Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Automatisk hovedlys

Startet av Chimp, mandag 25. mars 2019, klokken 10:13

« forrige - neste »

Chimp

Jeg har en S med vanlige LED-lys.
Jeg må skru på hovedlys nesten hver gang jeg kjører, og det irriterer meg. Begynner å bli et par ganger jeg har kjørt rundt uten lysene på. Virker ut fra iGuide som at det er fordi omgivelseslyset er sterkt, da velger den å skru av lysene? Opplever da å bli blinket på på veien. Hvordan løser dere med S dette? Antar systemet er litt annerledes med Matrix.

Jeg mener jeg vrir bryteren ned til auto, og skrur aldri av (off) når jeg parkerer, jeg lar den skru seg av selv etter litt tid. Allikevel starter bilen ofte uten hovedlysene på, det lyser ikke grønne autolys/nærlys-lamper på dashbordet.
Skjønner ikke opplegget, misliker den greia med at bryteren spretter tilbake i startposisjon så jeg omtrent ikke vet hva den står i. Vet jo egentlig ikke  100 % sikkert om jeg fikk valgt hovedlys eller automatisk ved å dra hjulet ned. Jeg er sikkert helt dust men dette opplegget fatter jeg ikke.

En annen ting er at ved kjøring oppdager jeg at jeg ikke har skrudd på lysene, så drar jeg den ned til auto, så skrur den seg ikke på men sier noe crap om manuell operasjon og skrur enda ikke på lysene, drar den ned et par ganger til så kommer endelig de grønne lampene opp.

Regner med noen får seg en god latter men jeg fatter ikke hva jeg driver med og legger all skyld på det jævla hjulet som går tilbake til standardposisjon. hvilken klovn fant på noe så smart :)

PS: iGuide sier noe om at kjørelys (DRL) alltid er på, men skrur seg av ved sterkt omgivelseslys dersom man har i auto - kan det være noe her? Jeg ønsker at det skal lyse grønt i dashbordet så jeg vet at jeg har på lyset, jeg står jo ikke utenfor bilen og følger med på at lysene er på. Når auto/nærlys grønn lampe forsvinner fra dashbordet antar jeg at jeg kjører rundt uten lys, tar jeg feil her kanskje?

daktari

Har ikke opplevd problemer.
For å avklare misforståelser, det er vel 3 (4) lys-modus:
1) DRL som er bare striper foran, avslått bak (bra vær, lyst ute) (Auto)
2) Nærlys som er striper + hovedlysene og baklys (regnvær, mørke, tunneler)
3) nærlys+fjernlys, evnt. automatisk matrix for de som har det
4) tåkelys.

Det er altså 1) som skal stå på i auto når bilen starter. Baklys av, led-striper foran. Er det ikke slik på din bil?
Hvis du alltid vil ha på 2) så må vel bilen omprogrammeres av verksted.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Takk for oppklaring. Når DRL (1) er på, hva lyser på instrumentpanelet? Jeg er så vant med at det da skal lyse et grønt lysikon, det gjør det ikke hos meg når jeg skrur på bilen.

Hele greia kan bunne i en misforståelse fra min side hvor jeg oppfatter at det ikke er lys på og innbiller meg at folk blinker frontlysene sine på meg for å si fra (kan være refleks fra solen også)

Men når det er sagt skulle jeg gjerne hatt nr 2 standard ja, og da må jeg i så fall ikke vri den ned til autolys men til knappen før som heter hovedlys?

daktari

Sitat fra: Chimp på mandag 25. mars 2019, klokken 13:56
Takk for oppklaring. Når DRL (1) er på, hva lyser på instrumentpanelet? Jeg er så vant med at det da skal lyse et grønt lysikon, det gjør det ikke hos meg når jeg skrur på bilen.

Hele greia kan bunne i en misforståelse fra min side hvor jeg oppfatter at det ikke er lys på og innbiller meg at folk blinker frontlysene sine på meg for å si fra (kan være refleks fra solen også)

Men når det er sagt skulle jeg gjerne hatt nr 2 standard ja, og da må jeg i så fall ikke vri den ned til autolys men til knappen før som heter hovedlys?
I min bil tror jeg ingenting lyser med dlr på.

Kan være du har kommet til å slå alt av også, dvs ingen lys hvis du vrir til off.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Da regner jeg det som oppklart. Jeg skal sjekke utenfor i sterkt sollys også om DLR fortsatt står på. Da har jeg blitt lurt av at det ikke lyser i dashbordet at lyset står på.

LittleHammer

Det er ikke LED-striper foran på de vanlige lyktene.

På S lyser kun de midteste lysene nærmest grillen når det er dag. Dette er PARKERINGSLYSENE, og det er påbudt at disse alltid skal være på. Disse lyser dermed ALLTID når bryteren står i AUTO. Det grønne lyssymbolet bak rattet skrur seg bare på når NÆRLYSENE er på. Dette skjer hvis det er mørkt nok når bryteren står i AUTO.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

LittleHammer

Jaguar I-Pace eTrophy med parkeringslysene (DRL) på

Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

turfsurf

Parklys og DRL er ikke det samme. Kan godt være de samme lampene, men i DRL modus skal de lyse noe sterkere.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Chimp

Så dere kjører rundt med bare de der om dagen, eller legger dere manuelt over til nærlys også?
Litt frustrerende at det ikke lyser grønt på dashbordet egentlig, hvordan skal jeg da vite at jeg ikke har klønet det til og satt den i OFF. :)

turfsurf

Sitat fra: Chimp på mandag 25. mars 2019, klokken 18:30
Så dere kjører rundt med bare de der om dagen, eller legger dere manuelt over til nærlys også?
Litt frustrerende at det ikke lyser grønt på dashbordet egentlig, hvordan skal jeg da vite at jeg ikke har klønet det til og satt den i OFF. :)
De fleste biler indikerer på det viset, inkludert vår X og i3. Xen viser dog hele bilen med lys og annet da.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: Chimp på mandag 25. mars 2019, klokken 18:30
Så dere kjører rundt med bare de der om dagen, eller legger dere manuelt over til nærlys også?
Litt frustrerende at det ikke lyser grønt på dashbordet egentlig, hvordan skal jeg da vite at jeg ikke har klønet det til og satt den i OFF. :)
sett den i auto og ikke rør den! Da er du sikret.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Chimp

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. mars 2019, klokken 18:32
Sitat fra: Chimp på mandag 25. mars 2019, klokken 18:30
Så dere kjører rundt med bare de der om dagen, eller legger dere manuelt over til nærlys også?
Litt frustrerende at det ikke lyser grønt på dashbordet egentlig, hvordan skal jeg da vite at jeg ikke har klønet det til og satt den i OFF. :)
De fleste biler indikerer på det viset, inkludert vår X og i3. Xen viser dog hele bilen med lys og annet da.
Sikkert samme greia på audiene mine også bare at da var alltid en bryter å se på i tillegg.

Nok et i-landsproblem er løst, da holder jeg fingrene av fatet og lar den stå i auto.
Takk!

LittleHammer

Sitat fra: Chimp på mandag 25. mars 2019, klokken 18:30
Så dere kjører rundt med bare de der om dagen, eller legger dere manuelt over til nærlys også?
Litt frustrerende at det ikke lyser grønt på dashbordet egentlig, hvordan skal jeg da vite at jeg ikke har klønet det til og satt den i OFF. :)

Ja, på min S lyser bare disse om dagen.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

LittleHammer

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. mars 2019, klokken 18:23
Parklys og DRL er ikke det samme. Kan godt være de samme lampene, men i DRL modus skal de lyse noe sterkere.

https://www.vegvesen.no/trafikkinformasjon/langs-veien/trafikkregler/bilens-lys

Mulig de lyser sterkere når de står i auto, men det er samme pærene som lyser. Reglene sier at parklys alltid skal være tent.
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

turfsurf

Jepp, parklys skal alltid være tent, noe som de jo er når det er samme lampe. Men du kan jo prøve å vri over til park, det blir vesentlig svakere lys. Dette er jo bl.a for å unngå unødig blending når man står parkert langs veien, og at man faktisk skal se at det er en parkert bil...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA