Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Batterilevetid på Nissan vs VW

Startet av Trine2, mandag 22. april 2019, klokken 12:03

« forrige - neste »

Trine2

Etter å ha lest litt i forumet sitter jeg med et inntrykk av at VW har bedre kvalitet og mindre forringelse på sine batterier enn det Nissan har.

Er det noen tanker rundt dette hos folk som faktisk kan litt om batterier?

Man får jo et visst inntrykk av å lese denne, men  hvordan er VW batterier i forhold?
https://pushevs.com/2018/03/20/nissan-leaf-battery-degradation-data-24-vs-30-kwh-batteries/

Pallesnekkern

Dette har mest med temperaturkontroll i batteripakken å gjøre, og her er Nissan dårligst i klassen.  I Norge har det ikke vært et kjempestort problem på grunn av kaldt klima (som gjør underverker for levetiden av batteriene), men alle erfaringer hittil peker i retning av at Nissan har høyere kapasitetstap enn andre merker.

Nissan mangler aktiv kjølig av batteriene (det gjør forøvrig også VW), og det virker også som de har pakket batteriene på en slik måte at temperaturen stiger mye under kjøring (spesielt motorveikjøring), og at det er vanskelig å få temperaturen ned igjen, derav redusert ladehastighet ved gjentatte hurtigladinger. 

Feks vil temperaturen i pakka til en BMW i3 aldri overstige ca 32 grader, selv ved gjentatte hurtigladinger og motorveikjøring, mens i en Leaf er du fort oppi 50 grader etter første hurtiglading ved kjøring på motorvei.

Akkurat hvordan tempen i batteriet til VW er har jeg ikke detaljkunnskap om, men de er nok vesentlig bedre enn Nissan. Bmw er trolig best i klassen, mens alle de andre (Tesla, Kia osv) også har rimelig god kontroll på dette.

Thomas Parsli

Det er lite data tilgjengelig, noe jeg tror skyldes hvordan VW viser (eller ikke viser) batterikapasiteten...

Denne gir en indikasjon -men utvalget er kun en bil...
http://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?p=14609#p14609

Bortsett fra 30kWh-modellen har Nissan hatt et helt normalt tap på modellene sine,
10-20% rundt 100.000km og og tapet er avtagende.
Kjøper du en bil som har nok rekkevidde med 80% kapasitet synes jeg ikke det er noe å tenke over.

Vår Leaf mistet en strek (~15%) før 90.000km og en til ved 110-120.000km.
Anslår den har 75-80% kapasitet, men vi kommer til å beholde den til den skrotes :)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trekkoppbil

Batterilevetida kommer nok mye ann på bilisten. Jeg trur batteriene holder seg godt så lenge man tar godt vare på dem, og de taper seg fort, hvis man misbruker dem.
Jeg har inntrykk av at Leaf kan tape seg flere prosenter på en sommer, om man lar batteriet gå seg varmt og man fullader varmt batteri, mens man kan kjøre fra sommer til sommer uten å merke noe tap.
På sommeren gjelder det å parkere i kjeller, unngå høye strømmer på langtur, ikke lade unødig høyt opp, og når batteriet er gått varmt på langtur, kan man la det kjøle seg ned over natta før man lader opp.
Det sies at Leaf fikk en del endringer i kjemien i løpet av 2013 og 2014, og jeg har inntrykk av at batterier fra etter mars 13, eller etter sommeren 13 er mer holdbare. 30kwt var ikke særlig holdbare før oppgraderingen PC630.

Bilene har ulike metoder for hurtiglading.
Leaf har høyere ladestrøm enn e-Golf.  Men når batterier er ca halvfullt, så settes ladestrømmen gradvis ned, og man gidder gjerne ikke å lade mer, og det har vært en holdning at man ikke skal hurtiglade over 80%.
e-Golf holder full ladehastighet opp til høyere SOC.
30kwt Leaf holder nok både høy ladestrøm, og full ladehastighet opp til høy SOC. Man overlater til brukeren å avbryte lading i tide, eller å kjøre batteriet varmt. Teslabjørn demonstrerte hvordan man kan kjøre batteriet svært varmt ved å hurtigladet til høy SOC flere ganger på en langtur. Det var vondt å se hvordan han mishandla batteriet, men det var greit at han fikk advart bilister.
40kwt har fått en sikringsmekanisme, etter det jeg har forstått så strupes ladehastigheten noe, hvis du har kjørt batteriet varmt.

En Golfist har lagt ut data hvor han mener kapasiteten gikk fra 22,1 til 20.0 kwt på 3 år. Noen gamle artikler antyder at Golf ikke hadde så stor indre motstand, så batteriene ikke skal gå så varme:
http://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?t=877&start=70
http://www.myvwegolf.com/forum/viewtopic.php?t=877
https://chargedevs.com/newswire/vw-e-golf-doesnt-need-an-active-cooling-system/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA