Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Touchscreen eller fysiske knapper?

Startet av Svein_H, lørdag 23. mars 2019, klokken 17:25

« forrige - neste »

Svein_H

Fant ikke noe annet passende rom for dette, så da la jeg det her.

Foretrekker dere berøringsskjerm eller fysiske knapper under daglig kjøring, og hvorfor? Tenker da på alt man kan finne på å endre/justere underveis på turen, og i hvilken grad dette påvirker oppmerksomheten man har på trafikken rundt seg. Jeg har mine preferanser, men hadde vært artig å vite hva andre mener.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

OhmPaPa

Har Tesla og det fungerer greit. Men hadde jeg designet den hadde det vært noen flere fysiske knapper. Savner av/på for klima og for resirkulering av luft. Og et hjul eller to for å stille temperaturen.

Amatøren

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Crown

Har sansen for koreanernes tilnærming jeg, f.eks. Ioniq. Det er både knapper for de viktigste funksjonene, men du kan også gjøre det samme med å klikke deg inn i menyene på touchscreenen. Ja takk, begge deler :-D Til enkelte ting som f.eks. justering av lys (ned til parklys etc), justering av vindusviskere etc er det ikke tvil om at lett tilgjengelige knapper/brytere er et bedre og mer trafikksikkert valg.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Roy Aasen


1000kwh

Jeg mener knapper ikke gir noen sikkerhetsfordel. Man må se like mye for å finne det hjulet man skal vri på..

En stor skjerm er best! (Ioniq er jo et «knappehelvete», så det er vel ikke noen god hybridløsning)..

Crown

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 23. mars 2019, klokken 19:38
Jeg mener knapper ikke gir noen sikkerhetsfordel. Man må se like mye for å finne det hjulet man skal vri på..

En stor skjerm er best! (Ioniq er jo et «knappehelvete», så det er vel ikke noen god hybridløsning)..

Forskjellen på en knapp og å hente fram noe inne i en meny er at en knapp er dedikert til den ene tingen, og trenger kun ett trykk. Hvor den er lærer man seg etter to gangers bruk. Den er alltid på samme sted. Jeg snakker da om når du eier bilen selv, ikke en halvtimes kjøretur når du ikke kjenner bilen, da må man selvsagt lete.

Ta f.eks. å skru hurtig ned til parkeringslys for å ikke blende motgående i mørket på en smal vei der man har stoppet for å vente, eller den ene må rygge. Et lite vri på en spake ved rattet som man kjenner ut og inn og ikke trenger å se på. Eller endre nivået på regenerering i en nedoverbakke. Går ikke særlig smooth med skjermen på en Tesla. Kan ikke komme på en eneste ting som går raskere. Men det er sikkert billigere.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

1000kwh

Sitat fra: Crown på lørdag 23. mars 2019, klokken 21:43
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 23. mars 2019, klokken 19:38
Jeg mener knapper ikke gir noen sikkerhetsfordel. Man må se like mye for å finne det hjulet man skal vri på..

En stor skjerm er best! (Ioniq er jo et «knappehelvete», så det er vel ikke noen god hybridløsning)..

Forskjellen på en knapp og å hente fram noe inne i en meny er at en knapp er dedikert til den ene tingen, og trenger kun ett trykk. Hvor den er lærer man seg etter to gangers bruk. Den er alltid på samme sted. Jeg snakker da om når du eier bilen selv, ikke en halvtimes kjøretur når du ikke kjenner bilen, da må man selvsagt lete.

Ta f.eks. å skru hurtig ned til parkeringslys for å ikke blende motgående i mørket på en smal vei der man har stoppet for å vente, eller den ene må rygge. Et lite vri på en spake ved rattet som man kjenner ut og inn og ikke trenger å se på. Eller endre nivået på regenerering i en nedoverbakke. Går ikke særlig smooth med skjermen på en Tesla. Kan ikke komme på en eneste ting som går raskere. Men det er sikkert billigere.
Har ikke behov for å gjøre de tingene du nevner.

Har som alle andre eid en ordinær bil med knapper i alle retninger og jeg savner det ikke.. dette kan diskutere i det uendelige, men framtiden er touch og stemmestyring.

Crown

Sitat fra: 1000kwh på lørdag 23. mars 2019, klokken 22:03
Har ikke behov for å gjøre de tingene du nevner.

Neinei, jeg gjør det stadig vekk. Smal kupert vei hjem, og flust med slike veier her på Vestlandet. Jeg tror sikkert det blir mye styring vha stor skjerm i fremtiden, men det er like mye et kostnadsspørsmål som at det er særlig praktisk.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

olavxxx

Det fine med en skjerm er at man kan endre knappene.
En bil med mye knapper får fort knapper som ikke er relevant lenger, samt de virker bare til en ting.
Skjermen derimot kan tilpasses, utvides, endres gjennom Internettet.

Eneste ulempen med skjerm er at man ikke kan føle hvor en knapp er (med vanlig skjermteknologi).
Men skal sies at man fremdeles kan vite hvor en skjermknapp er, man vet feks på Tesla Model 3 at vifteknappen er i bunn, i tillegg hvis man wiper med viskeren, vet man at det spretter opp snarveiknapper nede i venstre.

Skal man ha bil med primært skjerm, vil jeg si det er lurt å ha Autopilot eller tilsvarende system, man bør jo ikke drive å se alt for mye på skjermen, men det er jo litt tryggere å ha systemet aktivt når man titter raskt ned på skjermen og så tilbake.

zbk

Var spent på oppøevelsen med skjerm før jeg fikk ModelX, men foretrekker helt klart løsningen til Tesla framfor grensesnittet i Ampera-e og Zoe som jeg ellers har mest erfaring med.

Ikke at de andre løsningene er dårlige, men det er mindre stress å betjene en god kontekst-drevet skjerm. De andre føles rett og slett gammelmodige.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Zimon

Som flere sier, ja takk begge deler. Knapper og vridere til de viktigste og mest brukte tingene. Det å kunne føle seg fram uten å ta blikket fra veien er for meg ganske viktig. F.eks skru av og på rattvarme eller setevarme på Ioniq'en. For endel andre ting så er touchskjerm veldig bra, fleksibelt og de kan putte de knapper/info slik de selv synes er best de som lager bilene, men da bør det være enten veldig enkelt som velg radiostasjon eller neste sang, se kart og slikt.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

xyzzy

Ja takk, begge deler.

For mange knapper er ikke bra, men noen få velvalgte fungerer mye bedre enn en skjerm der man må bla seg gjennom menyer for å justere.

Volum, klima, lys, setevarme/kjøling, rattvarme, kjøremodus, hev/senk, neste sang/stasjon, lyskontroller, vindusspyler, vindusviskere, parkeringsbrems (om den ikke bare slås på automatisk om velger "P", da - hvorfor ikke?), cruisecontrol med fart og avstand er ting jeg vil ha lett tilgjengelig, på ratt eller knapper.

Det hjelper også å ha dette godt synlig i instrumentpanelet bak rattet, og noe sikkert også i HUDen om man har det.

Ingen knapper, intet instrumentpanel og stor midtstilt skjerm er ihvertfall noen kroner for mye spart etter min mening.

1317142119

Jeg vil ha knapper/hendler på/i tilknytning til rattet for det mest elementære for å kunne kjøre bil: lys, vinduspusser, justering av volum. I tillegg cruise control og dens funksjoner.

I tillegg synes jeg det er kjekt med knapper som kan være snarveier til andre funksjoner på en skjerm: for eksempel en knapp for å velge musikk, en for å velge ventilasjon, mobil osv.

Alle andre justeringer og tilpasninger kan løses på en skjerm (inkludert velge DAB-kanal, justere temperatur osv).

De innstillingsmulighetene man har i en moderne bil står jo som regel på "auto", så det er begrenset hvor mye det skal justeres på.

Svein_H

Sitat fra: olavxxx på fredag 05. april 2019, klokken 22:14
Det fine med en skjerm er at man kan endre knappene.
En bil med mye knapper får fort knapper som ikke er relevant lenger, samt de virker bare til en ting.
Skjermen derimot kan tilpasses, utvides, endres gjennom Internettet.

Eneste ulempen med skjerm er at man ikke kan føle hvor en knapp er (med vanlig skjermteknologi).
Men skal sies at man fremdeles kan vite hvor en skjermknapp er, man vet feks på Tesla Model 3 at vifteknappen er i bunn, i tillegg hvis man wiper med viskeren, vet man at det spretter opp snarveiknapper nede i venstre.

Skal man ha bil med primært skjerm, vil jeg si det er lurt å ha Autopilot eller tilsvarende system, man bør jo ikke drive å se alt for mye på skjermen, men det er jo litt tryggere å ha systemet aktivt når man titter raskt ned på skjermen og så tilbake.

Som TS må jeg innrømme at dette innlegget skremte meg litt. Er dette holdningen blant dagens sjåfører?
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA