteriet er litt oppvarmet av det. Ladetid er anslått til 8,5 timer.

Synes dette var mye. Skal ikke type 2 ta Ca 7,2 kw? Vet ikke hvilken styrke ladestasjonen har. Men kan dette ha en sammenheng med at bilen er stilt inn på 13ampere, og ikke på maks...?
Takk for hjelp!

zementh

Det du stiller i bilen påvirker all AC-lading uavhenging av styrken på ladestasjon.


Rvenes

Er jo ikkje sikkert ladestasjonen kan levere 7,2 kw.

Eivind S

Det er bilen som styrer hvor mye strøm den vil trekke fra ladestolpen. Så vil du lade med 7,2 kW, så må du sette maks ladestrøm til maks.
Jeg tipper at hvis du hadde funnet en 22 kW lader, så hadde du fått 6 kW (13A x 2 faser)

Jeg har latt Maks ladestrøm stå til maks, og heller satt maks ladestrøm på ladested til 13A. Da er det enkelt å veksle mellom full fart (lade nå) eller 3 kW lading (tidsinnstilt lading med å bruke knappene bak ladelokket.
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA