Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av tesla ved feriehus i Danmark

Startet av Storfe, søndag 24. mars 2019, klokken 20:45

« forrige - neste »

Storfe

Vi skal på danmarksferie til sommeren. Tanken er å kunne lade bilen ved feriehuset. Hva slags erfaring har folk med kontakttype, strømstyrke og pluggtype i boliger i Danmark?

Jejl

#1
Det er diskutert her noen ganger tidligere, og manges erfaring er at danskene har få kontakter med jording. Vi har ladet noen ganger med dette adapteret : https://www.av-cables.dk/el-adapter-kabel/adapter-kabel-cee-400v-s16-0-33-m.html
Der vi bodde, var det kun jording i et slikt "kraftstik" som de kaller det. Tror dette "kraftstikket" også brukes som komfyrkontakt i Danmark. Ting som krever jording som f.eks vaskemaskin, varmepumper,  tørketromler o.l er ofte koblet direkte uten bruk av kontakt i det hele tatt i Danmark. Vi fikk 11 kw ved å bruke denne overgangen.

spirrevipp

Jeg har brukt denne sammen med UMC i Danmark, har pleid å skru ned til 10A.
https://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik

Feriehyttene i Lalandia i Billund og ved Fritidscenteret i Skærbæk jeg har besøkt har hatt jordede kontakter.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Storfe

Vi leier feriehus i Ebeltoft, men jeg antar området ikke sier noe om kontakttype?
Det er basseng i huset, så jeg antar det er jording i huset, så spørsmålet står vel på om dette er tilgjengelig i en kontakt? Schuco 10A holder sammen med UMC, men det virker ikke som det er gitt at alle hus har det. (Ikke på bad heller?)
Har byggeår noe å si på dette?

GrønnSvartfarge

Selv om schuko ble lovlig i DK for et par år siden kan du trygt anse DK for å være schuko-fritt land. Vanlig stikkontakt er sær-dansk type.

Vær forsiktig med dansk-til-schuko-adaptere. Noen av dem er ment til permanent bruk, og vil kun kunne fjernes destruktivt. Det er mulig at de ødelegger hullet til fransk jord-pinne i schuko-proppen.


geear

Litt på siden, men vi hadde også planer om å "stresse" med lading i feriehus og på hotell i Danmark, dro med både chademo-adapter, type 2-kabel, 2,5mm2 skjøteledning, og hadde tenkt å se om jeg fant et adapter i en butikk, men SuC-dekningen er så god at vi endte med å kjøre på superchargere, og det var absolutt null stress (familie på fem i X75D). Overnattet vel tre netter i Sverige også, og på hele turen så AC-ladet vi én gang, og det var først etter vi var tilbake i Norge.

Orbit

#6
@Storfe: Dersom du holder til i Oslo-området kan du plukke opp et "dansk jord"- Schukoadapter gratis hos meg. Jeg bestilte på nettet (gummiutgave, så tåler en støyt), og med kun noen kroners forskjell opp til en 5-pakning gikk jeg for dette. Jeg ennå ikke har klart å miste noen, så har jeg for mange liggende på hylla..... Send meg en PM i så fall.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

JonOle

Vi ferierer jevnlig i Danmark og benytter overgangsadapter CEE-Schuko fra Clas Ohlson:
https://www.clasohlson.com/no/Overgangsadapter/36-4551
CEE-kontakt er ganske vanlig i Danmark.
På ferie i Danmark har jeg god tid og lader vanligvis med 10-13 Amp.
Vår 15. og siste fossilbil solgt i 2003
Think Classic 2002 - 2013
Think "Ny" 2010 - 2017
Tesla S85 2013 - 2018
VW eGolf 2017 >
Tesla X100D 2018 >
Tesla X 2022 bestilt

Storfe

Bor litt for langt fra Oslo til å hente...

Tror det følger med schuco og cee her med UMC, så det virker som om jeg burde ha slik dansk jordingsovergang til schuco, så er jeg godt dekket.

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

NorBil

Det ligger en del informasjon om lading på clever og e.on, men litt uklart for meg hva som er beste løsning ifht betaling. SMS eller ladekort. Skjønner at tidligere var det samarbeide med Sverige, men nå må man gjøre egen avtale i Danmark. Noen som har tips om hva som blir billigste løsning i Danmark, og ikke minst om model 3 fungerer bra på clever og e.on?

fredag

Se også:

https://www.aftenposten.no/bil/For-Stian-Andre-Larsen-kunne-det-endt-mye-verre-Dette-er-reglene-for-lading-av-elbil-hjemme-12927b.html

Sitat:

SitatTips for utenlandsturen

[...] Rygh Pedersen kommer også med et tips for dem som reiser utenlands med elbil:

– Er du på tur i Danmark, må du være spesielt oppmerksom. Ledningene er vanligvis underdimensjonerte. Da er det stor sannsynlighet for skader, varmgang og brann. Den danske kontakten gir heller ikke jordforbindelse.

Hennes klare anbefaling er å bruke ladestasjoner med Type 2-kontakt når man er i utlandet.

(Ikke helt riktig dette med at danske kontakter mangler jordforbindelse, hvis man har riktig type overgang. Men overganger er ikke anbefalt for elbil-lading.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Lindberg

Ganske sikker på at jeg ladet med kun den "norske" UMC rett fra ujordet stikkontakt ut av vinduet på sommerhuset vi leide på Falster ifjor sommer.

Ikke at det er helt "etter boka", men anse det som nødlading. Skrudde ned til 6A.

Som nevnt lenger opp, det er nok av SuC rundt omkring, Danmark er ikke så svært...

spirrevipp

Det er bra med SuC langs motorveien nedover mot Tyskland og mot København, men vær obs på at vestkysten av Danmark er (foreløpig) helt uten superladere. Bruker UMC hver gang jeg er i den delen av Danmark. Har også brukt Chademo en gang for å slippe å bruke en time (eller mer!) på å kjøre tur retur superlader. Er du optimalt dårlig plassert på vestkysten så går vinninga opp i spinning ved å kjøre til superlader. Selv kommer jeg til å fortsette å ta med UMC + minst en av Chademo/Type 2.
2017 Model X 75D
2016 Model S 90D (Solgt)

Kim-

Sitat fra: spirrevipp på mandag 01. april 2019, klokken 07:26
Det er bra med SuC langs motorveien nedover mot Tyskland og mot København, men vær obs på at vestkysten av Danmark er (foreløpig) helt uten superladere. Bruker UMC hver gang jeg er i den delen av Danmark. Har også brukt Chademo en gang for å slippe å bruke en time (eller mer!) på å kjøre tur retur superlader. Er du optimalt dårlig plassert på vestkysten så går vinninga opp i spinning ved å kjøre til superlader. Selv kommer jeg til å fortsette å ta med UMC + minst en av Chademo/Type 2.

Vi skal på vestkysten denne sommeren. Hva tenker du om bruk av chademo? Er det et must å ha med seg? Er litt i tvil om jeg skal kjøpe en chademo adapter nå, eller vente til ccs adapteren kommer, men man vet jo aldri hvortid "snart" er med tesla.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA