Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har mistet kontrollen - på tide å varsle media?

Startet av TRM, lørdag 23. mars 2019, klokken 22:08

« forrige - neste »

olavxxx

@bjoris eventuelt se på 3P, yter som en Porsche for 3.5 millioner.... Klart at Porsche vil nok ha noen kvaliteter som er bedre, men samtidig vil jo 3P være bedre å kjøre i rush og kjøre t/R barnehage osv...

tuono

#46
Nå er det vel ikke støvkorn i lakken som skaper denne situasjonen. Grei kommentar fra Bjoris som et subjektivt innlegg, men å bagatellisere feilene og manglene mange melder inn synes jeg er dårlig gjort overfor dem som har opplevd diverse når de skal hente ut nybil.

Men greit. Det er nå klart at folk må, i utgangspunktet, forvente en lavere standard på finish når de henter TM3 enn fra de fleste andre produsenter. Ihvertfall om man tilhører "menigheta" for å si det litt flåsete. 
Det som blir spennende å se er om Teslas notering og fotografering av hva kundene påpeker er en skinnmanøver der de satser på å trette ut kundene med ignorering, telefonkøer, ventetid, stadige utsettelser etc. Eller om det er en faktisk start på videre oppfølging og feilretting. Bedømt ut fra hva man leser vil bare dette bli en enorm logistikkoppgave for Tesla i tiden som kommer. En oppgave som kommer i tillegg til å få levert ut biler (også her forventelig med tilhørende feil/mangelregistrering).

Er Tesla Norge rigget for dette?

hELgenen

Jeg tror de tar dette seriøst...Får de orden så er jo bilen en vinner. Jeg elsker det tekniske med bilen, men sliter veldig med å svelge alle disse problemene..........

GOS

Sitat fra: Løve på søndag 24. mars 2019, klokken 11:22
Men igjen, du skal ikke være en enste ripe noe som helst sted på en bil som levers fabrikkny. Spesielt ikke på en bil i området 500 000 NOK.
[/quote]

Gi meg definisjonen på en ripe.

Jeg skal klare å finne en ripe på enhver ny bil, uavhengig av merke, som leveres ut. Swirl er også 'riper'

Noen, spesielt de som ikke har Tesla, drar disse utfordringene helt ut på viddene.

Folk som har bestilt får vurdere sin bil på utlevering og vurdere om det er godt nok for de.

For min del, etter nær 5 år med Tesla Model S, så var jeg ikke mer skremt enn at jeg tok ut min Model 3. Model 3'ern er på de fleste områdene betydelig bedre og mer 'premium' enn min 2014 Model S var.

Men en kan ikke og skal ikke forvente mer av en ny Model 3 enn Model S. Om en gjør det så må en se seg selv i speilet.

Deler av poblemet er at når en leser på slike forum, som f.eks. dette, så blir en jo halvparanoid og leter med kupé etter feil. En vil da gjerne finne diverse som ikke er 100% slik en skulle ønske det skulle være. En del av dette hadde en også funnet på europeiske / asiatiske biler, men at det sikkert er mer på Tesla betviler jeg ikke. Men det er stort sett små kosmetiske ting som bare du selv vet om, med mindre en gjør andre oppmerksom på det.

Men desverre så er det også noen få som har fått bil som er dårligere enn Tesla standarden og de må selvfølgelig klage og få det utbedret.

Litt av 'lakk-klagingen' tror jeg skyldes at Tesla ikke gjør skikkelig polering og voksing før de leverer ut Model 3, og da ser de ikke like lekre ut. (Kun slik enkel 'spray-voks')
Jeg vet mitt takpanel er noe skjevt, som en oppdager etter å lest her, men ellers tror jeg min er veldig bra. Jeg har ikke giddet å vri ryggen og kroppen i forskjellige vinkler for å se om jeg kan finne noe å pirke på.

Jeg skal nok nyte min Model 3.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

K.M.L

En kan saktens lure på enkelte innlegg i denne tråden. Jeg får nesten det inntrykk at en skal ga dårlig samvittighet og holde kjeft om en er fornøyd med Teslaen sin, fordi noen har vært uheldige. Så raus er ikke jeg. Det er synd på de som har fått en dårlig klargjort bil og eller er behandlet dårlig, men det må jo være måte på bruduljer en skal skape. De fleste historiene har jeg lest mange ganger, gjentatt i denne tråden og i alle de tråder det er mulig å få ut sitt sinne og sin frustrasjon, gjerne berettiget. Jeg gadd lure på om alle nye biler sjekkes like nøye som disse Teslaene? Jeg har kjørt Mercedes i mange år, og har oppfattet disse som rimelig perfekte. Etter alle skriveriene her inne, har jeg fått et helt annet fokus når jeg studerer biler som ikke er mine. Jeg ser etter feil. Jeg leter heller ikke forgjeves. Det er utrolig hva en oppdager om fokus er å finne avvik. Min gamle Mercedes er kjøpt av bekjente, og jeg må innrømme at jeg har funnet feil på den etter jeg solgte den. Jeg ba om å få gå over den. Det skulle jeg aldri gjort. Panorama glasstak har noen mm avvik i forhold til plasseringen inn mot kantene. Gummilister er skakt montert og trekket i bagasjerom har ujevn montasje. Dette har jeg aldri sett før! Har dog bare gode minner fra denne premium bilen, og har ikke tenkt å la disse nye oppdagelsene spolere dette.
Dere som opplever håpløsheter fra Tesla skal ha rettferdig medfølelse for at dere åpner dere her inne. Det er fint for oss og fint for Tesla, som lesere dette og kan korrigere seg. Jeg hadde dog satt pris på om dere prøvde å tenke på de som skal hente ut bil. Greit at de får vite at de skal være obs, men det kan da ikke være noe poeng i å skremme livskiten ut av dem og ødelegge gleden over å snart kunne motta ny bil. Det kan jo hende de blir fornøyd? Da unner vi dem det, synes jeg. Dere som kommenterer her og ikke eier Tesla selv, men har opphøyet dere selv til profeter som skal redde oss som skal kjøpe eller har kjøpt Tesla gidde jeg ikke å bry meg om. Vi trenger ingen reddende engel. Vi har kjøpt bil av egen fri vilje og jammen er ikke mange av oss fornøyd også, uansett hvor mye det må svi for dere. Ett siste tips: Er du ikke fornøyd med bilen? Lever den tilbake. Det er din fulle rett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

hELgenen


EV-FTW

#51
Jeg er av den oppfatning at en ny bil, uansett merke, skal være «strøken» når den leveres til kunde.
Når det er sagt, synes jeg også denne tråden tar litt av, fra alle hold.

Jeg er temmelig sikker på at det er langt større andel som er fornøyde med sine nye Model 3 , enn det er av de som er misfornøyde. Videre tenker jeg at det må tydeliggjøres hva en skrape er. Dersom folk reagerer på swirl i lakk, er ikke det skrape. Og kjøper man en mørk bil, er alt slik enda mer synlig.

Er det derimot skraper som ikke lar seg fjerne hos en detaljer, altså da skraper som er ned til grunning, eller enda verre ned til metallet, ja da er det noe helt annet.
En rask test er å spraye litt vann på ripen. Forsvinner den, er det ikke noe problem, er den fortsatt synlig med vann på vil den ikke være mulig å polere vekk.

Litt avvik på sammenskjøtinger vil det alltid være, men klart synlige skjeveheter er noe annet.

Mangel på lakkering mener jeg derimot ikke er akseptabelt, og finner det litt rart at  det kan variere så mye fra bil til bil, siden bilene lakkeres av roboter.

Jeg synes det er bra at folk sier fra om feil og mangler, så lenge det er berettiget. Jeg synes også at flere som er fornøyde med bilene burde hive seg på trådene som omhandler de som er fornøyd. Er aldri positivt å komme inn på et forum, hvor første tråd som møter deg og som er mest diskutert er tråden som omhandler feil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Motorwatt

Sitat fra: bno på søndag 24. mars 2019, klokken 14:23
Enten blir det kontakt med en motorjurnalist ellers å legger jeg ballen død. Litt avhengig av hva Tesla lokalt og sentralt svarer meg på den henvendelsen som kommer om et par dager.
Skal du kreve erstatning?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

kirky

#53
Virker som noen her går inn for at det skal være noe feil med både bil og prosess, og dermed er i angrepsposisjon fra første sekund. Da blir gjerne motpart tilsvarende i forsvarsposisjon, i de fleste situasjoner i livet.. Å true med ene og andre hjelper jo heller ikke.

Jeg tenker at om man er positivt innstilt og løsningsorientert så ordner det meste seg, selv om det ikke er på dag 1.

I tillegg får man jo levert tilbake bilen uten kostnad, som er ganske uhørt.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

GOS

Sitat fra: hELgenen på søndag 24. mars 2019, klokken 13:15
Det er ripe når du tar neglen over og kjenner ripen

Ja, det kan være en definisjon. Er ikke sikker på alle her inne bruket det som kriterier når de skriker (på andres vegne)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Mippen

#55
Sitat fra: kirky på søndag 24. mars 2019, klokken 14:42
Virker som noen her går inn for at det skal være noe feil med både bil og prosess, og dermed er i angrepsposisjon fra første sekund. Da blir gjerne motpart tilsvarende i forsvarsposisjon, i de fleste situasjoner i livet.. Å true med ene og andre hjelper jo heller ikke.

Jeg tenker at om man er positivt innstilt og løsningsorientert så ordner det meste seg, selv om det ikke er på dag 1.

I tillegg får man jo levert tilbake bilen uten kostnad, som er ganske uhørt.

Bilen er kjøpt på internett for de fleste av kjøperne. I Norge skiller man ikke mellom en USB minnepenn til 99 kroner og en bil til flere hundre tusen kroner, så lenge den er bestilt på nettet og den ikke er spesial tilpasset bilkjøperen. Folk er forskjellige, men for min del handler det ikke om å være negativ i forhold til Tesla. Det handler om at jeg har lyst på en bil som holder mål. Slik det er nå er det alt for mange biler som leveres ut med store mangler som Tesla ikke ønsker å gjøre noe med. Jeg og flere andre har fått til svar at bilen er innenfor deres standard, og at vi ikke kan forvente like mye av den som for de dyrere modellene. Etter jeg og flere andre har avbestilt og levert tilbake bilene sine har Tesla begynt å slippe litt opp, og en del får nå svake løfter om at de skal prøve å gjøre noe. Dette er likevel ikke godt nok, så vi må fortsette å stå på kravene våre og informere nye kjøpere om hva de skal være obs på slik at vi får biler som er i god stand når de leveres ut.

En helt ny bil skal ikke være full i mangler. Jeg har støtte fra NAF og Forbrukerrådet, så dette er ikke bare noe vi finner på. Folk må tåle å høre at det ikke er alle som er like heldig med bilen sin, og at vi kommer med råd til hva folk kan gjøre hvis de skal kjøpe bil. Vi har like lyst på en positiv opplevelse med bilen som dere andre, men vi har dessverre ikke blitt møtt positivt av Tesla når vi har klaget på ting som burde være unødvendig å klage på. Man forventer at en bil til over en halv million skal være perfekt. En bil skal være hel og komplett om den koster 150.000 kroner eller 15 millioner. Det er volum, valg av komponenter, og produksjonsmetoder som er med å bestemmer prisen. Model 3 lages for eksempel i stål og aluminium. Den er litt mindre enn Model S og X, og batteriet har ikke like mange celler. Dette er med på å redusere prisen på bilen siden de bruker billigere byggematerialer, de trenger mindre metall og batterier. Den lages også i større opplagt, noe som er med å redusere prisen pr. enhet. Den er også billigere å frakte pga det er plass til flere biler på båtene. Alt i alt er det ikke kvaliteten på bilen som skal være avgjørende for prisen  her, men alt det andre. Jeg forstår ikke at Tesla kan spare noe på å måtte ta en haug med reklamasjoner etter utlevering. Det ødelegger både ryktet deres og gjør at en alvorlig lang kø på service sentrene blir mye verre.

Fremtiden er elektrisk.

z4rd

#56
Ikke for å forsvare Tesla på noen måte, men det er en bedrift under kraftig vekst - som også er under sterkt press til å levere gode tall til Q1 - derfor går leveringene unna i rakettfart. Dette går følgelig utover det ene og det andre. Og igjen, det er på ingen måte forsvar av situasjonen, men det forklarer delvis hvorfor ting er som de er.

Mars 2019 er en heftig periode for Tesla, spesielt lokalt i Norge. Dette går ikke bare utover de som får utlevert Model 3 nå, men også andre kunder som har behov for å snakke med SC. Det er selvfølgelig skuffende at "nybilopplevelsen" blir som enkelte har fått erfare, men de ansatte hos Tesla gjør nok sitt beste - og at det ikke er godt nok og ikke i henhold til hvordan det bør være - det må dessverre kundene leve med...

Altså, man kan velge å ikke ta imot bilen, prøve å se om det går seg til og eventuelt returnere (som faktisk ingen andre lar deg gjøre), eller prøve å få til en god deal der manglene blir rettet opp, samt at man blir kompensert for "ekstra belastning". Jeg anbefaler det siste, hvis man har lyst på en Tesla. Tesla har etter min erfaring vist at de strekker seg langt for å ordne plaster på såret. Men det fordrer at man oppfører seg og er hyggelig når man kommuniserer med dem.

Det er dessverre slik situasjonen er akkurat nå. Håper det bedrer seg snart, fordi Tesla har veldig gode produkter som fortjener topp kvalitetssikring og service på høyeste nivå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Mippen

#57
Sitat fra: z4rd på søndag 24. mars 2019, klokken 15:37
Ikke for å forsvare Tesla på noen måte, men det er en bedrift under kraftig vekst - som også er under sterkt press til å levere gode tall til Q1 - derfor går leveringene unna i rakettfart. Dette går følgelig utover det ene og det andre. Og igjen, det er på ingen måte forsvar av situasjonen, men det forklarer delvis hvorfor ting er som de er...

Det kan vi begge være enig i, men det betyr ikke at vi som kunder skal akseptere manglende kvalitet fordi de har satt seg for høye mål. Jeg har selv i mine yngre dager jobbet i byggebransjen, og vet alt om å prioritere høy produksjonshastihghet framfor å bruke litt mer tid og lage et bedre produkt. Til slutt skyter man seg selv i foten.


Sitat fra: z4rd på søndag 24. mars 2019, klokken 15:37
...Mars 2019 er en heftig periode for Tesla, spesielt lokalt i Norge. Dette går ikke bare utover de som får utlevert Model 3 nå, men også andre kunder som har behov for å snakke med SC. Det er selvfølgelig skuffende at "nybilopplevelsen" blir som enkelte har fått erfare, men de ansatte hos Tesla gjør nok sitt beste - og at det ikke er godt nok og ikke i henhold til hvordan det bør være - det må dessverre kundene leve med...

Nei, kunden skal og må ikke leve med det. Når Tesla ikke klarer å levere det de har lovet har vi full rett til å klage.


Sitat fra: z4rd på søndag 24. mars 2019, klokken 15:37

...Altså, man kan velge å ikke ta imot bilen, prøve å se om det går seg til og eventuelt returnere (som faktisk ingen andre lar deg gjøre), eller prøve å få til en god deal der manglene blir rettet opp, samt at man blir kompensert for "ekstra belastning". Jeg anbefaler det siste, hvis man har lyst på en Tesla. Tesla har etter min erfaring vist at de strekker seg langt for å ordne plaster på såret. Men det fordrer at man oppfører seg og er hyggelig når man kommuniserer med dem. Det er dessverre slik situasjonen er nå...


Tesla har som en ekstra tjeneste gitt mulighet til å levere inn bilen igjen hvis du ikke har prøvekjørt den, men forbrukerkjøpsloven i Norge gir uavhengig av Tesla rett til å gjøre dette i hele 14 dager. Tesla har derfor ikke noe de kan si i Norge om man har prøvekjørt bilen eller ikke. Min erfaring er at det ikke er så enkelt å levere bilen tilbake på 14 dager som det burde. Jeg har oppført meg hyggelig med Tesla, men ble likevel truet med at de kunne finne feil på bilen min hvis jeg leverte den inn på angrefrist. Jeg fikk også bare 40 minutter på meg til å klargjøre bilen selv om de hadde sagt noe annet dagen før. Kom jeg over tiden fikk jeg ikke levere den sa de. Slik skal det ikke være...
Fremtiden er elektrisk.

z4rd

#58
Jeg sa ikke at du ikke har rett til å klage, men bare at kundene må fortsatt leve med den situasjonen som er nå, før jeg listet opp noen alternativer.

Jeg hadde heller ikke finnet meg i mangler ved bilen eller dårlig service. Da hadde jeg sagt i fra, eller byttet forhandler/SC. Siste utvei er vel å droppe produktet helt, og kjøpe noe annet. Der har jo vi forbrukere fortsatt makt.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Løve

Sitat fra: GOS på søndag 24. mars 2019, klokken 13:09

Gi meg definisjonen på en ripe.


Fysisk følbart i lakk.

Min Leaf, etter 230km kjøring hjem, far latterlig perfekt i lakken. Inspisert med hodelykt etterhjemkomst. Ingen swirl, ingen varians i farge, ingen plass det manglet lakk. Sømmene var rett og slett strøkne over dette hele. Nå... Ikke helt sånn :( Men sånn er det å ha uerfarne sjåfører bak rattet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA