Skrevet av Emne: Batterivarming på diverse biler  (Lest 298 ganger)

stefse

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1298
    • Vis profil
Batterivarming på diverse biler
« på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 13:37 »
Ser ut som det er rom for forbedring for flere merker her:

Tesla Model 3 lar deg ikke slå den på (Ser ut som den kan "lures" på, ved å sette navigasjon til superlader)

Audi Etron 55 lar deg ikke slå den av (Temperer batteriet hele tiden uansett, enda man bare skal en kort tur)

Øvrige merker, fyll inn info i tråden.


Den  lavthengende frukten er å sette inn en knapp eller funksjon som lar føreren bestemme dette. Men bilprodusentene ser ikke ut til å ha tillit til at sjåførene skjønner hvordan elbiler best kan utnyttes.
eGolf
TM3 - Bestilt

Burger

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 988
  • Have spacesuit, will travel.
    • Vis profil
Sv: Batterivarming på diverse biler
« Svar #1 på: Onsdag 27. Mars 2019, klokken 08:15 »
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1927
    • Vis profil
Sv: Batterivarming på diverse biler
« Svar #2 på: Mandag 13. Mai 2019, klokken 22:05 »
Her er en kommentar til Rav4 EV:
Sitat fra: TonyWilliams  link=topic=http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=7&t=1212
Generally, if you're concerned about range in cold weather, use the car's timer to preheat the cabin for 20 minutes prior to the time you select, which will also heat the battery from shoreline power if you are still plugged in.

Both those heaters, cabin and battery (there are two) will have a huge surge of power consumption to do that off the battery, hence your extremely low short distance range. If you drove farther, the battery and cabin would warm and the power consumption would drop.
Sitat fra: TonyWilliams  link=topic=http://www.myrav4ev.com/forum/viewtopic.php?f=8&t=1060&start=10
Yes, when charging, the car is actually on, or for the 15 - 20 minutes prior to departure on the timed preconditioning, yes, the air conditioner will cool the battery.

Probably choice A; the hot afternoon, but if the battery is already hot, it doesn't just magically get cool. So, you'd be charging a hot battery until it cooled.

The trick is to not let the battery get hot.