Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Summon med key fob

Startet av geear, mandag 25. mars 2019, klokken 13:45

« forrige - neste »

geear

Jeg får ikke summon med key fob til å virke på min AP2.5 X. Er det bare jeg som ikke skjønner dette, eller er det ikke tilgjengelig for oss nordmenn enda?

Noen ganger når jeg forsøker å holde inne tak-knappen i fem sek så kommer den med kvitteringsblinket, men jeg får den ikke til å kjøre noen retning. Har prøvd å både holde inne trunk eller frunk-knapp og enkelttrykk. Funker fint fra mobil, men er bare så tregt å få koblet seg opp, og syns den bugger litt. Spesielt nøkkelmaset.

Motorwatt

Sitat fra: gr på mandag 25. mars 2019, klokken 13:45Er det bare jeg som ikke skjønner dette, eller er det ikke tilgjengelig for oss nordmenn enda?
Heller ikke noen fra Europa.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Klykken

Kun US som har muligheten til dette. Du må stå ved bilen, med nøkkel innen rekkevidde, og bruke mobilapp.
Er vel noe lovverk som hindrer dette i Europa.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Lovverk, hvorfor skal det da være greit å kjøre den fra mobilen, men ikke fra nøkkelen?

cra

Har ikke lest meg opp på hvordan det gjøres i praksis med FOB, men med tanke på hvor mange som har klaget over å utilsiktet ha åpnet vinduer (dette er heldigvis tatt bort nå), frunk og trunk når FOB kommer i klem i lomma er det enda rarere at det er tilgjengelig i USA!  ;D

Men jeg ser forsåvidt poenget ditt, gr. Hvilken knapp man trykker på burde ha lite å si.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Sitat fra: gr på mandag 25. mars 2019, klokken 15:08
Lovverk, hvorfor skal det da være greit å kjøre den fra mobilen, men ikke fra nøkkelen?
Nei det kan du spørre om. Men du vil ikke få noe svar fra meg i alle fall.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

geear

Jeg syns faktisk godt det kunne vært en "hold and confirm"-aktig funksjon for alt på fob, for eksempel en bryter under foben for å aktivere den. I går i barnehagen kom jeg ut til bilen stående med den ene falkevingedøra på vidt gap, og det er helt sikkert fordi jeg hadde skvist foben i bukselomma inne i bhg. Det hadde gjort summon med fob også tryggere, selv om den krever mer enn ett trykk (først holde på taket i fem sek, og så aktivere retning).

Robert Sund

Jeg ser flere enkle måter dette kan løses på.

1 Hvis man legger FOBen i en pung som hindrer radiosignaler vil signalene ikke komme frem til bilen. Dette vil også hindre tyveri der tyvene forsterker signalet fra FOBen for å lure bilen til å tro at FOBen er ved/i bilen.

2 Hvis man 3D printer ett hylster/boks som akkurat passer rundt FOBen blir den ikke trykket på. Det er personer her på forumet som helt sikkert kan gjøre dette. Kan sikker lages slik at samlet økning i tykkelse blir 1mm men det er sikkert enklere med litt mer.

1 og 2 kan også kombineres. Boksen kan fores med aluminiumsfolie for faradayburet og filt for å hindre gnisninger. (Så lenge aleminiumen er i kontakt
med aleminiumen på den andre halvdelen virker buret).

Klykken

Vedr. pkt 1. Slå på pin to drive hvis du er redd for tyveri.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emmern

Hvor eksakt er denne loven? Og er Tesla bombesikre på at dette gjelder i Norge? Norske myndigheter har jo tillatt selvkjørende busser tilogmed...
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

o.b.lix

Tesla vil få lov å innføre Summon med key fob i Norge, men de må søke til myndighetene først. Og det har de ikke gjort. Men loven ligger klargjort for det.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Robert Sund

@Klykken
Jepp, pin-kode kan hindre at tyver stjeler hele bilen.
Faradaybur på FOBen kan også hindre at de stjeler ting i bilen (ved å hindre de i å komme inn i bilen)

Klykken

Faradaybur til nøkkelen..... :laugh:
Hvor bor dere der dette er et problem?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

emmern

Sitat fra: o.b.lix på torsdag 28. mars 2019, klokken 07:09
Tesla vil få lov å innføre Summon med key fob i Norge, men de må søke til myndighetene først. Og det har de ikke gjort. Men loven ligger klargjort for det.

Så hvorfor i all verdens land og rike har de ikke søkt????
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Chris Neumann Ruud

Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA