Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bytte av batteri i3

Startet av jknap, torsdag 16. februar 2017, klokken 10:55

« forrige - neste »

Ingeniøren

Sitat fra: Hansi på lørdag 11. august 2018, klokken 17:02
Bumper denne.
Hva har BMW offisielt uttalt om bytte av batteripakke?
Det kunne kanskje vært interessant å kjøpe en eldre i3 til ca. 160' og bytte til 120 Ah batteripakke hvis/når den kommer. Jeg mener å ha lest at BMW har uttalt at dette er mulig, men kan de nekte hvis en kunde kommer og ønsker det utført?

Jeg vet enkelte mener at det er bedre å kjøpe en ny bil i stedet, det er ikke det jeg ønsker å diskutere.

Satt på en en ny BMW i3 i går og det er helt klart mye som er annerledes. Det jeg først la merke til var skjermen som var annerledes satt opp, 3 delt, men det kan være settinger, men den største forskjellen var kjøre komforten. Mens den gamle er litt stumpet på ujevn vei spiser den nye slike dumper og hull i en helt annen grad og med mye mer komfort. Kjørte samme vei som jeg kjører daglig og der jeg må redusere til 30 over fartsdumper i 50 sone  og allikevel kjenner dumpen godt, fløt den nye mykt over i 40.

Liker i3'n veldig bra men har hele tiden synes den er lit stumpet i fjæringa, og det er eneste ankepunkt. Blir nok en oppgradering når den nye batteripakka kommer  :+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sør-mann

Så en video for flere måneder siden, dypt dypt inne i Youtube, hvor de byttet batteri i løpet av svært kort tid. Mindre enn en time.

Bilen er laget for å være skalerbar og bytte hele eller moduler av batteriet om nødvendig... BMW tenkte jo helt nytt med denne EL bilen.


Men, hjelper ikke på salget av nye biler når folk bare oppgraderer "rekkevidden".. så nok derfor de har lagt prisen så skyhøyt / ikke tilbyr det.


Vi skal kjøpe den nye når den kommer.. tror da at rekkevidden skal holde for vårt bruk, selv om batteriet blir dårligere og selv på kaldeste vinterstid, de neste 30 år.

PionerThink

Tar opp denne tråden atter en gang grunnet relevans.
Jeg kom over et batteri på 94Ah som ikke var priset usannsynlig høyt: https://www.nbfbildeler.no/nbf//DekkTilbehor/Tilbehor/batteri/558949375
Ville derfor sjekke opp muligheten for å bytte siden jeg kun målte 16,3 SOC Max på mitt nåværende 60Ah batteri og kun hatt 100 km rekkevidde den senere tid :(
De skulle ha 3500,- for å sende det til Kristiansand, og Bavaria ville ha 14 700,- for å bytte, så totalt ville skifte av batteri komme på 43 200,-
I regnestykket har jeg ikke tatt med eventuelt salg av gammelt som kanskje kunne gitt rundt 15 000,- og dermed fått prisen ned i underkant av 30 000,-
Dette er ikke en upris sett i lys av at 2014 modell i3 60Ah med 70' på telleren selges for ca.140',- mens 94A selges for godt over 200'
Siden vi har gjort oss avhengige av to biler og fant ut at vi egentlig ikke trenger nytt(samt at oppbevaring og videresalg av gammelt var vanskelig og bidro til avgjørelsen), så tenkte jeg at muligens andre kunne få tips om denne anledningen og har mer behov for bytte slik som han i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=40308.0
Er jo muligens mer miljøvennlig å gjøre et bytte også hvis man ellers synes bilen er super slik som vi gjør ;)
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Torodd Stangeland

Er ikke det et 60ah batteri da? 2016-modell står det.
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

Orbit

2017-modell registrert første gang i oktober 2016.  VIN sier produsert 09/2016 som 94Ah.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Voltemort

Noen som vet om det er fysisk mulig å sette inn en 120ah i en 60ah? Har det blitt gjort?

Trond.m

Sitat fra: Voltemort på torsdag 28. mars 2019, klokken 08:19
Noen som vet om det er fysisk mulig å sette inn en 120ah i en 60ah? Har det blitt gjort?
Tviler sterkt på at det er mulig. Jeg husker at det stod i et offisielt BMW dokument at faceliften utgaven som kom som 2018 modell hadde forsterkninger med tanke på økt batterivekt.

Ingeniøren

Sitat fra: TM på torsdag 28. mars 2019, klokken 13:13
Sitat fra: Voltemort på torsdag 28. mars 2019, klokken 08:19
Noen som vet om det er fysisk mulig å sette inn en 120ah i en 60ah? Har det blitt gjort?
Tviler sterkt på at det er mulig. Jeg husker at det stod i et offisielt BMW dokument at faceliften utgaven som kom som 2018 modell hadde forsterkninger med tanke på økt batterivekt.

Men forskjellen er vel "bare" rundt 50 kg og folk har oppgradert til 94 aH uten å forsterke ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Samco

Om jeg har fått muligheten til en batteri oppgradering bytte til 120ah eller helst høyere om noen år til nogenlunde levelig pris så ja tror jeg har gått for den mot kostnaden til en ny bil.

Burger

Hjelper å definere 'levelig pris' siden vi ikke er tankelesere. Du kan jo spørre en bmw forhandler hvor mye de skal ha for nytt batteri, ev sette inn ett fra huggeren. :-)
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Ingeniøren

Sitat fra: Burger på fredag 29. mars 2019, klokken 21:44
Hjelper å definere 'levelig pris' siden vi ikke er tankelesere. Du kan jo spørre en bmw forhandler hvor mye de skal ha for nytt batteri, ev sette inn ett fra huggeren. :-)

Synes det ikke var så galt med rund 15' som beskrevet over...helt andre priser en det har vert snakket om tidligere og snart får vi vel spesialister på slikt og litt på siden av forhandlerne med enda lavere priser.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA