Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk hovedlys

Startet av Chimp, mandag 25. mars 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. mars 2019, klokken 19:37
Jepp, parklys skal alltid være tent, noe som de jo er når det er samme lampe.
Feil. Parklys skal alltid være tent i kombinasjon med nærlys, fjernlys eller tåkelys. DRL/kjørelys kan fint lyse uten at parklys er tent.
På mange biler brukes gjerne samme del av lyktene som DRL og parklys, men da med redusert styrke som parklys.
Audi f.eks. brukte 21/5W pærer i den delen av lykta man gjerne trodde var for fjernlys på A6 fra 2004 til 2008, men da med 21W som kjørelys på dagen og 5W som parklys ellers.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

turfsurf

Sitat fra: sjokomelk på onsdag 27. mars 2019, klokken 21:53
Sitat fra: turfsurf på mandag 25. mars 2019, klokken 19:37
Feil. Parklys skal alltid være tent i kombinasjon med nærlys, fjernlys eller tåkelys. DRL/kjørelys kan fint lyse uten at parklys er tent.
På mange biler brukes gjerne samme del av lyktene som DRL og parklys, men da med redusert styrke som parklys.
Kun kjørelys mener jeg er tillatt bare så lenge de samtidig erstatter funksjonen til parkeringslys. Parklys sin funksjon er å markere at her er det ett kjøretøy, og de skal plasseres i en bestemt høyde (40-150cm over bakken) og med krav til innsynsvinkel.

Fra vegvesen.no
Sitat
Det er kun tillatt å ha to parkeringslys på bilen. Det er altså ikke lov til å bruke parkeringslyspæren i ettermonterte lyskastere hvis de ordinære parkeringslysene samtidig er tent.

Parkeringslysene skal alltid være tent, både i kombinasjon med nærlys, tåkelys, fjernlys og baklys.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sjokomelk

Parkeringslys tennes alltid samtidig med baklys.
Baklys behøver ikke lyse sammen med kjørelys/DRL. De nye ECE-reglene gjeldende februar 2011 sier at det skal være 2 DRL foran som lyser mens bilen er i bevegelse, og ingen krav til andre lys på bilen på dagtid.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Ingeniøren

Kjører stort sett på autolys og har syntes det fungerer bra.

I det siste har jeg dog kjørt i en del regnvær. Det blir ganske mørkt men lyset slår seg ikke på og er eneste bil uten lys. Som regel må jeg slå på lyset manuelt da jeg helt klart mener en grå bil trenger lys i slikt vær. Kan ikke huske at dette har vært et problem tidligere.

Andre som erfarer dette - er dette forårsaket av nyere software ?

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Maxwell_400

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 19. mai 2021, klokken 07:39
Kjører stort sett på autolys og har syntes det fungerer bra.

I det siste har jeg dog kjørt i en del regnvær. Det blir ganske mørkt men lyset slår seg ikke på og er eneste bil uten lys. Som regel må jeg slå på lyset manuelt da jeg helt klart mener en grå bil trenger lys i slikt vær. Kan ikke huske at dette har vært et problem tidligere.

Andre som erfarer dette - er dette forårsaket av nyere software ?
Sto ikke som en del av infotainment oppdateringen så tviler på det.
I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

Frank_M

lysa fungerer som før oppdateringen... men har lagt merke til at jeg av og til synes de burde slått seg på.. men skrur da på tåkelysa framme...
--
2018 Jaguar I-pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA