Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leasing av Model 3

Startet av Mippen, søndag 24. mars 2019, klokken 01:25

« forrige - neste »

SurSnasen

Sitat fra: Mippen på mandag 25. mars 2019, klokken 08:44
En i familien fikk ekstra regning på 15.000 kroner fordi de fant et hundehår i bilen for eksempel. Bilen ble ikke brukt til hund, men de hadde hund, så håret har sannsynligvis kommet fra klærne.

Tviler jeg sterkt på. Har levert inn flere leasingbiler. Aldri blitt presentert for noe som helst krav, selv om det har vært lakkskader, parkeringsbulk (liten), riper på bakfanger etter bagasjeinn- og utlasting, litt seteslitasje etter unger etc. Normal slitasje går gjennom. Finnes retningslinjer for hva som defineres som normal og unormal slitasje.

Ett hundehår kvalifiserer IKKE til 15000 kroner i ekstraregning.

arthur

Sitat fra: Mippen på mandag 25. mars 2019, klokken 08:44
En i familien fikk ekstra regning på 15.000 kroner fordi de fant et hundehår i bilen for eksempel. Bilen ble ikke brukt til hund, men de hadde hund, så håret har sannsynligvis kommet fra klærne.

Skeptisk, mildt sagt, til en slik historie. Har selv leaset privat og var positivt overrasket over hvor klare reglene var og hvor mye som tross alt ble "tillatt" mht riper og småbulker i avtalen med bilder og eksempler så det var helt problemfritt å levere tilbake bilen etter tre år uten fradrag. Hadde noen "småting" som jeg utbedret på forhånd, men forhandleren anbefalte meg faktisk et verksted som gjorde den type utbedringer profesjonelt og til en langt lavere pris enn deres eget verksted gjorde. Hadde forøvrig hund i bilen bortimot daglig i de tre årene uten at det ble noen sak av det.

Uansett er det for meg i dag helt uten interesse å lease en bil når man ser hvor dyrt det har blitt noe som nok skyldes at restverdien etter utløpet av avtalen settes svært lavt slik at risikoen ved å heller kjøpe bilen har en større "upside" enn "downside" i mine øyne.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Sitat fra: StianSoppsan på mandag 25. mars 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Mippen på mandag 25. mars 2019, klokken 08:44
En i familien fikk ekstra regning på 15.000 kroner fordi de fant et hundehår i bilen for eksempel. Bilen ble ikke brukt til hund, men de hadde hund, så håret har sannsynligvis kommet fra klærne.

Tviler jeg sterkt på. Har levert inn flere leasingbiler. Aldri blitt presentert for noe som helst krav, selv om det har vært lakkskader, parkeringsbulk (liten), riper på bakfanger etter bagasjeinn- og utlasting, litt seteslitasje etter unger etc. Normal slitasje går gjennom. Finnes retningslinjer for hva som defineres som normal og unormal slitasje.

Ett hundehår kvalifiserer IKKE til 15000 kroner i ekstraregning.

Det var en BMW X5 leaset hos BMW. Har selv disponert bilen mye. Det er en helt sann historie. Poenget er uansett at leasing selskapene trekker hvis de mener bilen har unormal slitasje eller er i dårligere stand enn man kan forvente. Hvis de mener at folk har hatt dyr i bilen eller har røykt for eksempel bruker de ekstra tid  på å rense og følgelig gir dette ekstraregnig.

https://www.dinside.no/motor/dette-er-den-ukjente-leasingfella-a-se-opp-for/67035810
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Når bilen er leaset hos BMW, er det de som garanterer gjenkjøpsverdien overfor leasingselskapet, og også garanterer å kjøpe bilen tilbake fra dem. BMW er da interessert i å vurdere bilen lavere enn den avtalte gjenkjøpsprisen ved å påberope feil og mangler for å øke sin fortjeneste ved videresalg. Så egentlig er det i dette tilfellet BMWs vurdering, og ikke leasingselskapets som ligger til grunn. Synd at seriøse aktører opptrer på den måten.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 26. mars 2019, klokken 08:36
Når bilen er leaset hos BMW, er det de som garanterer gjenkjøpsverdien overfor leasingselskapet, og også garanterer å kjøpe bilen tilbake fra dem. BMW er da interessert i å vurdere bilen lavere enn den avtalte gjenkjøpsprisen ved å påberope feil og mangler for å øke sin fortjeneste ved videresalg. Så egentlig er det i dette tilfellet BMWs vurdering, og ikke leasingselskapets som ligger til grunn. Synd at seriøse aktører opptrer på den måten.

Om det er forhandler eller leasing selskapet direkte som krever dette spiller ikke så stor rolle så lenge det er den som kjøper tjenesten som får regningen. Jeg vil tro at de fleste leaser en bil via en forhandler i stedet for å gå direkte til leasing selskapet. Unntaket er vel oftest de som leaser firmabiler.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA