Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen som har ladeplan Oslo - Trondheim?

Startet av rogersen, lørdag 23. mars 2019, klokken 19:30

« forrige - neste »

rogersen

På tirsdag skal en ikke elbilkyndig person kjøre 2018-Leafen min fra Fornebu til Trondheim. Personlig har jeg aldri kjørt elbil nord for Oslo, så jeg er ikke kjent med ladesteder, forbruk pga. stigning osv. Start blir Fornebu på tirsdag med 80% batteri.

Er det noen som har kjørt strekningen noen ganger og har en ferdig plan for lading, gjerne på steder med minst 2 ladere? Fokus her er ikke på å ta sjanser, men heller å lade en gang ekstra enn å gå tom for strøm..

hemi

Ta med mye filmer og bøker på turen, kommer til å ta laaaaaaaaaaaaaaaaang tid.

Ikke ta sjangser sier nesten seg selv på denne, siden den sliter med å bli kjørt til lav SOC. Lav SOC utvikler varme og ladestoppene blir laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange, vi snakker time+ fort.

Lad før du treffer 25-30% i nedre buffer, og stopp før 75-80% oppe ellers blir batteriet enda varmere , husk å kjøre lusesakte så du ikke generer varme. Avhengig av temp blir det hver 10'ish mil, det er raskest (forutsatt ikke lang ladekø)   

Start med 100% batteri, ikke 80%, lad gjerne på forhånd så batteriet er absolutt så kaldt som det kan bli.

Løve

Sjekk Tesla-bjørn sine roadtrip videoer. Selv om de ikke er med Leaf har de mange tips. Det hagler med ladere i følge https://www.ladestasjoner.no/ I tillegg er det lurt å ikke kjøre raskere enn 96km/t på speedometeret. Da unngår en overoppheting av batteri og får raskere lading. Og nei, du trenger ikke bøker og film med deg. Kjørte turen via E6 i sommer. Tok lenger enn fossil, men ikke skremmende mye lenger.

Når er bilen fra? Har den fått rapidgate-fix?

rogersen

Sitat fra: Løve på lørdag 23. mars 2019, klokken 20:03
Sjekk Tesla-bjørn sine roadtrip videoer. Selv om de ikke er med Leaf har de mange tips. Det hagler med ladere i følge https://www.ladestasjoner.no/ I tillegg er det lurt å ikke kjøre raskere enn 96km/t på speedometeret. Da unngår en overoppheting av batteri og får raskere lading. Og nei, du trenger ikke bøker og film med deg. Kjørte turen via E6 i sommer. Tok lenger enn fossil, men ikke skremmende mye lenger.

Når er bilen fra? Har den fått rapidgate-fix?

Bilen er fra første puljen i mars 2018. Den var på 1-års service i starten av mars og fikk da rapidgate-fiks, så får håpe det hjelper noe i alle fall.. :) Får prøve å ikke råkjøre ja. Dersom ingen har en eksakt plan får jeg kanskje bare sjekke ladere og satse på under 150km mellom hver. :)

Løve

Og du tar RV3 regner jeg med? Den er så vidt jeg har forstått kortest og flatest.

Du klarer ikke å få startet med 100%?

leafnor

#5
For ett år siden kjørte Bjørn Nyland (Youtuber) med Leaf tur retur Oslo Trondheim Oslo.
Se på video så ser du hans ladeplasser på Rapidgate-test turen.
Nå har du fått fixen så ladetiden din blir langt bedre enn den du ser på video.
Han ladet:
Espa
Koppang
Alvdal
Kvikne
Berkåk

https://www.youtube.com/watch?v=foSYZ7bVhYk
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

TorT

Hvis det er første gang i elbil, er vel største problemet å få ladeapper til å virke ;D

Last ned apper. Grønn kontakt, Fortum og kanskje Bilkraft. Da er du godt dekket i Norge.

Der er det gode kart. Egentlig ikke mulig å kødde det til på en slik strekning, hvis en tenker seg om.

Og følg de mere spesifikke rådene lenger oppe i tråden fra folk som har Leaf.
Når det gjelder hvilke prosenter som lønner seg å lade. Fra og til.

Helt unødvendig å ha en rigid ladeplan før en starter. Det er såpass mange ladeplasser.

Og «lusesakte» kjøring er vel ikke nødvendig lenger.

Tellus

Pluss registrere ladebrikke på både Fortum og Grønn kontakt. Gjennom Østerdalen har vel Fortum monopol og har benyttet anledningen til øke minuttprisen fra 2.50 til 4.00 kroner.

rogersen

Takk for tips og liste med ladeplasser! Sjåføren får låne min ladebrikke fra Elbilforeningen ja. Jeg prøver å sette opp en plan til han, så får han heller avvike dersom nødvendig. :)

elbil-1

Kjør heller gudbrandsdalen - der har grønn kontakt ladere , lavere pris og du får volumbonus..

Se grønn kontakt for detaljer om hvor laderne står - men er vel omtrent slik:
(Må ikke stoppe på alle da - men flere å velge i om det er opptatt på noen)

Circle K Dal
Circle K innlandsporten
Obs rudshøgda
Strandtorget lillehammer
Ringebu (skysstasjonen)
Circle K vinstra
Kvam
Dombås (BKK sin)
Hjerkinn (BKK sin)
Oppdal (fortum)
Oppdalsporten (BKK)
Berkåk (fortum)
Støren (fortum)
Circle k Klett (fortum - OBS gammel lader - ofte ute av drift)

I trheim er det flere ladere fra fortum... og også flere fra fortum underveis fra oslo til dombås.

Etter kvam er det ikke flere grønn kontakt ladere til trheim.

Grønn kontakt appen viser også laderne fra fortum/bkk- så den er grei å bruke for å sjekke avstand til neste)

Trekkoppbil

Det er visse typiske nybegynnerfeil man kan gjøre, som å bruke e-pedal.
Det er visse tips:
http://elbilwiki.no/index.php/Orientering
http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Langkjoring

Emil hadde sin tid noen gode turbeskrivelser på forumet, hvor han kom med nyttige tips om hvordan man tar seg fram med en 2012 Leaf. Friseiling er vel mye av gjengangeren for å komme langt:
https://elbilforum.no/index.php?topic=23074.0
https://elbilforum.no/index.php?topic=23165.0
Siden den gang har jeg ikke sett gode tips.
Bjørn N. har i sine videoer demonstrert nybegynnerfeil og hvordan man ikke skal gjøre det når man kjører Leaf på langtur. Han har demonstrert hvordan man kjører batteriet for varmt, ved å lade for høyt opp.

Det gjelder å følge med på ladehastighet og batteritemerpatur når man lader.


leafnor

#11
Viktigste nå er å ikke overkomplisere. Det er blitt betydlig enklere nå med ladere tett som hagl og batteri som er dobbelt så store enn for "pionerer" som kjørte på vinter med 24 kWh Leaf til Oslo fra Trondheim, med bare E6 og notorisk dyre Arctic Roads (Nå BKK og billigere) som en måtte innom skulle en komme over Dovre.

Enkleste oppskrift med 40 kWh Leaf mellom Oslo Trondheim for en nybegynner er å følge trafikken, og lade til 70% på hver andre lader. Da har man en bombesikker forutsigbar plan. Blir kanskje litt flere ladestopp enn for en mer dreven, men det blir nødvendig vis ikke så veldig mye mer lademinutter. Tross alt samme mengde energi som skal fylles på, bare på flere og litt kortere stopper.

Viktigste er kanskje å ta med sjåfør som skal kjøre og som virker å være en "nybegynner" til en hutiglader og øv en gang, og vis hvordan en får på varmen mens man lader.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Løve

Hør på Leafnor, og ikke hør på de som snakker om seiling. Seiling er for viderekomne fanatikere og ikke førstereisfolk som skal fra A til B.

hemi

Men ikke stress, den skal jo gå 378km, og hurtiglade på 40 min husker jeg de sa når jeg kjøpte min.

Trenger bare 1 raskt ladestopp  da...?


Digger litt at salget av de faller hardt om dagen og at folk har funnet ut at 60 utgaven også er trist uten kjøling.

elbil-1


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA