Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Leasing av Model 3

Startet av Mippen, søndag 24. mars 2019, klokken 01:25

« forrige - neste »

Mippen

Jeg har som sikkert noen har fått meg seg fått nok av Tesla for en stund, men jeg kom til å tenke på en ting. Siden Tesla sliter med kvalitets problemer på sin Model 3. Hvordan er det da å lease den? Hvis du får en bil som er i vesentlig dårligere stand enn du forventet for eksempel? Hva med hvis den begynner å ruste og slik? Er det du som leaser sitt ansvar hvis bilen ikke er like fin pga dårlig kvalitet?

Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 09:48
Kan man lease Tesla?

Ja, men ikke via Tesla. Det er vanlige leasing selskaper som tilbyr leasing av den.
Fremtiden er elektrisk.

arthur

En leaset bil har vel de samme rettigheter som en kjøpt/eid bil hva angår garantier og reklamasjonsrettigheter.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Motorwatt

Sitat fra: Mippen på søndag 24. mars 2019, klokken 13:18
Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 09:48
Kan man lease Tesla?

Ja, men ikke via Tesla. Det er vanlige leasing selskaper som tilbyr leasing av den.

Hvem er det da som garanterer gjenkjøpssvedien? Leier, eier, eller en eller annen 3djepart?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

arthur

Eier/utleier som trolig vil være et leasingselskap. Spør hva de vil sette som restverdi etter utløpet av avtalen. Trolig maks 50% etter tre år.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Mippen

Nå vil ikke jeg reklamere for ulike selskaper, men her er et par som tilbyr leasing av Model 3.
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Leie 336.000.- (48 mndr.)
Forskudd 65.000.-
Totalt 401.000.-

Nypris 451.000.-
Restverdi 50.000.- ???
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mippen

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 14:26
Leie 336.000.- (48 mndr.)
Forskudd 65.000.-
Totalt 401.000.-

Nypris 451.000.-
Restverdi 50.000.- ???

Bra tilbud  :P
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Hadde man lånt pengene til 5.2% rente, og betalt 2.000.- mere pr. mnd. i 4 år (96.000.-), så hadde man sittet igjen med en verdi på bilen på ca. 230.000.-. Ved leasing 0.-. "Nettotap" ved leasing ca. 134.000.-.

Dårlig tilbud  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

xyzzy

Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 14:26
Leie 336.000.- (48 mndr.)
Forskudd 65.000.-
Totalt 401.000.-

Nypris 451.000.-
Restverdi 50.000.- ???

Fullt så enkelt er det ikke.

1) Du må sammenligne med lån - penger er ikke gratis.  Om alternativet ditt er å betale 451 000 kontant kan du ta med renten på høyrentekonto, om du har lån bruk renten du ville hatt på billånet. Om du har lyst til å se leasingen i et (positivt, for godt) lys, regn med avkastningen du ville hatt om du plasserte pengene i aksjer.

2) Leasing inkluderer ofte mer enn bare bilen - blant alternativene kan være forsikring, service, dekkhotell etc.

3) Model 3 er jo en amerikanskbygget bil (med dertil hørende kvalitetsproblemer), og Teslas organisasjon har ikke taklet service/reparasjoner allerede før model 3 kommer. Det kan komme an på avtalen, men det kan godt hende (spesielt om service er inkludert) at den som leaser ut bilen har ansvaret for at alt er i orden - og må fikse det, uavhengig av hvor statusen på Teslas service. Evt. at de har ansvaret for annen bil i perioden.

Motorwatt

Sikkert flere momenter. Som skattefradrag for lånerenter, etc. Men det var bare en kjapp kalkulering som egentlig skulle vise at leasing vs lån ikke faller ut i leasings favør.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Mippen

#12
Leasing selskapene vil naturligvis tjene penger på å låne ut bilen til deg. Siden det er mange x-faktorer i forhold til hvor godt en elbil holder seg i verdi tjener de best på å kalkulere med en lavest mulig rest verdi på bilen når avtaleperioden er over.

Fordelen for forbrukeren i dette tilfellet er at man slipper å bli sittende med en bil man kanskje ikke får solgt når leasing perioden utløper. Er man redd for at bilen har 0 i verdi ved salg (noe som er urealistisk) slipper man her å tenke på det. Minuset er at alle pengene man har betalt er brukt opp, og man kan ikke få kapital av å selge bilen da den leveres tilbake til leasing selskapet. Hadde man i stedet tatt opp et lån og betalt inn nok EK og avdrag hver måned - hadde man sannsynligvis fått igjen penger når man solgte bilen. Hvor mye vet man ikke da det kommer an på hvor lenge man har bilen, men sikkert lurt å betale inn tilsvarende hva leasing koster. Når man har lån kan man selge når man vil, Leaser man har man bindingstid og det er ikke lett å kjøpe seg fri fra kontrakten. Man får også skattefradrag med lån. Det gjør man ikke med Leasing. Mange selskaper trekker også mye penger hvis de finner mener at bilen er i unormalt dårligere stand enn avtalt når den leveres inn. Det trenger man ikke å tenke på når man selger selv. Folk vil riktig nok gi mer for en strøken og ren bil enn for en shabby sak.

En i familien fikk ekstra regning på 15.000 kroner fordi de fant et hundehår i bilen for eksempel. Bilen ble ikke brukt til hund, men de hadde hund, så håret har sannsynligvis kommet fra klærne.
Fremtiden er elektrisk.

Motorwatt

Sitat fra: xyzzy på mandag 25. mars 2019, klokken 07:49
Sitat fra: Motorwatt på søndag 24. mars 2019, klokken 14:26
Leie 336.000.- (48 mndr.)
Forskudd 65.000.-
Totalt 401.000.-

Nypris 451.000.-
Restverdi 50.000.- ???

Fullt så enkelt er det ikke.

1) Du må sammenligne med lån - penger er ikke gratis. 

Det er sammenliknet med lån. Leasing er 7.000.- pr. mnd., og 9.000.- er renter og avdrag.  :D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Electrix

Sitat fra: Mippen på mandag 25. mars 2019, klokken 08:44
Leasing selskapene vil naturligvis tjene penger på å låne ut bilen til deg. Siden det er mange x-faktorer i forhold til hvor godt en elbil holder seg i verdi tjener de best på å kalkulere med en lavest mulig rest verdi på bilen når avtaleperioden er over.

Fordelen for forbrukeren i dette tilfellet er at man slipper å bli sittende med en bil man kanskje ikke får solgt når leasing perioden utløper. Er man redd for at bilen har 0 i verdi ved salg (noe som er urealistisk) slipper man her å tenke på det.
Vær obs på at en del leasingselskaper har begynt å legge inn forbehold om restverdi, dvs at det er kunden som må dekke kostnaden om verditapet har vist seg å være større enn antatt.

Da tar leasingselskapet bare fortjenesten, mens kunden bærer både ekstra kostnader og risiko...
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA