Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstra understellsbehandling

Startet av Orbit, mandag 25. mars 2019, klokken 13:05

« forrige - neste »

tromsø

Har hørt fra en selger at i prinsipp hele karosseriet på e-tron er laget i aluminium, stemmer det?

Hadde jo vært bra med tanke på rust.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

Leste i en artikkel for en stund siden at panser, bakluke og dørene var alu, pluss kapslingen til batteripakken. Den høye vekten stemmer dårlig med en påstand om at hele karosseriet er i alu, men hvem vet..

Ingeniøren

Skaff dere en magnet folkens....om der ikke vet så er svart stål magnetisk - rusfritt både og og al umagnetisk.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Machina

For dere som spekulerer og synser ang. karosseri så er et tips www.audi.com. Utrolig mye fakta å finne der.

"Aluminum and steel: hybrid construction body
As is typical of the brand, the body of the Audi e-tron is a hybrid construction of aluminum and steel. If the housing of the high-voltage battery is included, aluminum comprises
40 percent of the body. The remaining 60 percent breaks down into 17 percent hot-shaped steel and 43 percent cold-shaped steel. The Audi e-tron has an unladen weight of
2,490 kilograms (5,489.5 lb), which is typical for an electric SUV."

kjbu

Kan bekrefte at store deler av karosseriet er i aluminium etter magnet-test i dag. Positivt overrasket!

Det eneste av stål er A-bjelken, taket og på sidene bak ned mot hjulbrønn.

Aluminium i panser, dører, forskjermer.
Resten i plast.

Kanskje mercasol behandlingen var unødvendig 😱
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Reinwerks

Generelt sett kan alle løse karosserideler skiftes ved rustangrep. Men all farlig rust som utvikler seg på en bil kommer på selve karosseriet. Dette starter typisk i hjulkasser (delvis bak plastinnerskjermer), gulv (også delvis bak plastdeksler) og på hjuloppheng. Evt også på kanaler, men der er gjerne årsaken feil bruk av jekk. Det betyr at det er all grunn til å velge en skikkelig understellsbehandling på alle biler som skal ut i salt og fukt.

Selve karosseriet på e-tron er av forskjellige typer stål, mens de løse karosseridelene er av aluminium eller plast. Jeg har selv jobbet med akkurat dette (sluttet nylig i Møller Bil), og vet hvordan en bil ser ut etter 5 år uten ekstra beskyttelse. Derfor har jeg selvfølgelig bestilt Dinitrol-behandling av min e-tron som kommer i desember.

Kan ikke uttale meg om alle alternativer, men Dinitrol fungerer og det sitter godt i 3-5 år. Selv etter dette behøver man ikke full behandling, kun flikke litt på enkelte steder som er utsatt for f.eks steinsprut. Dinitrol har hatt sprøyteskjema for e-tron klart siden sommeren 2019.

12 års rustgaranti gjelder ved rust fra innsiden av hulrom som f.eks kanaler. Årsaken til lang varighet på garanti er at det vil ta lang tid før en produksjonfeil eller materialfeil viser seg på slike steder. Samme type feil på ytre karosserideler vil vise seg innen kort tid, og dekkes derfor av en lakk/rust-garanti med kortere varighet. Antall berettigede reklamasjoner som har blitt dekket på 12 års rustgaranti er svært få. Det er faktisk ikke et reellt problem. Vær så snill, ikke start en diskusjon om hva som bør dekkes, I'm just sharing the facts ;)

Det er flere Møller Bil-forhandlere på Vestlandet som leverer nye biler med Dinitrol-behandling (skriftlig i kontrakt). Bilen er da bedre beskyttet enn fra fabrikk, og den ansvarlige forhandleren tar i praksis over garantiansvaret fra produsenten. Risikoen for at denne behandlingen skal føre til at man ikke oppdager en skjult produksjons- eller materialfeil ved servicer er så mikroskopisk at forhandleren uten problem kan "overta" garantiansvaret for 12 års rustgaranti. Fordelene ved hele kundeforholdet med en behandlet kundebil overgår de potensielle ulempene ved ubehandlet kundebil. Om en forhandler ønsker å gjøre dette, er en helt annen sak.

Ingeniøren

Sitat fra: Reinwerks på mandag 14. oktober 2019, klokken 23:14
Generelt sett kan alle løse karosserideler skiftes ved rustangrep. Men all farlig rust som utvikler seg på en bil kommer på selve karosseriet. Dette starter typisk i hjulkasser (delvis bak plastinnerskjermer), gulv (også delvis bak plastdeksler) og på hjuloppheng. Evt også på kanaler, men der er gjerne årsaken feil bruk av jekk. Det betyr at det er all grunn til å velge en skikkelig understellsbehandling på alle biler som skal ut i salt og fukt.

Selve karosseriet på e-tron er av forskjellige typer stål, mens de løse karosseridelene er av aluminium eller plast. Jeg har selv jobbet med akkurat dette (sluttet nylig i Møller Bil), og vet hvordan en bil ser ut etter 5 år uten ekstra beskyttelse. Derfor har jeg selvfølgelig bestilt Dinitrol-behandling av min e-tron som kommer i desember.

Kan ikke uttale meg om alle alternativer, men Dinitrol fungerer og det sitter godt i 3-5 år. Selv etter dette behøver man ikke full behandling, kun flikke litt på enkelte steder som er utsatt for f.eks steinsprut. Dinitrol har hatt sprøyteskjema for e-tron klart siden sommeren 2019.

12 års rustgaranti gjelder ved rust fra innsiden av hulrom som f.eks kanaler. Årsaken til lang varighet på garanti er at det vil ta lang tid før en produksjonfeil eller materialfeil viser seg på slike steder. Samme type feil på ytre karosserideler vil vise seg innen kort tid, og dekkes derfor av en lakk/rust-garanti med kortere varighet. Antall berettigede reklamasjoner som har blitt dekket på 12 års rustgaranti er svært få. Det er faktisk ikke et reellt problem. Vær så snill, ikke start en diskusjon om hva som bør dekkes, I'm just sharing the facts ;)

Det er flere Møller Bil-forhandlere på Vestlandet som leverer nye biler med Dinitrol-behandling (skriftlig i kontrakt). Bilen er da bedre beskyttet enn fra fabrikk, og den ansvarlige forhandleren tar i praksis over garantiansvaret fra produsenten. Risikoen for at denne behandlingen skal føre til at man ikke oppdager en skjult produksjons- eller materialfeil ved servicer er så mikroskopisk at forhandleren uten problem kan "overta" garantiansvaret for 12 års rustgaranti. Fordelene ved hele kundeforholdet med en behandlet kundebil overgår de potensielle ulempene ved ubehandlet kundebil. Om en forhandler ønsker å gjøre dette, er en helt annen sak.
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA