Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Halvautomatisk filskifte med Autopilot - noen spørsmål

Startet av RuneW, fredag 22. mars 2019, klokken 11:09

« forrige - neste »

Devoldinho

Fra manualen: «Autostyring registrerer hendene dine ved å kjenne igjen lett motstand når rattet dreier, eller fra deg når du manuelt dreier rattet lett (dvs. uten nok kraft til å ta over kontrollen).»

Dette er vel den opplevelsen jeg og Handyman har beskrevet.

Tror det står forklart under NoA og «Mad Max»-mode at dette kun har noe med hvor lite avvik fra satt cruise speed bilen vil tillate før den bytter felt for å kjøre forbi. Hvor fort filskifte gjennomføres eller avstand til andre biler er så vidt jeg forstår likt for alle innstillinger.

Handyman

Sitat fra: Devoldinho på fredag 22. mars 2019, klokken 23:38
Fra manualen: «Autostyring registrerer hendene dine ved å kjenne igjen lett motstand når rattet dreier, eller fra deg når du manuelt dreier rattet lett (dvs. uten nok kraft til å ta over kontrollen).»

Dette er vel den opplevelsen jeg og Handyman har beskrevet.

Tror det står forklart under NoA og «Mad Max»-mode at dette kun har noe med hvor lite avvik fra satt cruise speed bilen vil tillate før den bytter felt for å kjøre forbi. Hvor fort filskifte gjennomføres eller avstand til andre biler er så vidt jeg forstår likt for alle innstillinger.
Tror du har rett i alt du skriver her :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

Hjem fra båtmessa (hjemmetraktene for bilen min) lot jeg en kompis teste automatikken. Han var veldig imponert over hvor stabilt og fint TM3 lå i fila si (og ikke "søkte" fram og tilbake som hans Skoda Superb gjorde), men Auto Lane Change, det var vanskelig det! Han brukte i alle fall 7-8 forsøk før han fikk det til. Enten detekterte ikke bilen nok rattmotstand eller så var timingen gal eller så ble det for mye rattmotstand og bilen gikk ut av AP. Helt merkelig at det skal være SÅ vanskelig?


Sitat fra: Lynkjapp på fredag 22. mars 2019, klokken 16:00
Se på hans høyre hånd. Han holder rattet med fingrene hver gang han starter filskiftet.

Her er en håndfull videoer som viser 100% no hands filskifte:

https://youtu.be/WUeBzA2_OTU?t=280
https://youtu.be/KML8wIh27L0?t=153
https://www.youtube.com/watch?v=2GHghTjbyLI
https://youtu.be/fSifGSypkyc?t=8

Sitat fra: Devoldinho på fredag 22. mars 2019, klokken 11:40
Om du skal legge deg inn igjen etter å ha kjørt forbi et annet kjøretøy, trenger du mer spacing enn bare å se bilen i bakspeilet, som de fleste av oss er lært opp til. Spesielt NoA er kresen på avstand til forbikjørt bil, før den vil blinke seg inn.

Dette er jo også litt merkelig. Mange videoer på nettet viser at dette ordner bilen flott selv. Til og med om du blinker inn med en bil på siden (mend du kjører forbi) så fortsetter bare bilen rett frem til den er kommet langt nok forbi, for så å legge seg inn foran:

https://youtu.be/m0hfOZqf-PA?t=252

Det høres veldig rart ut at våre biler plutselig har blitt "kresne" på dette og må ha luft både her og der.

Enten må det være regionale forskjeller eller så ha nyere software blitt mer skvetten/kravstor?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 25. mars 2019, klokken 11:37
Hjem fra båtmessa (hjemmetraktene for bilen min) lot jeg en kompis teste automatikken. Han var veldig imponert over hvor stabilt og fint TM3 lå i fila si (og ikke "søkte" fram og tilbake som hans Skoda Superb gjorde), men Auto Lane Change, det var vanskelig det! Han brukte i alle fall 7-8 forsøk før han fikk det til. Enten detekterte ikke bilen nok rattmotstand eller så var timingen gal eller så ble det for mye rattmotstand og bilen gikk ut av AP. Helt merkelig at det skal være SÅ vanskelig?

Se på hans høyre hånd. Han holder rattet med fingrene hver gang han starter filskiftet.
Hos meg fungerer det helt OK, men den er forsiktig og bruker litt lang tid, i forhold til hva jeg selv gjør.
Visningen på skjermen er også ulik om man bruker Autosteer eller NOA.
På NOA fer det en blå strek midt i feltet, og ved Autosteer er det markerte kantlinjer.
NOA foreslår selv filskift ( med en grå pil i feltet foran bilen) mens Autosteer kun viser pila når man starter filskiftet.

Dra retningsviseren helt til enden, slik at blinklyset fortsetter å blinke helt til EAP slår det av, (det er ikke nok med "komfortblink") samtidig som man påfører rattet en forsiktig rotasjon (same hvilken vei)....vent.....bilen skifter til slutt fil. Hvis du slipper for tidlig avbrytes filskiftet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

olavxxx

Det kommer en oppdatering hvor man ikke skal behøve å ta i rattet. Den er på vei.

RuneW

Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 12:06
Hos meg fungerer det helt OK, men den er forsiktig og bruker litt lang tid, i forhold til hva jeg selv gjør.
Visningen på skjermen er også ulik om man bruker Autosteer eller NOA.
På NOA fer det en blå strek midt i feltet, og ved Autosteer er det markerte kantlinjer.
NOA foreslår selv filskift ( med en grå pil i feltet foran bilen) mens Autosteer kun viser pila når man starter filskiftet.

Jepp, dette er som forventet (hos meg også).

Sitat fra: Handyman på mandag 25. mars 2019, klokken 12:06
Dra retningsviseren helt til enden, slik at blinklyset fortsetter å blinke helt til EAP slår det av, (det er ikke nok med "komfortblink") samtidig som man påfører rattet en forsiktig rotasjon (same hvilken vei)....vent.....bilen skifter til slutt fil. Hvis du slipper for tidlig avbrytes filskiftet.

Takk for info. Selv har jeg vel mer eller mindre mestret denne koordinerte blinklys-ratt-manøvren, men jeg liker det ikke. Jeg er stresset nok som det er når bilen skal skifte felt selv og trenger ikke å måtte konsentrere meg om timing og kraft i ratt. Foretrekker å bruke konsentrasjonen min til å holde oversikt over trafikkbildet foran, tilsiden og bak meg i en slik situasjon.

Litt av grunnen til at jeg skriver disse tingene er ikke bare for å klage, men jeg er genuint interessert i hvorfor det er slike forskjeller mellom "bilene på youtube" og våre. Er det noen som vet noe mer om dette? Marked? SW-versjon? En av disse videoene er jo nesten et år gammel så det kan jo umulig være at vi ligger såpass etter i SW-versjon?


Sitat fra: olavxxx på mandag 25. mars 2019, klokken 12:19
Det kommer en oppdatering hvor man ikke skal behøve å ta i rattet. Den er på vei.

Høres bra ut.  :+1:    Bruker man blinklyset så burde det være nok for å bevise at man er bevisst.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 25. mars 2019, klokken 13:18


Litt av grunnen til at jeg skriver disse tingene er ikke bare for å klage, men jeg er genuint interessert i hvorfor det er slike forskjeller mellom "bilene på youtube" og våre. Er det noen som vet noe mer om dette? Marked? SW-versjon? En av disse videoene er jo nesten et år gammel så det kan jo umulig være at vi ligger såpass etter i SW-versjon?


Sitat fra: olavxxx på mandag 25. mars 2019, klokken 12:19
Det kommer en oppdatering hvor man ikke skal behøve å ta i rattet. Den er på vei.

Høres bra ut.  :+1:    Bruker man blinklyset så burde det være nok for å bevise at man er bevisst.
Tipper det har med godkjenninger i de ulike markedene å gjøre. Kanskje også en litt mer forsiktig tilnærming med en ny modell i et nytt marked også? Kreve mer tilstedeværelse av sjåførene til man ser om det fungerer med tanke på veimerking ol.?
Jeg er helt enig i at det er litt vidløftig slik det er nå, men tipper at det snart holder å kun slå på blinkeren.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

zimba07

Jeg testet Navigate on Autopilot ganske mye i helga

1. Navigasjon foreslår filbytte hvis bil foran kjører under ønsket hastighet på ACC. Man må da ha hånda ganske godt på rattet samt aktivt sette blinklys på for at bilen skal skifte fil

2.  Obs! Ved avkjøring AV motorvei så skjer det  derimot automatisk(!!). Bilen blinker og svinger til høyre ved avkjøringsfilen helt av seg selv. Litt skummelt og overraskende når den ikke gjør det ved vanlig filbytte, så det må man være oppmerksom på

3. Bilen virker å være mer kresen når den skal inn i ordinær fil igjen etter forbikjøring. Krever god avstand til bilen bak og ja, den kan finne på å bremse ganske godt ned og gi opp hvis ikke luken til bilen bak er stor nok

4. Man kan fint skifte fil med blinklyset før Nav on autopilot foreslår det selv. Det fungerte egentlig best for meg, at jeg aktivt tok et valg om å legge meg ut til venstre i forbikjøringsfilen i god tid før jeg nærmet meg

Med dagens software føltes dette ganske uferdig og krever mye konsentrasjon. Det er egentlig best å kjøre på ordinær ACC og blinke når trafikken tillater det enn å vente på «forslaget» til Navigate on AP.

Forøvrig føles AP ganske bra og stabilt sammenlignet med AP 1 fra tesla model S 2016. Ligger stabilit i veien og klarer overgang fra 2 til 1 felt bedre enn AP1

Spørsmål: er det noen andre med Model 3 som har auto high beam? Min model 3 har ikke automatisk blending av fjernlys på kveldstid
---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

RuneW

Sitat fra: zimba07 på mandag 25. mars 2019, klokken 15:02
1. Navigasjon foreslår filbytte hvis bil foran kjører under ønsket hastighet på ACC. Man må da ha hånda ganske godt på rattet samt aktivt sette blinklys på for at bilen skal skifte fil

Lurer på hva du legger i "ha hånde ganske godt på rattet" betyr. Høres ut som du enten klemmer på rattet eller prøver å holde det igjen.

Jeg opplever det som jeg må "nappe litt i det".

Sitat fra: zimba07 på mandag 25. mars 2019, klokken 15:02
Krever god avstand til bilen bak og ja, den kan finne på å bremse ganske godt ned og gi opp hvis ikke luken til bilen bak er stor nok

Jeg skjønner ikke helt tankegangen bak denne oppbremsingen (som jeg også har opplevd) annet enn å skremme vannet av sjåføren  :laugh:

Er det noen som helst logisk grunn til å bremse ned i dette tilfellet?

Sitat fra: zimba07 på mandag 25. mars 2019, klokken 15:02
Spørsmål: er det noen andre med Model 3 som har auto high beam? Min model 3 har ikke automatisk blending av fjernlys på kveldstid

Dette vet jeg faktisk ikke. Jeg prøver å kjøre lite om kvelden pga at jeg antageligvis kjører rundt med ulovlige (amerikanske) nærlys. Men jeg har opplevd at jeg plutselig kjører med fjernlys på uten at jeg vet hvorfor. Da gjerne etter en tunnel. Hvor lenge jeg har gjort det er usikkert. Skjermen til høyre og lyse ikoner på hvit bakgrunn er ikke egnet til å gjøre en sjåfør oppmerksom på ting...  ::)
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

zimba07

- "Ha ganske godt på rattet" mener jeg at man ikke kan være like slapp i grepet som under ordinær kjøring med AP. Tolleransegrensene er tydeligvis litt strengere rett før filskifte igangsettes og man må enten "nappe" litt som du sier eller på annet vis ganske tydelig vise at man kontroll på rattet. Forsåvidt helt greit og ikke noe uventet oppførsel her.

- Enig, det skjedde 2-3 ganger med meg og jeg valgte å avbryte NAP og fullføre på egen hånd med både gass og ratting. Denne oppbremsingen skjer etter min erfaring kun når den skal tilbake til høyrefila og ikke på samme måte når den skal ut til venstre.

- Jeg har ikke noe valg på menyen for "auto high beam". Det eneste på controls -> light er "Auto" og fjernlysene er helt manuelle. Enten fullt fjernlys eller ikke fjernlys, som aktiveres med hendelen til venstre. Fjernlysikonet med (A) inne i seg har jeg ikke sett, kun det vanlige blå



---

Model S85, solgt
Model S90D, solgt
Model 3
Audi e-Tron 55

Handyman

Sitat fra: zimba07 på mandag 25. mars 2019, klokken 15:02
Jeg testet Navigate on Autopilot ganske mye i helga

1. Navigasjon foreslår filbytte hvis bil foran kjører under ønsket hastighet på ACC. Man må da ha hånda ganske godt på rattet samt aktivt sette blinklys på for at bilen skal skifte fil

2.  Obs! Ved avkjøring AV motorvei så skjer det  derimot automatisk(!!). Bilen blinker og svinger til høyre ved avkjøringsfilen helt av seg selv. Litt skummelt og overraskende når den ikke gjør det ved vanlig filbytte, så det må man være oppmerksom på

3. Bilen virker å være mer kresen når den skal inn i ordinær fil igjen etter forbikjøring. Krever god avstand til bilen bak og ja, den kan finne på å bremse ganske godt ned og gi opp hvis ikke luken til bilen bak er stor nok

4. Man kan fint skifte fil med blinklyset før Nav on autopilot foreslår det selv. Det fungerte egentlig best for meg, at jeg aktivt tok et valg om å legge meg ut til venstre i forbikjøringsfilen i god tid før jeg nærmet meg

Med dagens software føltes dette ganske uferdig og krever mye konsentrasjon. Det er egentlig best å kjøre på ordinær ACC og blinke når trafikken tillater det enn å vente på «forslaget» til Navigate on AP.

Forøvrig føles AP ganske bra og stabilt sammenlignet med AP 1 fra tesla model S 2016. Ligger stabilit i veien og klarer overgang fra 2 til 1 felt bedre enn AP1

Spørsmål: er det noen andre med Model 3 som har auto high beam? Min model 3 har ikke automatisk blending av fjernlys på kveldstid
Støttes alt sammen, bortsett fra "ha hånda ganske godt på rattet", jeg trenger kun å dreie rattet forsiktig en retning, trenger ikke være dens amme veien som bilen skal. Jeg kan gjerne bare bruke lillefingeren på en av eikene i rattet.
Rattet har ingen trykksensorer og føler bare på rotasjonsmoment fra fører.

Har heller ikke Auto High beam, og ikke merket at fjernlysene har slått seg på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Terhar

Sitat fra: zimba07 på mandag 25. mars 2019, klokken 15:02
Spørsmål: er det noen andre med Model 3 som har auto high beam? Min model 3 har ikke automatisk blending av fjernlys på kveldstid

Har spurt Tesla om dette, finnes ikke på europeiske Model 3 enda, men skal komme med en senere oppdatering.
Nissan Leaf fra mars 12
Model S P85 fra sept. 13, innbytte hos Tesla til fordel for
Model X 100D hentet 19.6.17
Model 3 LR 18.2.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA