Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M3 og destinasjonsladere

Startet av fonberg, mandag 25. mars 2019, klokken 22:25

« forrige - neste »

fonberg

Vil M3-er kunne utnytte alle mulige oppsett av destinasjonsladere, f.eks 3-fas 16A som jo er et vanlig oppsett? Eller har 3-ern begrensninger?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Handyman

#2
Sitat fra: fonberg på mandag 25. mars 2019, klokken 22:25
Vil TM3-er kunne utnytte alle mulige oppsett av destinasjonsladere, f.eks 3-fas 16A som jo er et vanlig oppsett? Eller har 3-ern begrensninger?
TM3 er den mest fleksible bilen når det gjelder lading, men UMC gen 2 (som følger med bilen) er ikke trefase og støtter foreløpig bare Schuko og enfas 16A CEE (blå rund stikk). Med tredjepartsadaptere kan man koble til mange andre stikk også (Ikke fast lading).
TM3 støtter også trefas Type 2
Med UMC gen 1 så kan man benytte Schuko, enfas 32A CEE og 400V trefase Rødt stikk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

fonberg

Greit at man kan BEnytte det, men spørsmålet mitt var om man kan UTnytte f.eks. trefas 16A, dvs få 11kW effekt.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

jkirkebo

Sitat fra: fonberg på mandag 25. mars 2019, klokken 23:28
Greit at man kan BEnytte det, men spørsmålet mitt var om man kan UTnytte f.eks. trefas 16A, dvs få 11kW effekt.

Ja, på 3-fase 16A 400V får du 11kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: fonberg på mandag 25. mars 2019, klokken 22:25
Vil M3-er kunne utnytte alle mulige oppsett av destinasjonsladere, f.eks 3-fas 16A som jo er et vanlig oppsett? Eller har 3-ern begrensninger?
Du spør om flere ting her, til og med i samme setning...

Model 3 kan LADE på alle mulige oppsett av destinasjonsladere, men ikke UTNYTTE alle mulige oppsett av destinasjonsladere. Det vil si at den kan ta maks 11kW, altså 3-fas 16A som du nevner. Men det finnes destinasjonsladere med 22kW også, altså 3-fas 32A, og det kan den ikke ta i mot, men vil få 11kW.

Toalmar

Jeg opplever at mim M3 ikke lader på ladestasjoner med type 2 kabel. F eks TWC satt opp for andre enn Tesla. Har også prøvd andre ladestasjoner som står fritt på f eks kjøpesenter og prøvd med type 2 kabel som følger bilen, men den lader ikke. Nå sist kjørte det ut en Tesla S fra samme ladestasjon som hadde ladet


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Wibla

Sitat fra: Toalmar på mandag 01. april 2019, klokken 14:05
Jeg opplever at mim M3 ikke lader på ladestasjoner med type 2 kabel. F eks TWC satt opp for andre enn Tesla. Har også prøvd andre ladestasjoner som står fritt på f eks kjøpesenter og prøvd med type 2 kabel som følger bilen, men den lader ikke. Nå sist kjørte det ut en Tesla S fra samme ladestasjon som hadde ladet

Ring tesla.
2018 Tesla Model S 75D

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

tenkte jeg skulle følge opp saken fra sist hvor jeg hadde samtale med Tesla pga problem med å få ladet bilen på offentlig ladestasjon og TWC åpen for alle elbiler.
Lading fra TWC konfigurert for Tesla gikk greit da, men Tesla sin representant ønsket at jeg ringe dem neste gang jeg skulle lade på TWC for alle elbiler.
så i ettermiddag tok jeg turen ned til kjøpesenteret hvor de har flere ladestasjoner.
3 stk TWC (2 stk for Tesla + 1 stk for andre elbiler) + 3 salto bokser med type 2 uttak.
Parkerte ved TWC for andre elbiler. stasjonen lyste grønt oppe som den skal, plugget inn kabelen og bilen låste kabelen og den blå T ble borte. Ladingen startet ikke. Ringte da Tesla og etter ca 5 minutter venting fikk jeg snakke med en hyggelig kar på Engelsk. Han strevde litt med å finne hvor jeg var først, men fant meg tilslutt. Jeg fulgte hans råd om å ta ut og sette inn kabel etc. Stasjone ble også resetet, men ingen ting hjalp. Flyttet bilen så til Salto stasjonen, tok frem type 2 kabelen som fulgte bilen, pluggen den i og Salto boksen gikk fra grønt blink til grønt og blått blink, bilens T gikk fra blå til ingenting. Inne i bilen sto ted på skjermen at den var klar for lading. Representanten hadde ikke noe gode råd, men noterte litt, og etter ca 2-3 minutter sånn slo plutselig Saltoboksen inn og bilen ladet som den skulle. etter ca 1 minutt sa han jeg skulle koble bort Saltoboksen og prøve TWC for andre elbiler igjen, noe jeg gjorde og den stasjonen gikk fra grønne lys oppe til rød midt i søylen. T på bilen gikk fra blå til ett halvt sekund oransje før den blinket blå Oen ganger. TWC begynte så å blinke rødt, først 4 ganger før den hadde ett opphold, så 6 ganger med opphold. Jeg fikk så beskjed om å plugge ut kabelen fra bilen, noe jeg gjorde og TWC gikk etter noen sekunder tilbake til å være grønn øverst. Plugget kabelen igjen inn i bilen og samme greia igjen, ingen lading. Mens han skrev hva som skjedde så trykket jeg inn reset knappen på TWC mens kabel satt i bilen. Den startet så opp igjen og ladet som den skulle.
Fikk 32A og 45km/t i ladehastighet. Lot bilen stå tilkoblet ca 5-10 minutter for å se at den ikke kuttet.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA