Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladekabel med kladd

Startet av Jokkis, tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:44

« forrige - neste »

Jokkis

Planlegger å montere et industristøpsel i garasje med B-vern og 20A automat i sikringsskap. Da slipper jeg å kjøpe en veggboks for lading hjemme.

Noen som vet hvor lang kabel det er på ladekabel med kladd som følger med? Gjerne lengden på kabel mellom kladd og bil siden jeg vil unngå å legge kladden på gulvet.

Er også interessert i om den kan begrenses til 20A eller om det kan gjøres i bilen. Eventuelt om det er tungvint å sette det opp i bilen.

På forhånd takk!

lassolini

Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Lars90

Mulig jeg har misforstått hva du mener her. Tenker du å sette opp industrikontakt og bruke ladekladd som følger med bilen? Eller kjøpe inn ladekladd som kan lade med 32A eller 20A?
Ladekladden som følger med bilen lader vel med maks 10A?

trd-73

Med 32 A enfase industristikk så skal ladekladden lade med 32A eller 16A om du velger 50%. Gitt at du har valgt 230V versjonen.

Jokkis

Sitat fra: lassolini på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:56
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Takk for svar! Litt synd at den ikke kan lade med 20A da det er maks hva nettleverandør tillater uten at man søker. Ingen innstillinger i bilen som kan begrense ladingen selv om kladden er satt opp med 32A?

Jokkis

Sitat fra: Lars90 på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:59
Mulig jeg har misforstått hva du mener her. Tenker du å sette opp industrikontakt og bruke ladekladd som følger med bilen? Eller kjøpe inn ladekladd som kan lade med 32A eller 20A?
Ladekladden som følger med bilen lader vel med maks 10A?

Bruke den som følger med bilen. Som trd-73 skriver gir den maks 32A med industristøpsel. Begrensningen på 10A er kun med schuko støpsel. Begge deler følger med.

lassolini

Ved bruk av schuko-adapteret er det lagt inn begrensning på 8 A for ikke å makse belastningen ved tilkobling til 10 A kurs.

jkirkebo

Sitat fra: Jokkis på tirsdag 26. mars 2019, klokken 20:39
Sitat fra: lassolini på tirsdag 26. mars 2019, klokken 19:56
Den er totalt 7,5 meter.
På ladekladden har du innstilling for 100 % eller 50 %.

Takk for svar! Litt synd at den ikke kan lade med 20A da det er maks hva nettleverandør tillater uten at man søker. Ingen innstillinger i bilen som kan begrense ladingen selv om kladden er satt opp med 32A?

Nei. Du får enten 32A eller 16A. Vil du ha 20A må du montere ladestasjon. Ikke sikkert det blir så mye dyrere, spørs hvor mye elektriker skal ha for jordfeilbryteren. EcoLite ladestasjon med integrert B-vern koster 7250,- til sammenligning. Mange elektrikere tar 3-4000,- for jordfeilbryteren alene.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Kan man ikke overstyre strømtrekket fra bilen? Mener at jeg så det i en video, men husker kanskje feil?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Bybil entusiast

Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.

Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

daktari

Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 28. mars 2019, klokken 01:13
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.
det er smart å ikke smelte shuko-kontakten med 16A kontinuerlig trekk.

Bytt heller kontakten til en 16A blå IEC.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Audi begrenser til 8A. Det er det kladdene egentlig skal dra fra schuko.

16a på stikk - da snakker vi nytt stikk på ny kurs festet et sted brann ikke kan spre seg.
Ser ikke poenget med å gamble med sikkerheten der.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: Bybil entusiast på torsdag 28. mars 2019, klokken 01:13
Ladekladden med Shuko støpsel benytter kun maks 10A. Det er skuffende når man står på en 16 A kurs.
Ladetid når jeg hadde 12% restbatteri ble da over 50 timer. Det er for tregt..... for en weekend tur på fjellet. På hytta har jeg ikke ladeboks.....
Løsning:
Det følger med en overgang fra ladekladd til blå industristøpsel. Dersom man vil lade med 16A på vanlig stikk kan man bruke den medfølgende overgang til industri blå + en enkel overgang fra industrikontakt til Shuko støpsel. Da kan man lade lokalt på 16A. :) Overgangen er enkel å lage for en elektriker.

Har man først elektriker så kan han vel likegreit montere et CEE-stikk? Da blir jo det hele mye sikrere og det koster bare noen hundrelapper...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

elektro

Er det noen som har testet 7,2kW kladden som følger med lanseringsbilene, med overgang til blå 16A industrikontakt? Det er visst å få kjøpt hos Møller.

Når det gjelder 11kW kladden, så forstod jeg det som at den er ekstrautstyr? Funherer den både med Schuko, 16 og 32A blå, 16 og 32A rød industrikontakt? Altså fem alternativer?

Og er dette fremdeles «Compact» ladesystem, mens 22kW kladden er en 3. kladd som ikke er lansert enda?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

trd-73

Du velger enten 11kW eller 7.3 kw lader når du bestiller. 11kW laderen støtter ikke 32A. 2.0 er som du sier ikke lansert enda.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA