Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ioniq og ladekø i høysesonger

Startet av Yoda79, mandag 25. mars 2019, klokken 10:04

« forrige - neste »

Yoda79

Hei. Ny her på forumet. Har en Ioniq 19-mod. Vi skal reise Drammen-Oppdal i påska (45-50 mil avhengig av hvilken vei). Dere som har hatt elbil litt lenger en meg, lurer jeg på:

1) Hvor mange ladinger tror dere jeg bør ta høyde for? Det er jo mye motorveier, så kommer jo ikke til å ligge i 60-70 for å si det slik.

2) Hvilke erfaringer har dere med ladekø i påskerush (og evt andre ferier/høytider)? Står man fort som nr 3-5 i køen?


Pallesnekkern

#1
Det er nesten umulig å spå. Antall elbiler på veien siden siste påske har økt kraftig, så erfaringer fra i fjor trenger ikke å være så relevante.

Det vil være ekstremt avhengig av hvilken dag og tidspunkt du velger. Du kan potensielt havne i trøbbel her.  Det er bare Tesla som bygger ut ladestasjoner i et brukbart tempo. Det er mye mer ladekø i dag enn for 1 år siden.

Tips vil være å kjøre til steder med mange ladere. Da er det mer rotasjon i køen. Tangen og Vinstra er gode steder å stoppe, og du kan komme fram med bare disse to stoppene, men det krever at du kjører pent (holder fartsgrensen) og lader til bortimot 100%.  Du bør nok ha 1 til 2 korte stopp i tillegg.

zbk

Har du passasjerer med i bilen: Følg med på status på laderene i app eller på nett, da får man et godt inntrykk av om det er mye kø (alle opptatt hele veien).

Der du kan, lad før du absolutt må, så kan du kjøre til neste lader om du havner borti en lang kø.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Counterpointer

Beregn kø og beregn også defekte ladere, ha en backup eller god nok margin. Som regel går det bra, men avhenger av innstilling og passsjerer.
Teslabjørn og Pawel (på YouTube ) kjørte jevnt fra Oslo til Trondheim t/r med Ioniq mot X. Men det var ikke høytid. Det du får fra den videoen er hvordan du lader for optimal turfart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA