Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ekstra understellsbehandling

Startet av Orbit, mandag 25. mars 2019, klokken 13:05

« forrige - neste »

Orbit

Har noen fått utført/planlagt/anbefalt ekstra understellsbehandling av bilen? Det er jo mange produkter ute (tectyl, olje, linolje, lanolin, etc), og lanolin virker for meg som det som gir best beskyttelse. Men det blir smått med nybilfølelse dersom det lukter sauefjøs de første ukene.......

Det er vel en del deksler under bilen (for bedre aerodynamikk) som også gjør at saltsuppa får mange fine steder å ligge i fred for underspyling.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Crown

Fikk vel egentlig anbefalt av selger å _ikke_ gjøre noe ekstra...
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Carkub

Min forhandler frarådet alle former for understellsbehandling og mente flere av den også kunne komme i konflikt med garantien.
Audi e-tron levert mai 2019, egenspesifisert
Kia e-Niro "i familien" levert mai 2019

kjbu

Mercasol kommer snart med sprøyte skjema for e tron. Da går det ikke ut over garanti. Jeg skal ha min på behandling før den rekker å bli våt/møkkete.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

JorEl

#4
Når vi fikk E-golf så ville jeg ha understellsbehandling, siden jeg hadde en bil en gang som rustet fra oss.
Var ikke nødvendig sa de, men jeg insisterte. VW hadde vist lagt Dinitrol fra fabrikk, derfor gikk vi for det samme, så det ikke skulle bli noe kjemisk-kluss. Herlig å vite at bilen er tatt vare på.
Edit; Lærte vel også, om man skal ha Tektyl så må alt kjemi fjernes for at man skal få TektylGaranti. Dette gjorde at Dinitrol seilte opp som 1.valg, for det kunne jo bare legges oppå det "gamle".
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Crown

Sitat fra: kjbu på mandag 01. april 2019, klokken 23:59
Mercasol kommer snart med sprøyte skjema for e tron. Da går det ikke ut over garanti. Jeg skal ha min på behandling før den rekker å bli våt/møkkete.

Høres bra ut, hvor fikk du høre dette fra?
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

kjbu

Sitat fra: Crown på tirsdag 02. april 2019, klokken 16:36
Sitat fra: kjbu på mandag 01. april 2019, klokken 23:59
Mercasol kommer snart med sprøyte skjema for e tron. Da går det ikke ut over garanti. Jeg skal ha min på behandling før den rekker å bli våt/møkkete.

Høres bra ut, hvor fikk du høre dette fra?

Hørte det fra både lokal mercasol behandler og Dahles Auto, som er vw forhandler.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

kjbu

Fikk min E-Tron i forrige uke, ferdig Mercasol behandlet før utlevering fra forhandler.

Koster noen tusenlapper men forventer at rusten kommer mye senere. Er 15 års garanti ved mercasol behandling av ny bil.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Trond.m

#8
Ved å behandle bilen mot rust, så bytter man altså 12 års rustgaranti fra Audi med 15 års garanti fra de som behandlet bilen med krav om etterbehandling. Slik jeg kan forstå, så må du ha totalt ha 4 behandlinger i løpet av bilens 12 års rustgaranti fra Audi. Hvis man ikke tar etterbehandling tror jeg det vil være lett for Audi å skylde på rustbehandlingen og manglende vedlikehold av denne som årsak til gjennomrusting.

Må presisere at jeg selv ikke har noen erfaring med å benytte rustgaranti. Til det beholder jeg ikke bilene lenge nok. Det er sikkert mye som står med liten skrift i disse garantibestemmelsene både fra bilprodusenten og fra leverandøren av rustbeskyttelse.

Audi
«12 års garanti mot gjennomrusting av karosseriet.
Med gjennomrusting menes her at det er oppstått hull i karosseriplatene som har utviklet seg innenfra (fra hulrom) som ikke kan forventes at oppdages tidligere i forbindelse med lakkvedlikehold ihht anbefalinger i bilens
instruksjonsbok»

Mercasol:
«Medlemmer av Norsk Antirustforenings Garantifond kan tilby inntil 15 års garanti. Etter nøye inspeksjon, ved første gangs behandling før bilen er 24 mnd. Fra første gangs registrering, gis 3 års antirustgaranti. Denne garantien fornyes ved behandling hvert 3. år, etter bileiers initiativ, inntil 15 år på personbiler og inntil 10 år på varebiler og større biler over 3500 kg»

1000kwh

En rustgaranti er totalt verdiløs hvis man tror at det skal forsikre mot rust fra vegsalt, steinsprang osv.. dette gjelder feil under produksjonen av bilen som gjør at bilen ruster innenfra..

Ingeniøren

#10
Lykke til med å diskutere rust og rustgaranti med Møller. Det var vel en som gikk til sak og tapte. Har du tenkt å beholde bilen en stund ville jeg behandlet den.

Her er en annen:
https://www.budstikka.no/nyheter/moller-i-asker-avviste-a-fikse-rustangrep-men-svenskene-sa-ja/55745!/

Edit: Tror det svarer seg og når bilen selges om ikke for mange år..
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

Ja, jeg er kjent med at Møller forhandlerne ikke er kjent for være de enkleste å ha med å gjøre. Men for den som ikke gir seg så lett, så ville nok Goodwill kunne løst saken i Norge også. Tror det er snakk om hvor velvillig forhandleren er til å tale kundens sak. Kjøper av prinsipp bare VW / Audi hos uavhengige forhandlere som har en helt annen kundeservice.

tromsø

#12
Lurte også på ekstra behandling men jeg er usikker på hvor mye ekstra beskyttelse det faktisk gir. Audi har jo normalt en god behandling fra fabrikk.

Best test av rustbeskyttelse av biler har Vi Bilägare men dem har dog ikke testet e-tron ennå men til eksempel A6 avant og allroad får 5 av 5:
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-audi-a6-allroad-2017
https://www.vibilagare.se/test/rost/rosttest-audi-a6-avant-2018
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

kjbu

For en bil til 700k er disse pengene lommerusk. Og mye mindre risiko for rust. Bortsett fra batteriet, er det nok rust som gjør at elbiler havner på skroten.
Og man slipper bryderi og kostnader på å fikse rustskader.

VW gruppen er jo kjent for å ruste. Audi, Skoda og VW verst av dem.

Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

Machina

Eneste som fungerer er plastidip. Jeg sender bilen til USA og får dyppet hele bilen i plastidip. 100% vanntett og rustfri. 50 års garanti. (Det er bare tull, akkurat like mye tull som å behandle bilen med noe annet. Biler som ruster er enten fabrikasjonsfeil eller dårlig vedlikehold av eier)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA