Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Gratis lading på fortum med model3?

Startet av ElTor, lørdag 23. mars 2019, klokken 20:54

« forrige - neste »

ElTor

Jeg er komplett ny på dette.

Hadde noe jeg ville beskrive som en rar opplevelse.
Vi fikk utlevert model 3 i dag.

Hadde vel ca 140km så jeg og samboeren tenkte at vi måtte lade den.
Registrert oss på fortum app og elbilforeningen mens vi kjørte.

Når vi kom fram til laderen koblet vi laderen i og koblet på start.
Vi ble aldri bedt om å betale, eller bruke noe betalingsmiddel.
Bilen gikk fra 20ish til drøye 80% ladet. Jeg kan ikke se å blitt trukket for penger på noen konto.

Føler meg noe lost her.

las^se

VW e-up! -14

ElTor

Det er delvis godt å høre, men hvordan vet de at jeg har betalt?
Tok bilde av laderen da jeg vil gjøre opp for meg.

Jeg identifiserte meg ikke på noen måte, la ikke inn noe betalingsmåte.

Satt laderen i bilen trykket på start, ladet, trykket på avslutt lading i bilen, satt ladepistolen tilbake i laderen og dro min vei.

offpist1

Jupp. 50 kr lading og 75 kr faktura gebyr eller noe slikt ;)

Det lønner seg å legge til et Visa kort, og IKKE velge faktura.. for da slipper man det faktura gebyret.

ElTor

Ok, nå føler jeg meg idiot her.

Har de noe kamera noe sted? Står jo at jeg skal trykke på betal, kan betale med SMS, bruke app, eller RFID brikke. Ingen av disse valgene kom opp..

Amatøren

Drev ikke Fortum med en større SW oppgradering nå nylig?

Kan de ha fått problemer med enkelte ladere så de har valgt å la de stå "åpne" for å unngå negativ omtale?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

wattgolf

Når man ikke må identifisere seg på noen måte har ikke Fortun kontakt med laderen. Da blir den satt åpen og den er gratis i stedet for "i ustand"

ElTor

Takk wattgolf, dette er nok den mest plausible forklaringen, får sende mail til fortum å gi de en heads up.

geear

De kan ikke på magisk vis identifisere deg nei, de leser ikke VIN via CCS enda, så du får ingen regning hvis du ikke la inn noe betalingsmåte. Mener at jeg fikk et varsel i går eller forgårs om at de skulle oppgradere noe datasystem for alle laderne sine lørdag kveld, og at de håpet alle ville virke som de skulle underveis, men at det kunne bli noe ustabilitet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA