Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

11 kw lading

Startet av morten69, onsdag 27. mars 2019, klokken 09:39

« forrige - neste »

morten69

Skal kjøpe meg en brukt i3 siden prisene nå er i fritt fall. Jeg har en 400v 16a lader hjemme som jeg bruker til zoe. Hvilket år kom det 11 kw lading på i3?
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trond.m

Sitat fra: morten69 på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:39
Skal kjøpe meg en brukt i3 siden prisene nå er i fritt fall. Jeg har en 400v 16a lader hjemme som jeg bruker til zoe. Hvilket år kom det 11 kw lading på i3?
Det kom samtidig med 94Ah batteriet, juli 2016 (2017 modell)

Orbit

#2
11kW AC var standard på alle "norske" biler fra og med 94Ah, men ikke utenlands. Importbiler kan mangle dette. Sjekk om bilen har utstyrskode 4U6 (11kW AC) og evt også 4U7 (DC hurtiglading, det var mulig å få biler uten dette i noen markeder).

60Ah (dersom du ser på disse) har aldri hatt 11kW AC, maksimalt 7,4kW (utstyrskode 4U8)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

morten69

Takk for fine svar. Tenker jeg finner en rimelig 60ah. Får dem fra 130000 på Finn
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Klykken

#4
Sjekk maks SOC (Batt.kapa.max) i bilens service-meny under 18 tyder på degradering av batteriet, eller BMS ut av kurs. Altså lavere rekkevidde enn du kanskje regner med.

slik:
https://www.youtube.com/watch?v=tw5i1Ki-RpY
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Sitat fra: morten69 på onsdag 27. mars 2019, klokken 13:45
Tenker jeg finner en rimelig 60ah.
Med din ladestasjon (400V 16A 3-fas) får du da uansett "bare" ladet med 3,7kW på 60Ah i3, uavhengig om den har opsjon 4U8 (32A lader, 7,4kW) eller ikke.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

morten69

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. mars 2019, klokken 13:52
Sjekk maks SOC (Batt.kapa.max) i bilens service-meny under 18 tyder på degradering av batteriet, eller BMS ut av kurs. Altså lavere rekkevidde enn du kanskje regner med.

slik:
https://www.youtube.com/watch?v=tw5i1Ki-RpY

Takk, det var en nyttig informasjon
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

morten69

Hvil man med en 60ah kunne lade 4,7kw på en 20a ladestasjon har også det på veggen.
Skoda Enyaq iv80 Sportline Quartz Grey
Skoda citygo 2020 grå
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium, solg
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Trond.m

Ja, det vil den i teorien. Men det kommer an på om ladestasjonen er innstilt på å levere 20A. Jeg har en ladestasjon som i teorien kan levere 32A, men den er sikret med 20A kurs. Den leverer ikke mer enn i underkant a 3 kW likevel, men det er ikke bilen som begrenser det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA