Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tyskerne har bestemt seg

Startet av PionerThink, tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:34

« forrige - neste »

PionerThink

Vet ikke om det har vært lagt ut før, men uansett var muligens dette på tide ville noen si ;)
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51489

Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

Amoss

Sitat fra: PionerThink på tirsdag 26. mars 2019, klokken 13:34
Vet ikke om det har vært lagt ut før, men uansett var muligens dette på tide ville noen si ;)
http://www.bilnorge.no/artikkel.php?aid=51489

Nja, har de nå egentlig det?
Sitat
Men under dette tilsynelatende forsøket på å slå inn en åpen dør, ligger bl.a. interne uenigheter (batterier vs. hybrid for eksempel), politisk tilnærming, og felles arbeid for incitamenter sammen med spørsmålet: «hva skjer etter batteriene?»

Så VW fikk altså gehør for å droppe gassdrift?  Men hvor mye mer enn det?  Ble det eller ble det ikke enighet om å droppe hydrogen? Hybrider ble altså enda ikke droppet ser jeg...

Model S 85D

JorgenM

Har jo vært kjent lenge at enkelte av de tyske produsentene lenge har drevet lobby for å få Tyskland til å fremme elbiler (selv om populistene på nettet fortsatt tror det motsatte). Kanksje presset endelig kan bli stort nok. Notisen ga ikke særlig mye informasjon, eller kilde og hadde litt lite seriøst språk.

F.eks BMW har jo hatt innflytelse på elbilpolitikken i flere asiatiske land og New Zealand.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)


Amoss

Sitat fra: olavxxx på tirsdag 26. mars 2019, klokken 23:02
Dette er kanskje kilden for den elendige "artikkelen":
https://www.teslarati.com/tesla-mission-elon-musk-master-plan-vw-bmw-daimler/

Se der ja:
Sitat
The companies also decided to forego commitments to other forms of alternative propulsion, such as hydrogen fuel cells.

Da fikk jeg svaret på det i det minste :) Slik jeg oppfatter dette så er det altså nå kun snakk om BEV og hybrider? Spørsmålet nå er om det gjelder alle hybrider eller kun plugin hybrider?

Uansett ett godt skritt i riktig retning :)
Model S 85D

Electrix

Dette er nok presset frem av VW trussel om å forlate bil-lobbyorganisasjonen pga deres kontinuerlige fokus på å hindre elbiler.

https://electrek.co/2019/03/18/vw-threatens-exit-automaker-lobbying-electric-vehicle-policies/

SitatMost recently, automakers associations have pushed against efforts to increase average fuel economy, which would have forced EVs to be built in higher volume.

Interestingly, several automakers were claiming to be 'all-in on electric cars' while indirectly supporting those lobbying efforts.

Now, Volkswagen appears to be recognizing this issue and is pressuring the Association of the German Automotive Industry (VDA), a powerful lobbying group in Germany, to promote electric vehicles.

Germany's Welt reported (Translated from German):
"The list of criticisms made at Volkswagen is long. Above all, the association must move away from the strategy of "technology openness" and ensure that all forces are focused exclusively on the enforcement of the battery-electric car. Development and promotion of vehicles with fuel cells and gas engines or other environmentally friendly variants would have to be stopped. This overburden the industry, says VW boss Herbert Diess."

In short, VW wants the association to stop pushing "alternative fuel" vehicles and focus on battery-electric vehicles.

Bra å se at tysk bilindustri ser ut til å bli seriøse nå.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Kristian O

Sitat fra: Electrix på onsdag 27. mars 2019, klokken 08:11
Dette er nok presset frem av VW trussel om å forlate bil-lobbyorganisasjonen pga deres kontinuerlige fokus på å hindre elbiler.

https://electrek.co/2019/03/18/vw-threatens-exit-automaker-lobbying-electric-vehicle-policies/

SitatMost recently, automakers associations have pushed against efforts to increase average fuel economy, which would have forced EVs to be built in higher volume.

Interestingly, several automakers were claiming to be 'all-in on electric cars' while indirectly supporting those lobbying efforts.

Now, Volkswagen appears to be recognizing this issue and is pressuring the Association of the German Automotive Industry (VDA), a powerful lobbying group in Germany, to promote electric vehicles.

Germany's Welt reported (Translated from German):
"The list of criticisms made at Volkswagen is long. Above all, the association must move away from the strategy of "technology openness" and ensure that all forces are focused exclusively on the enforcement of the battery-electric car. Development and promotion of vehicles with fuel cells and gas engines or other environmentally friendly variants would have to be stopped. This overburden the industry, says VW boss Herbert Diess."

In short, VW wants the association to stop pushing "alternative fuel" vehicles and focus on battery-electric vehicles.

Bra å se at tysk bilindustri ser ut til å bli seriøse nå.
Fortsatt mest prat.
Trur dei faktisk vil når dei har en Passat-ish bil med 400 km+ rekkevidde, hengerfeste, pris rundt 400.000, minimum 100 kW hurtiglading og kort leveringstid.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Burger

#7
Kristian O: Så du mener teknologutviklingen, og dermed prisreduksjon, som muliggjør det du ønsker skal bestemme om tyske bilindustrien er seriøs?

Hva om batteriprisene ikke gjør det bli mulig med det du ønsker, men de får til passat, 300km rekkevidde, awd, 150kw lading og hengerfeste til 400k?

Er de da useriøse i ett par år mens batteriprisen går ned slik at de kan få til 400km rekkevidde til samme pris? Her tror jeg du dikter opp mål som gjør det mulig for deg så lenge du vil å si at tyske bilindustri er useriøse , uavhengig av hva de faktisk gjør.

Dersom de lanserer en slik passat med ladehastighet, rekkevidde og pris bestemt av produksjonskost og fornuftig inntjening, så vil jeg kalle de veldig seriøse.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Kristian O

Sitat fra: Burger på onsdag 27. mars 2019, klokken 09:38
Kristian O: Så du mener teknologutviklingen, og dermed prisreduksjon, som muliggjør det du ønsker skal bestemme om tyske bilindustrien er seriøs?

Hva om batteriprisene ikke gjør det bli mulig med det du ønsker, men de får til passat, 300km rekkevidde, awd, 150kw lading og hengerfeste til 400k?

Er de da useriøse i ett par år mens batteriprisen går ned slik at de kan få til 400km rekkevidde til samme pris? Her tror jeg du dikter opp mål som gjør det mulig for deg så lenge du vil å si at tyske bilindustri er useriøse , uavhengig av hva de faktisk gjør.

Dersom de lanserer en slik passat med ladehastighet, rekkevidde og pris bestemt av produksjonskost og fornuftig inntjening, så vil jeg kalle de veldig seriøse.
Det er mulig for Tesla, og VAG bør være flinkere på masseproduksjon.
KIA/Hyundai er temmelig nært, men mangler hengerfeste/leveringstid.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

OhmPaPa

Nå lager Tesla flere lithium-batterier enn resten av verden sammenlagt. Så på lang sikt ja, men på kort sikt har ikke de andre mulighet til å gjøre som Tesla.

PionerThink

Så langt jeg har forstått har i hvertfall BMW knyttet tette bånd til batterileverandører, som igjen har forpliktet seg til å bygge fabrikker i nærheten av der BMW skal produsere i-bilene sine.
Selv om BMW bare har hatt en "ren" elbil til nå så har de faktisk klart å levere den på 2-3 mnd etter bestilling, noe som man kanskje ikke kan forvente når de øker porteføljen med 2-3 til det nærmeste året!
Model Y LR Midn. Silver Met/Hvitt Interiør
Grå BMW i3 I01 2014-modell passert 100'km i daglig bruk i Kristiansand
Hvit i-Miev 2012, solgt
Grå Think 2001, USA-utgave, solgt.
BMW 120i Cab solskinnsbil
BMW X3 henger- og langtursbil, solgt.

jlan

2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Vollis47

Litt av en Tesla-killer! Produksjonen elektrisk Audi er altså bare ca 2% av Teslas.

LOL
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

SveinJ

Sitat fra: Vollis47 på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:14
Litt av en Tesla-killer! Produksjonen elektrisk Audi er altså bare ca 2% av Teslas.

LOL
så Tesla har aldri hatt leveringsproblemer?
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

Kårepåsporet

Sitat fra: SveinJ på torsdag 28. mars 2019, klokken 13:42
Sitat fra: Vollis47 på torsdag 28. mars 2019, klokken 12:14
Litt av en Tesla-killer! Produksjonen elektrisk Audi er altså bare ca 2% av Teslas.

LOL
så Tesla har aldri hatt leveringsproblemer?

Jorda, men Tesla har vel ikke blitt omtalt som «killer» av all verdens bilmerker? Alle nye elbiler med en viss rekkevidde er jo Teslakiller nå om dagen. Forskjellen er bare at Tesla produserer OG leverer biler. En bitteliten detalj der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA