Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Bør kollektivfelt byttes ut med samstrafikkfelt, Asker-Høvik?  (Lest 667 ganger)

Trekkoppbil

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2187
    • Vis profil
Bør kollektivfelt byttes ut med samstrafikkfelt, Asker-Høvik?
« på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 19:36 »
Fra Asker innover gjennom Bærum er det kollektivfelt i høyre felt på E18.

Parallelt på strekningen går det 2 togtrasser som er har 2 spor hver seg. Det  er en trase for lokaltog med flere  stopp, og det er ekspresslinje. Totalt går det 2 togspor i en retning, og ett kollektivfelt, og 2 felt for ordinær vegtrafikk innover mot Oslo hvor det er saktegående trafikk om morgenen.

På den første del av strekningen, fra Asker til Holmen, kan jeg nesten ikke huske å ha sett en buss. Askerfolk kan hoppe på raske tog som går uhindra i tunnell til Sandvika. Det er noen få busser på strekningen, som kommer fra fjerne fylker som Telemark, Vestfold og Agder og fra Vestlandet, og det er noen få drosjer, mens kollektivfeltet brukes stort sett av elbiler.
Etter Holmen er det noen få lokalbusser, og det kommer flere etterhvert, og gjennom Bærum er det mange busser i kolletivfeltet. Dette kolletivfeltet i høyre felt, hindres av kryssende trafikk ved av og påkjørsler,  ved Slependen, Sandvika, Blommenholm og Høvik. Avkjøring til Fornebu er også en stor flaskehals. Elbilene får skylda for at det blir kø, mens det er kryssende trafikk av andre kjøretøy som blokkerer for kollektivfeltet.

Det er ikke bussholdeplasser før Ramstadsletta.

Burde man ikke heller ha ett samtrikkfelt i venstre felt, for gjennomgående ekspresstrafikk?

Samkjøring er vel den rasjonelle metoden for å øke transportkapasiteten framover, og det er i ferd med å bli en del av kollektivtilbudet når det kommer apper som Samme Vei. Foreløpig trur jeg det fungerer best ved kompiskjøring med naboer eller kollegaer. Jeg trur samkjøring er et bra komplement til togtrafikk, for det passer ikke  for alle å ta toget.

jkirkebo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 14142
    • Vis profil
    • Ladespesialisten
Sv: Bør kollektivfelt byttes ut med samstrafikkfelt, Asker-Høvik?
« Svar #1 på: ſøndag 24. Mars 2019, klokken 20:01 »
På den første del av strekningen, fra Asker til Holmen, kan jeg nesten ikke huske å ha sett en buss. Askerfolk kan hoppe på raske tog som går uhindra i tunnell til Sandvika. Det er noen få busser på strekningen, som kommer fra fjerne fylker som Telemark, Vestfold og Agder og fra Vestlandet, og det er noen få drosjer, mens kollektivfeltet brukes stort sett av elbiler.
Etter Holmen er det noen få lokalbusser, og det kommer flere etterhvert, og gjennom Bærum er det mange busser i kolletivfeltet. Dette kolletivfeltet i høyre felt, hindres av kryssende trafikk ved av og påkjørsler,  ved Slependen, Sandvika, Blommenholm og Høvik. Avkjøring til Fornebu er også en stor flaskehals. Elbilene får skylda for at det blir kø, mens det er kryssende trafikk av andre kjøretøy som blokkerer for kollektivfeltet.

Det er ikke bussholdeplasser før Ramstadsletta.

Burde man ikke heller ha ett samtrikkfelt i venstre felt, for gjennomgående ekspresstrafikk?

Sambruksfelt (for fossilbiler med mer enn en person i bilen, elbiler samt tungtrafikk) i venstrefeltet i rushtiden er nok en god ide. Så kan matpakkekjørerne i fossilbil klare seg med høyrefeltet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.