Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rekkevidde M3LR

Startet av Nicolai Moe, mandag 25. mars 2019, klokken 15:47

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 04. april 2019, klokken 18:02
Når bilen står ubrukt forsvinner 3 - 4 km i døgnet på min S100D. Sikkert noe av det samme på TM3.

Nå snakkes det om at Sentry Mode kan stjele enda en god del utover dette dersom den er i bruk...


Sitat fra: Toalmar på torsdag 04. april 2019, klokken 17:05
Nå er det 4 turer på ca 25 km hver og noen småturer.
I tillegg har jeg forbarmet bilen noen minutter ett par ganger.

Flere slike korte turer - og spesielt med forvarming og/eller varming av kupe - "stjeler" rekkevidde. Spesielt på vinterstid. Rangemode som nevnt over her kunne hjulpet noe.

... uten at jeg derved sier at det kun er dette det er snakk om for deg...



Sitat fra: trykkertor på torsdag 04. april 2019, klokken 17:24
Selv om Model 3 er noe tyngre, bør den være langt mer aerodynamisk.

Sant det, men det får man ikke glede av før man er litt opp i hastighet. Nå aner jo ikke jeg ditt kjøremønster, men om det er i stor grad på motorvei i rundt fartsgrensa bør ikke Model 3 være noe tørstere enn Kona. Men om du snakker om f.eks. hovedsaklig bykjøring vil du nok helt klart se Kona som mer sparsommelig med elektronene.
Model S 85D

olavxxx

Sitat fra: DagfinnN på torsdag 04. april 2019, klokken 18:02
All ære til hyundai for lavt forbruk. Kanskje Tesla har noe å lære der.
Når bilen står ubrukt forsvinner 3 - 4 km i døgnet på min S100D. Sikkert noe av det samme på TM3. På min Ampera "forsvinner" intet. Forklaringen er dataanlegget. Dette driftes av  12 volts batteri på Ampera, men fra hovedbatteriet på Tesla. På Ampera må da 12 volts lades opp igjen når du kjører = tar rekkevidde, men synes ikke når bilen står i ro.
Jeg lot Ampera stå i ro i 3 uker i fjor. Resultatet var at den ikke svarte på app'en. Kanskje 12 volts var så lavt at den måtte spare? Etter en liten tur, var app'en tilbake.
Tror ikke det er mye elektronikk som drives på 350-400V..

Men Tesla lader 12V batteri kontinuerlig . I tillegg er det maskinlæring osv. Synkronisering av data m.m. oppdateringer og annet.

ladov

Kjørte t/r Porsgrunn på motorvei i et par minusgrader. Totalt 37 mil og brukte 90-95% av fullt batteri. Skal vi nå WLTP-rekkevidden må vi nok holde 80 på tørr landevei i 18 grader og overskyet.. :P

For å oppnå 56 mil må du vel ned i 0,14kWh/km og der er jeg bare nesten. Laveste jeg har hatt på en tur er 0,15.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

JLafton

Kjørte Moss - Udevalla tur/retur i dag. La cruice på 100km/h og hadde et snitt på 153Wh/km.
Noe jeg er meget fornøyd med.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

olavxxx

Sitat fra: JLafton på torsdag 04. april 2019, klokken 19:50
Kjørte Moss - Udevalla tur/retur i dag. La cruice på 100km/h og hadde et snitt på 153Wh/km.
Noe jeg er meget fornøyd med.
Ikke gale det, jeg har for det meste lagt på ca 140-150 på Nokian R3 på 3P t/r jobb (da på lette felger).
Men det er litt avhengig av rutevalg osv. kjører jeg over et fjell blir det ca 170.

Så gleder meg til å teste langtur, særlig når sommerdekk kommer på og temperaturen kommer seg over +12.

Atle3

Etter og ha kjørt 2000km har min fått merkbart lavere forbruk. Var høyt i starten.

Amoss

Sitat fra: olavxxx på torsdag 04. april 2019, klokken 19:57
Ikke gale det, jeg har for det meste lagt på ca 140-150 på Nokian R3 på 3P t/r jobb (da på lette felger).
Men det er litt avhengig av rutevalg osv. kjører jeg over et fjell blir det ca 170.

Så gleder meg til å teste langtur, særlig når sommerdekk kommer på og temperaturen kommer seg over +12.

Så var det dette med benevnelser da... Ved første gjennomlesning reagerte jeg litt på at du kunne ligge i 140-150km/t - frem til jeg forsto at du måtte ha ment 140-150Wh/km ;) (Innlegget du svarte på nevnte både hastighet og forbruk.)

Men greit nok, forsto uten videre at du mente +12°C i det minste ;p
Model S 85D

Tunk

Er så langt superfornøyd med rekkevidde og forbruk. Bilen kan kjøres som en fossilbil og i praksis bruker vi ikke lengre tid Oslo-Gøteborg enn vi gjorde med dieseldyret. Har så langt 4 turer på 4 uker. Har ennå ikke kjørt rolig landeveiskjøring, men på motorvei leverer den så det holder. Den bør dog kjøres langt før den hurtiglades. Stanset for å lade litt i Udevalla(etter to timer) i dag og da fikk jeg ikke mer enn 70-80kw. De gangene jeg har kjørt til Kungälv(2 timer og 40 min) har jeg stort sett fått 117 kw. Trenger strengt tatt ikke lade før Gøteborg, men da jeg så langt har kjørt dagsturer er det smart å ta ladingen mens batteriet er varmt.

hgs

Synes ikke det er vanskelig å holde seg under 1.5 kWh/mil på tur til jobb med R3-dekkene, selv med varme på og deler av strekket på motorvei. Stor forskjell fra Model S mht forbruk, der lå samme tur typisk rundt 190.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

GOS

Sitat fra: Toalmar på torsdag 04. april 2019, klokken 17:05
Sitter å føler bilen har ett noe høyt forbruk uten å ha det dokumentert.
Har sett at nåe jeg har ladet til 90% SOC så har jeg ca 440 km i rekkevidde. etter å ha kjørt ca 120 km har jeg nå 209 km i rekkevidde. Nå er det 4 turer på ca 25 km hver og noen småturer.
I tillegg har jeg forbarmet bilen noen minutter ett par ganger. Ser også at den "bruker" litt som når den bare er parkert, mye mer enn jeg er vant med fra I3 jeg hadde.
Flere som har samme "problem"?


Ikke en slik opplevelse her. Det er ett fryd av ett energiforbruk sammenlignet med veteran Model S'en (som fortsatt er det mest energivennlige i sitt segment).

På mine vel 6 ukers eierskap og 1700 km så har jeg snitt forbruk på 154 wh/km med mine 18" Nokian R3 (145 wh/km i følge TeslaFi. Jeg ser det at Model 3 "bygger" opp en "reservetank" slik Model S'en også gjorde, så jeg tror min har ca 4 kwh igjen til bruk når SOC viser 0%. Men har ikke CanBus måler så har ikke tenkt å teste. Men TeslaBjørn gjør vel det snart med sin tenker jeg)

Vet ikke om du kjører med veldig tung høyrefot, eller om det stort sett er småturer hvor du ikke har forvarmet batteri i disse "vintertider" ved hjelp av strømnettet og eller om du har batterityver alla TeslaFi feilaktig innstilt.

Jeg tenker det er primært småturene med varming av batteriet som gjør at du får høyt forbruk. Unngår du det nå menst det fortsatt er kaldt så tror jeg det blir lavt. Jeg har enten forvarmet batteriet fra nettet, eller at turen er såpass kort at jeg ikke gidder å sette på varmen da jeg sitter der i jakka og bilen har stått i lunken garasje.

Det meste jeg tror jeg har klart å bruke på en tur hvor start og slutt er på samme elevasjon er vel like under 170 wh/km

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: hgs på torsdag 04. april 2019, klokken 22:09
Synes ikke det er vanskelig å holde seg under 1.5 kWh/mil på tur til jobb med R3-dekkene, selv med varme på og deler av strekket på motorvei. Stor forskjell fra Model S mht forbruk, der lå samme tur typisk rundt 190.

Jeg kjørte TMX fra Gran til Oslo S nå nettopp på 181Wh/km. R2 dekk. Kjørte normalt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

erikf

Kjørte nylig 23 mil og mistet 26 mil rekkevidde på det.
3 av de milene på slaps, is og litt dyp snø, med mye høydeforskjell, bratte bakker. Klimaanlegg på.
Godt fornøyd med det.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Toalmar

Er nok en sammenheng med oppvarming, noen korte turer og litt mye «drain» tror jeg

Ser at forbruket på de 25 kilometerene i dag tidlig var 162


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Da har jeg utført første ''langtur'' med bilen. Ble en Harrytur i dag.
Startet i dag tidlig med fulladet batteri. Ankom Sverige med 58% igjen på batteriet, ladet på destinasjonsladeren mens jeg var der og da vi forflyttet oss til neste sted sto batteriet på 68%. Vi reiset etter hvert hjem. Når vi kom hjem hadde jeg 28% igjen på batteriet. Trekker jeg bort de 10% jeg fikk ladet i Sverige ble forbruket omtrent 82%. Kjørelengden tur retur ble 390km.
Dette gir ca 4,75km pr % av batteriet som ville gitt meg en teoretisk rekkevidde å 475km om jeg hadde kjørt batteriet helt ned til 0%. Jeg lå ca 4 - 6 km over gjeldende fartsgrense og prøvde ikke å kjøre spesielt økonomisk.
Temperaturen var -5 grader ved oppstart i dag noe som heller ikke gir spesielt god rekkevidde.
Har fortsatt Aero felger med Nokian vinterdekk på, disse har ett trykk på 41 bar, i tillegg har jeg tatt av Aero hjulkapslene.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Cowboystrekk

Flere ting som er verdt å merke seg ang forbruk:
- Et kaldt batteri har høyere indre motstand, noe som øker forbruket, ikke uvanlig at et batteri som er 5C bruker flere prosent mer enn et som er 15C.
- Kaldt batteri gir lavere regen som igjen gir høyere forbruk.
- Klimaanlegget i 3 drar opptil 7kW ved oppvarming og vil i typiske vintertemperaturer rundt 0 og ned til - 10C bruke endel mer enn den supereffektive varmepumpa i Kona.

Vil man ha lavt forbruk: Alltid forvarm om det er mindre enn 10C ute, gjerne lad frem til du skal kjøre, ha heller klima på litt lavere temp og bruk setevarme.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA