Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Greit kjøp?

Startet av casall, mandag 25. mars 2019, klokken 12:11

« forrige - neste »

casall

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140949779

Skal ha en Leaf som kun skal brukes korte distanser, og maks 7-8 mil om dagen på de lengste dagene. Skal ha barnesete i, så derfor blir e-up og andre mindre alternativer ikke aktuelle..




Electrix

Den er mer eller mindre samme bil som min 2012 modell, vi kjørte til hytta på søndag, 83km, halvparten motorvei og ankom med 1 strek igjen på batteriet. Da var det regn ca halvparten av vegen og vi kjørte maks 100km/t på speedometer, dvs ca 91 km/t GPS fart. Vi kjørte retur samme kveld uten å få ladet helt opp og hurtigladet ved McDonalds Grimstad, tiden det tok å kjøpe 4 softis og en kaffe var akkurat nok til å få nok hurtiglading til å komme hjem.

Men om jeg skal kjøre samme lengde oppdelt i flere turer med ventetid imellom må jeg lade noe pga bilen må varmes opp flere ganger.

Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

casall

Takk. Virker pris korrekt med tanke på kjørelengde, modell osv? Jeg har ikke fulgt så med på dette.

Trekkoppbil

Det er ett bra tegn at den har 12 barer. Man mister den første baren på ca 85% SOH og den neste ved ca 78%. Så det er mulig den ligger på rundt 85%.

Til småkjøring er det nok en behagelig bil.

Plassen til barnesetet, avhenger mye av hvor lange bein man har i framsetet.
Det kan fort bli møkk etter sko på seteryggen bak forsetene, men min erfaring er at det går lett av med en fuktig mikrofiberklut.

Hurtiglading går ikke så kjappt når batteriet er 6-7 år gammelt, men normalt går det ann å hurtiglade opp til ca halvfullt batteri, dersom batteriet ikke er for kaldt.

Disse batteriene kan nok tape seg noen prosenter på en varm sommer, dersom man fullader. Kunsten er å holde bilen sval, og ikke lade for høyt opp i varmen, og det kan gå perdioder på flere måned uten at man ser noe tap.


Limodriver

Jeg mener prisen er bra. Jeg solgte min for ca 6 mnd siden. Den var registrert på samme tidspunkt, hadde gått 88000, var veldig fin, men både sommer og vinterdekk hadde en knapp sesong igjen. Jeg hadde mistet en batteribar og den neste var nok rett rundt svingen, kun tatt et par servicer. Jeg fikk 100, men den ble videresolgt for ca 115.

Bakluken kommet du nok langt med paintless dent repair, alternativt kjøpe en brukt for noen tusenlapper. Dvs at du har en grei bil for 80 som du må kjøpe nye dekk til om ikke altfor lenge. Bilen et god å kjøre, svinaktig kald om vinteren og dyr å reparere hos Nissan. Risikoen er selvfølgelig at det er noe "stort" som ryker som blir dyrt (det er eksempler på 50 i reparasjon her på forumet). Men, til den prisen og du klarer deg med rekkevidden mener jeg at det ikke er noen bedre alternativ.

Thomas Parsli

Sitat fra: frtan på mandag 25. mars 2019, klokken 12:11
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140949779

Skal ha en Leaf som kun skal brukes korte distanser, og maks 7-8 mil om dagen på de lengste dagene. Skal ha barnesete i, så derfor blir e-up og andre mindre alternativer ikke aktuelle..

Eneste negative er rekkevidden om vinteren.
Avhengig av topologi, kan 7-8 mil bli et problem og du må hurtiglade. Og regner du med å beholde den i mange år blir nok 7-8 mil umulig.

Hvis du kan leve med rekkevidden, er det et godt kjøp.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA