Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Bombrikke i Model 3

Startet av Slettet profil, mandag 25. mars 2019, klokken 20:37

« forrige - neste »

jpg

Sitat fra: cra på mandag 22. juli 2019, klokken 12:58
Sitat fra: jpg på mandag 22. juli 2019, klokken 11:42
Oppfordrer alle til å legge den der istedet for frontruten, av estetiske grunner!

Å ikke ville henge opp bombrikka av estetiske grunner er så latterlig (synes jeg). Det er så mange andre ting som skjemmer bilen (hvilket som helst merke/modell), hvorav et surt sjåførtryne (sikter ikke til noen spesielle her) kanskje er det mest skjemmende!  8)  Jeg tror aldri jeg har tenkt over at det henger ei brikke der på noen som helst bil jeg har sett.

Er det en helt unik bil på ei utstilling kan jeg forstå at man fjerner brikka, men på en bruksbil? Kom an....  ::). Hva med ettermontert dashcam? P-skive? Beboer-oblat?

Spiller det noe rolle hvor den henger da? skjult/synlig, så lenge brikken gjør jobben sin?
Skjønner veldig godt at bompengeselskapet lager 1 guide, for alle biler, men hvorfor skal en bli latterliggjort fordi en fant en bedre plassering? Brikken gjør jobben sin like godt fortsatt.

Tesla anbefaler bremseservice hvert 2. år, men det er ikke "farlig" å avvike fra denne, så lenge en bruker sunn fornuft å vedlikeholder og bytter ved behov. Du er kanskje uenig i dette?

Produsenter lager anbefalinger for å "gjøre det enkelt for folk flest", samt sikre sin egen rygg, men syns det er latterlig at folk oppfatter dette som et lovverk, og latterliggjør alle som fant en bedre men like funksjonell løsning.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Linka

Sitat fra: Autowinder på mandag 22. juli 2019, klokken 11:04
Ja, og under panser av aluminium går normalt ikke, under frontruta går, og kanskje i hanskerom eller midtkonsoll. Men jeg ser ikke problemet med å følge rådet i brukermanualen side 163 og feste den på høyre side av bakspeilfestet. Er en litt nøye på det er det jo mulig å lakkere den sort.

Ferde sa at frontruten var vanskelig plassering på Tesla, så da unngår jeg det.

Ha bombrikken ligge deløst i hanskerommet fungerer utmerket med en nyere brikke ref. bilde av passeringene våre.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Elmo

Jeg har forsøkt flere plasseringer i min bil.  Løs i vaskerommet er det eneste som fungerer i alle bommer.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Elmo

#79
Sitat fra: BDA1 på mandag 22. juli 2019, klokken 10:35
For de som tviler legges denne linken ved.

https://www.dinside.no/motor/elbiler-risikerer-full-pris-i-bomstasjonene/71420398

Den artikkelen er ikke presis nok.
Så lenge man har inngått avtale så kan brikken ligge hjemme og man får allikevel rabatten på skiltgjenkjenning.

Jeg har minst 100 passeringer basert på skilt fordi plasseringen av brikken ikke har vært "god". Aldri blitt overfakturert
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Nakatira

Har min i hanskerommet, funker utmerket.

Autowinder

Sitat fra: cra på mandag 22. juli 2019, klokken 12:58
Sitat fra: jpg på mandag 22. juli 2019, klokken 11:42
Oppfordrer alle til å legge den der istedet for frontruten, av estetiske grunner!

Å ikke ville henge opp bombrikka av estetiske grunner er så latterlig (synes jeg). Det er så mange andre ting som skjemmer bilen (hvilket som helst merke/modell), hvorav et surt sjåførtryne (sikter ikke til noen spesielle her) kanskje er det mest skjemmende!  8)  Jeg tror aldri jeg har tenkt over at det henger ei brikke der på noen som helst bil jeg har sett.

Er det en helt unik bil på ei utstilling kan jeg forstå at man fjerner brikka, men på en bruksbil? Kom an....  ::). Hva med ettermontert dashcam? P-skive? Beboer-oblat?
Støtter den fullt ut cra!
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

pekle

Sitat fra: Elmo på mandag 22. juli 2019, klokken 15:57
Sitat fra: BDA1 på mandag 22. juli 2019, klokken 10:35
For de som tviler legges denne linken ved.

https://www.dinside.no/motor/elbiler-risikerer-full-pris-i-bomstasjonene/71420398

Den artikkelen er ikke presis nok.
Så lenge man har inngått avtale så kan brikken ligge hjemme og man får allikevel rabatten på skiltgjenkjenning.

Jeg har minst 100 passeringer basert på skilt fordi plasseringen av brikken ikke har vært "god". Aldri blitt overfakturert


https://www.tu.no/artikler/elbiler-uten-bombrikke-ma-soke-bomselskapet-for-a-fa-rabatten/470133
påstår at det er avhengig av bomselskapet. Men den sier heller ikke noe eksplisitt om gyldig avtale vs ikke avtale.


Toalmar

Tipper at hvis de med størst problem med å ha brikken synlig i bilen får regninger fra bomselskapene og må klage for å få refusjon, vil montere brikken synlig

Støtter de bomselskapene som kjører denne politikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

jpg

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 23. juli 2019, klokken 15:32
Tipper at hvis de med størst problem med å ha brikken synlig i bilen får regninger fra bomselskapene og må klage for å få refusjon, vil montere brikken synlig

Støtter de bomselskapene som kjører denne politikken.

Prinsipielt enig, men hanskerommet fungerer fint i model 3, så trenger egentlig ikke ha den i vinduet, dersom en ikke ønsker.

Uansett mener jeg det ville vært totalt uakseptabelt om en må klage fordi brikken er tom for strøm, ellet at det er tekniske problemer ved visse bomstasjoner.
De fleste har avtalegiro, og dobbeltsjekker ikke hvilke priser de får, burde heller aldri være nødvendig.
Kun bomselskapene som tjener på en slik praksis.

Om dette skal omhandle alle MED avtale, bør de isåfall varsle god tid i forveien om at brikken ikke har blitt lest feks siste 3mnd, samt gi mulighet til å klage før nye prisen pålegges.
2019 Tesla Model 3 LR AWD HF FSD

Larmod3

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 23. juli 2019, klokken 15:32
Tipper at hvis de med størst problem med å ha brikken synlig i bilen får regninger fra bomselskapene og må klage for å få refusjon, vil montere brikken synlig

Støtter de bomselskapene som kjører denne politikken.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Hvorfor skal den være synlig når den registreres likevel? Og kjører du gjennom f.eks Fjelllinjen er det ett fett om den blir registrert eller ikke så lenge du har et abonement. Men du får titte fornøyd opp på bombrikka di når du passerer, og tenke at du er flink gutt ;)
TM3 LR AWD
Bærum

Øyvind.h

Deilig å ikke stresse med å finne alternative plasseringer. :) Rett igjennom på Øresundbroen, storebælt, ferger osv. Alt rett på faktura. Aldri forstått de som hater brikke.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Larmod3

#87
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. juli 2019, klokken 19:25
Deilig å ikke stresse med å finne alternative plasseringer. :) Rett igjennom på Øresundbroen, storebælt, ferger osv. Alt rett på faktura. Aldri forstått de som hater brikke.

Bommene du nevner registrerer helt fint med brikke både i hanskerommet eller under panseret. Noen synes ikke det er noe problem med alt mulig ræl i vinduet på sin bil, være seg brikker eller urskiver. Andre liker et så rent utseende som mulig. Ser ikke hvorfor det er så viktig for enkelte at alle skal gjøre som dem selv  når begge ting fungerer helt fint.

At bomselskapene fakturerer de som ikke gidder tegne et abonement er helt greit. Så lenge du er registrert kunde er det ikke, og bør det ikke være noe problem for de å sørge for at man får de rabattene man skal. 
TM3 LR AWD
Bærum

Øyvind.h

Alt mulig ræl faktisk  :D
Jaja. Så lenge brikken leses er det ett fett hvor den sitter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Toalmar

Sitat fra: Larmod3 på tirsdag 23. juli 2019, klokken 19:17
Men du får titte fornøyd opp på bombrikka di når du passerer, og tenke at du er flink gutt ;)
man ser ikke brikken fra førerstolen så det går ikke



Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA