Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bombrikke i Model 3  (Lest 12058 ganger)

Slettet profil

• Full Member
    • Vis profil
Bombrikke i Model 3
« på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:37 »
Har noen gode tips om hvor den kan monteres uten å synes?

P.S: Jeg fikk den i dag og har foreløpig montert den i frunken. Jeg vet ikke om det virker ennp, men tenkte det var verdt et forsøk. Fronten av bilen er jo i plast, så signalet kommer kanskje igjennom?

På vår X og S (solgt) har vi hatt dem i det lille rommet over skjermen med speedometeret. 

Toalmar

• Gold Member
    • Vis profil
Sv: Bombrikke i Model 3
« Svar #1 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:50 »
Hva er greia med at den ikke skal synes?

BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018
Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 bestilt 28.08.2020
x Mercedes-Benz S204 250 CDI 4matic 2012 - x TM3 LR AWD - Svart / Hvit 2019 - x BMW i3 94Ah Fully Charged 2017

GL1

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #2 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:54 »
Jeg pratet med fjellinjen i dag, fordi jeg venter på nytt brikkefeste. Min brikke har så langt ligget i koppholderen, og fikk bekreftet at den har registrert passeringer. Han sa jeg godt kunne legge den i hanskerommet.

Men:
Hva er greia med at så mange elbileiere "på død og liv" må få gjemt bort bombrikken? Selv kommer jeg til å feste den oppe bak speilet på vanlig vis, utenfor synsfelt for fører.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Bmwi3

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #3 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:54 »

P.S: Jeg fikk den i dag og har foreløpig montert den i frunken. Jeg vet ikke om det virker ennp, men tenkte det var verdt et forsøk. Fronten av bilen er jo i plast, så signalet kommer kanskje igjennom?

På vår X og S (solgt) har vi hatt dem i det lille rommet over skjermen med speedometeret.
Les bruksanvisningen...Den skal plasseres på høyre side av speilet.
TM3(Kansellert), BMWi3.
Polestar2.

GL1

• Full Member
    • Vis profil
« Svar #4 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:57 »

Godt å se at flere lurer på dette... Lurte litt på om det er jeg som er rar   :o
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

Autowinder

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #5 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:57 »

Panseret er av aluminium og vil blokkere signalet. Mulig bak støtfanger vil fungere, men trolig vanskelig å komme til.
Har noen som har trukket kabler bak deksler oppdaget hideaways?
TM3 LR AWD «Amore Odiata»

hELgenen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #6 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 20:59 »
De skal jo slutte med brikker er siste nytt. Legg den bort. Du trenger den aldri mer.

krister461

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #7 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 21:00 »
Jeg har lakkert min brikke sort og festet den med sort dobbeltsidig teip ved siden av speilet.

RuneW

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #8 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 21:01 »

Sikkert noen som er redd den skal bli stjålet  :laugh:
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

hELgenen

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #9 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 21:06 »
Så lenge du har avtale så blir fremtidge kostnader korrekt. En trenger ikke brikken. Har alltid fått korrekt registreringer uten brikke i bilen,men med avtale

Øyvind.h

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #10 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 21:28 »

Godt å se at flere lurer på dette... Lurte litt på om det er jeg som er rar   :o
Fjellinjen pleier lage manualer til biler som er vanskelige.
Praktisk på brobizz, ferger osv. Har hatt mye snø på skiltet i vinter. Da er det også essensielt med brikke.
Mercedes EQC AMG 2020
VW ID4 4WD reservert
Model Y Performance reservert
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Handyman

• Gold Member
  • Dengang DA og hver gang NÅR.
    • Vis profil
« Svar #11 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 22:45 »
Så lenge du har avtale så blir fremtidge kostnader korrekt. En trenger ikke brikken. Har alltid fått korrekt registreringer uten brikke i bilen,men med avtale
Uten brikke lager man ekstra arbeid for bomselskapene, disse kostnadene påføres "felleskapet".
Kjører men uten brikke hjelper man elbihaterne i arbeidet med at elbilene raskere må betale i bommene.
Spør bomselskapene om de ønsker at man bruker brikke.... tipper de fleste sier ja.
Men hvis man er vrang, paranoid, eller har andre prinsipper mot brikke (tinfoil-hatter) er det lite man kan gjøre. ;)
LR AWD, EAP, Aero S/V, VIN 218xxx

Solheim

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #12 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 22:56 »
Sitat
Hvem har rett på fritak for bompenger?

Med rett til fritak kan du passere gjennom bomstasjonene gratis.
Kjøretøygrupper merket med * må ha en gyldig AutoPASS-avtale og brikke i kjøretøyet for å få fritak eller redusert takst. Fritak må dokumenteres.

Hvertfall dette som står på siden til mitt bomselskap.
« Siste redigering: Mandag 25. Mars 2019, klokken 23:11 av Solheim »

Toalmar

• Gold Member
    • Vis profil
« Svar #13 på: Mandag 25. Mars 2019, klokken 23:09 »
Uten brikke lager man ekstra arbeid for bomselskapene, disse kostnadene påføres "felleskapet".
Kjører men uten brikke hjelper man elbihaterne i arbeidet med at elbilene raskere må betale i bommene.
Spør bomselskapene om de ønsker at man bruker brikke.... tipper de fleste sier ja.
Men hvis man er vrang, paranoid, eller har andre prinsipper mot brikke (tinfoil-hatter) er det lite man kan gjøre. ;)
Du vet hva man sier? Man ser ikke skogen for trær.
Ikke like lett for alle å se at det går ut over felleskapet.......

Først meg selv, så meg selv.....
BMW i3s 94Ah Fully Charged 2018
Mercedes-Benz ECQ 400 AMG 2021 bestilt 28.08.2020
x Mercedes-Benz S204 250 CDI 4matic 2012 - x TM3 LR AWD - Svart / Hvit 2019 - x BMW i3 94Ah Fully Charged 2017

teslamsp

• Jr. Member
  • **
    • Vis profil
« Svar #14 på: Tirsdag 26. Mars 2019, klokken 12:25 »
Er ingen vits å bruke brikke. Skiltet leses automatisk og brikken er knyttet til skiltet, så det er bare vås at dette må gjøre manuelt. Det var noe bomselskapene brukte som argument tidligere, for å ta inn ekstra gebyrer. Men det har de tydeligvis ikke hjemmel for lenger.