Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Alternativ Type 2 kabel

Startet av KennethR, torsdag 16. august 2018, klokken 09:26

« forrige - neste »

KennethR

Jeg skal få oppgradert lademulighetene mine i min borettslagsgarasje. Det vil bli satt opp en ny Type 2 lader, og jeg må selv stille med ladekabel. Jeg har den blå Mennekes type 2 kabelen som jeg fikk med bilen. Jeg ønsker å ha en type 2 kabel liggende fast i bilen og en som permanent henger i garasjen. Jeg må derfor kjøpe en ny.

Et alternativ er å kjøpe en tilsvarende kabel enten på finn.no eller hos tesla. Kanskje andre steder? Kanskje det finnes et alternativ som er anbefalt? Jeg trenger bare en kort kabel i grunn. Det som virkelig hadde vært å foretrekke hadde vært en kabel med plugg som fungerte som tesla sine. Altså med en knapp for å åpne deksel og avslutte ladning osv. Grunnen til at dette hadde vært svært bekvemt er at for det første så vil jeg slippe å fikle med dette på nøkkelen, mobilen eller skjermen i bilen. For det andre så er garasjen min så trang at jeg har 1cm klaring fra bakfangeren til murveggen, og det føles litt usikkert å tukle med nøkkelen og ved et uhell åpne bakluken.

Om ladekabelen hadde vært kompatibel med en form for kabel opphenger, så hadde det vært et pluss. https://shop.tesla.com/us/en/product/vehicle-accessories/model-s_x_3-cable-organizer.html

cra

Når du skal koble til kan du bare trykke på ladeluka, så åpner den seg (jeg synes dette er enklest), men når du skal koble fra må det vel trykkes på noe annet. Det får kjøpt løse slike knapper som du kan feste på kabelen med f.eks. sugru. Sugru anbefales på generelt grunnlag til alle som noensinne fikser/reparerer/modifiserer/forbedrer noe som helst i heimen (www.sugru.com). :D

Angående oppheng så finnes det ymse "bokser" som har Type2-kontakt som da vil passe for alle. De er gjerne noe enklere og mindre elegant enn den du linker til, men om du er ute etter funksjon og ikke form finnes det masse løsninger. Har du tilgang på 3D-printer kan du laste ned mange fra thingiverse.com. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

msater

BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

JorgenM

EvChargeKing-kabelen selges i Norge også. Jeg kjøpte min her:
https://gronnemil.no/produkt/evchargeking-mode-3-type-2-til-type-2-rett/

Funker utmerket med Tesla-knappen og den passer i holderen du linket til (jeg kjøpte en uoriginal på eBay)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

ilocinho

Jeg låner denne tråden da jeg lurer på noe tilsvarende.

Kan jeg bruke Type2-kabelen som fulgte med e-Golfen til å lade Teslaen? Er det noe jeg trenger å ta hensyn til? 1-fas vs. 3-fas? Ladeeffekt?

Vi fikk utlevert Model X denne uka, og Tesla har gått tomt for Type2-kabler. Kanskje ikke så rart. Vi reiser på bilferie snart, og tenkte å ta med Type2-kabelen som ble levert med e-Golfen.
X75D - 2019
e-Golf - 2015

msater

Jeg har en eldre E-Golf og den kom med en tynn gul kabel. Teslaen lader på den, men maks 20A 1-FAS. Mulig nyere e-golf kommer med bedre kabel siden den har dobbel ladeeffekt. Så vil fungere, men mulig med lavere effekt.
BMW iX50 - levert 17.01.2022
Blå X90D - levert 22.09.2017
e-Golf - levert 24.05.2016

Wibla

Du bør absolutt ta med en 3-fase kabel på tur, men 1-fas kabelen fungere den også.
2018 Tesla Model S 75D

geear

190km e-Golf har en gul 20A 1-fas kabel ja, så den får du 4,6kW med. Kommer du inn på et hotell med 10% så tar det ~13 timer til 100% med den, så helt håpløst er det ikke. Kanskje du kjenner noen du kan bytte kabel med frem til Tesla får inn.

Skal være sagt at jeg knapt har brukt type 2-kabel utenom hjemme. Kjørt mange langturer med kun DC-lading (og evt. schuko). Har også overnattet på hotell med Tesla destinasjonslader, men de har fast kabel...

ilocinho

Takker for alle svar :+1:

Skal sjekke om noen av Tesla-kameratene mine ikke bruker sin
X75D - 2019
e-Golf - 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA