Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gjett-o-meterets vidunderlige verden

Startet av GeirHM, tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:36

« forrige - neste »

GeirHM

Antakelig er det ikke slik ladestatusindikatoren (gjett-o-meteret) brukes. Men jeg lagrer hver tur under det temaet som ser ut til å passe best (privat, hjem til jobb osv.) og så nullstiller jeg gjett-o-meteret. Da får jeg et gjette-tall for 100% som samsvarer veldig godt med forrige turs wh/km ganget med 41 kWt. Det er skikkelig kult. Bilens to sjåfører er nå i skarp konkurranse om å få lavest energiforbruk. I dag greide jeg 13,6 wh/km! Jobb-pendling, 80 km. Jippi. Blir rekkevidde på 300 det!

Ikke skjønner jeg hvorfor så mange biler følger ETTER oss..... Men kult er det!

GeirHM

Det er ikke helt riktig at forrige turs energiforbruk pr km gir sum km tilgjengelig ganget med 41kWt ved full-ladet batteri. I dag skulle jeg ha fått 301 km. Jeg fikk 288.

Svein_H

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:36(...) Ikke skjønner jeg hvorfor så mange biler følger ETTER oss..... Men kult er det!

Flira godt av denne! :D
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

bjaolsen

Sitat fra: GeirHM på tirsdag 26. mars 2019, klokken 18:57
Det er ikke helt riktig at forrige turs energiforbruk pr km gir sum km tilgjengelig ganget med 41kWt ved full-ladet batteri. I dag skulle jeg ha fått 301 km. Jeg fikk 288.

"Mener å ha lest" at rekkevidde regnes fra snitt av siste 200 km etter reset
bjaolsen

2020 e-2008
(2015 Zoe 43kW)
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

GeirHM

Ok, jeg er litt småhekta. Men jeg har fått utrolig mange tilhengere! Det var DEN gjengen etter meg hele veien hjem! Ikke så rart da, med et snitt på 12,0kWt/100km og mye av det på motorveien!! Holdt fartsgrensa på 80 jeg, men det litt tid å komme dit. Kremt. Jeg kommer aldri til å bruke gjett-o-meteret på noe annet vis.  :+1:


GeirHM

#5
Mulig jeg i ironiens tjeneste har skapt et feil inntrykk. Jeg har egentlig absolutt ikke en eneste tilhenger. Dessverre. Og slettes ingen som fulgte meg hjem, nei. For jeg greide faktisk dette uten større kødannelser. Sikkert en og annen som irriterte seg over sviktende aksellerasjon, men det var også det.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA